Basisschool Open Hof

Frankische Driehoek 1 5052 BL Goirle

  • Lekker spelen en plezier maken
  • Samen bereik je meer
  • Ik kan het!
  • We vertrouwen elkaar

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In vergelijking met andere scholen, met een vergelijkbare leerling- populatie, scoort de school rond het gemiddelde. Binnen de groep 8 is er niet alleen sprake van een grote diversiteit aan scores, maar ook van leerlingen met een eigen leerlijn, die de basisschool doorlopen hebben.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingenzorg 

Eén van de belangrijkste pijlers binnen onze organisatie is de inrichting van de leerlingenzorgstructuur. Het is van belang dat zowel binnen de organisatie, maar ook voor u als ouder, duidelijk is hoe de zorg voor de leerlingen gewaarborgd wordt.  

De Interne Begeleider (IB-er) is belast met de coördinatie van de totale leerlingenzorg. Wij hanteren op school een digitaal leerlingvolgsysteem, ParnasSys.  Zodra uw kind(eren) op onze school geplaatst is/zijn, ‘volgen’ wij uw kind(eren). Elke leerling heeft een eigen kinddossier, waarin alle relevante gegevens worden opgenomen. Informatie hieruit wordt aan het einde van het schooljaar, in een warme overdracht, doorgegeven aan de volgende leerkracht. Opdat de nieuwe leerkracht meteen adequaat in kan spelen op de (onderwijs)behoeften van de leerlingen. 

In de groepen 1/2 wordt gewerkt met aanbodsdoelen, vanuit MijnKleutergroep, die per week worden aangeboden en geëvalueerd. 
In groep 3 t/m 8 wordt gewerkt met groepsplannen voor de vakken rekenen, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en gedrag.   
In deze plannen worden de doelen die kinderen in een bepaalde periode moeten behalen per vak en kind beschreven en staat de wijze waarop deze doelen gerealiseerd zullen worden. Daarbij wordt gekeken naar het niveau en de onderwijsbehoeften van een kind.

Op deze manier brengen we kinderen op een zo hoog mogelijk niveau binnen hun eigen mogelijkheden.  
Door het leerlingvolgsysteem zijn we in staat om ons onderwijsaanbod en de gestelde doelen te evalueren.

We maken in die groepen 3 t/m 8 ook gebruik van IEP toetsen. Twee keer per jaar wordt gekeken voor de vakken rekenen, taalverzorging, lezen en begrijpend lezen of de geleerde stof van een langere periode begrepen is en of ze deze kunnen combineren. De IEP-uitslagen worden geanalyseerd door het team (op school-, kind- en groepsniveau). Daarnaast vullen leerkrachten een zogenaamd OVA-formulier in:
Opvallend: Wat valt op in de resultaten
Verklaring: Wat is de oorzaak van de opvallende resultaten?
Actie: Wat gaat de leerkracht doen om aan de resultaten te werken.
Dit wordt weer verwerkt in de groepsplannen. De intern begeleider ondersteunt de leerkrachten hierbij.

Op basis van toetsuitslagen, observaties en kindgesprekken kunnen we de ontwikkeling van de gehele groep en/of afzonderlijke leerlingen volgen. Waar nodig wordt het aanbod van het onderwijs aangepast op één of meerdere leerlingen en worden doelen bijgesteld; omhoog of omlaag. Op deze manier bewaken we onder meer onze kwaliteit van het onderwijs. 

Voor sommige leerlingen hebben we een individueel handelingsplan. Het gaat hierbij om kinderen die een specifieke aanpak behoeven, anders dan de andere kinderen. Door de groepsplannen hebben we binnen ons onderwijs oog voor de verschillen tussen de leerlingen. Dat houdt in dat er niet alleen aandacht is voor leerlingen die op bepaalde vakgebieden ondersteuning nodig hebben, maar voor álle leerlingen. Ook diegenen die op niveau zijn of die extra uitdaging nodig hebben. Het kan voorkomen dat sommige leerlingen enkele keren per week extra ondersteuning krijgen van onze onderwijsassistent of leerkrachtondersteuner buiten de groep. Op deze manier is het mogelijk specifieke instructie nogmaals aan te bieden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor iedere leerling wordt, in overleg met de ouders, een passende plaats gevonden in het voortgezet onderwijs. Onze schooladviezen zijn in overeenstemming met de vorderingen van de leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Het opstellen van een advies is een verantwoordelijke taak. Het schooladvies is bindend, het voorgezet onderwijs moet het advies overnemen. Om tot een weloverwogen, eenduidig schooladvies te komen wordt binnen de Open Hof de ontwikkeling van de leerlingen op verschillende gebieden gevolgd en in kaart gebracht. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in de sociale-emotionele en cognitieve ontwikkeling.  De kinderen in groep 8 gaan in december de IEP-toetsen maken. De IEP-toetsen zijn een onderdeel van ons advies. De resultaten daarvan nemen we uiteraard mee, want met IEP zien we in hoeverre je kind de verschillende referentieniveaus beheerst. Het Voortgezet Onderwijs werkt ook met de referentieniveaus. De behaalde referentieniveaus bepalen daarom voor een deel het schooladvies, zodat de kinderen goed voorbereid naar het juiste type voortgezet onderwijs gaan. Tevens worden resultaten meegenomen van de methode gebonden toetsen. Maar omdat je kind meer is dan taal en rekenen, kijken we bij het advies naar het complete kind, dus ook de sociale-emotionele ontwikkeling: Hoe is zijn/haar motivatie? Werkt je kind gedisciplineerd? Kan je kind goed samenwerken? Hoe is de huiswerkattitude? Dit alles wordt besproken met de adviescommissie bestaande uit; groep 8 leerkracht(en), groep 7 leerkracht(en), intern begeleider en directie. Het advies wordt gedeeld tijdens het adviesgesprek met ouders, kind, leerkracht en MT-lid. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen doen op school niet alleen kennis en vaardigheden op, het is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken met normen, waarden en omgangsvormen in de samenleving. Daar hoort bij dat zij leren, oefenen en soms ook grenzen overschrijden. Didactiek en pedagogiek begeleiden dit leer- en ontwikkelingsproces. In een veilig schoolklimaat zijn er grenzen en regels, wordt adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag en worden leerlingen aangemoedigd om positief gedrag te laten zien.   

Doel: Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. Het betekent ook dat de school optreedt tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag en deze zoveel mogelijk voorkomt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Verantwoordelijk
  • Verbonden en Vaardig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school.
De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn.
Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader.
De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven