Basisschool 't Schrijverke

Guido Gezellelaan 137 5051 ML Goirle

  • beweging - passie - positief - verbondenheid
  • Schoolfoto van Basisschool 't Schrijverke
  • Schoolfoto van Basisschool 't Schrijverke
  • Schoolfoto van Basisschool 't Schrijverke

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 werken we met methodegebonden toetsen voor de kernvakken en de meetinstrumenten / toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP. De ontwikkeling van de kinderen in groep 1-2 wordt gevolgd met registratiesysteem KIJK.

Tweejaarlijks bespreekt het 'zorgteam' met elke leerkracht  de ondersteunings- en onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerling. Het welbevinden, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de resultaten van de kinderen, maar ook de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht(en) worden besproken. We bespreken leerlingen die minder goed of juist opvallend goed hebben gepresteerd. Gezamenlijk wordt een plan van aanpak afgesproken. Alle resultaten van toetsen, analyses en gesprekken worden ingevoerd in het administratiesysteem ParnasSys. Naast de groepsbespreking worden de IEP-uitslagen ook uitvoerig besproken in parallel- en bouwvergaderingen. Daarbij houden teamleden elkaar op de hoogte van ontwikkelingen, oplossingen en werkwijzen. Door een gezamenlijke visie en aanpak kunnen de resultaten verder worden geoptimaliseerd.

De Schrijverkerapportmap gaat de hele schoolloopbaan van uw kind op ’t Schrijverke mee. Uw kind krijgt twee keer per jaar een rapport vanaf de 5e verjaardag tot en met groep 7. In groep 8 krijgt uw kind nog één keer een afsluitend rapport. In ieder rapport schrijven de leerkrachten een persoonlijk verslag voor uw kind. Aan bod komen zaken als ontwikkeling in welbevinden, contact met anderen, betrokkenheid, zelfstandigheid e.d. Tevens is er ruimte voor wat foto's en ruimte om talenten en aandachtspunten te beschrijven.

De IK-spin vullen de kinderen twee keer per jaar in vanaf groep 3, om zo bij te dragen aan eigenaarschap en zelfreflectie. In groep 3 en 4 reflecteren de kinderen op zichzelf op acht verschillende aspecten, vanaf groep 5 op twaalf verschillende aspecten. Deze reflectie wordt altijd afgesloten met een beschrijving van waar het kind trots op is en waar het nog aan zou willen werken. In groep 3 t/m 8 ziet u in het rapport ook nog een weergave van de ontwikkeling in de verschillende vakgebieden met de waarderingen niet voldoende, voldoende, ruim voldoende en goed.

Het rapport sluit aan bij de kernwaarden van onze school: een rapport dat de passie voor het onderwijs aan uw kind uitdraagt, dat vanuit een positief gestemde basishouding gericht is aan uw kind, dat aandacht heeft voor de verbondenheid met anderen én een rapport dat bovenal recht doet aan onze hardwerkende Schrijverkes die altijd in beweging zijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De specifieke voorbereiding op het voortgezet onderwijs gebeurt in de groepen 7 en 8. De leerlingen krijgen van de leerkrachten informatie over de verschillende mogelijkheden die er zijn en ze bezoeken een aantal scholen. Voor beide groepen is er na de kennismakingsavond in september een informatiebijeenkomst over het voortgezet onderwijs. In december van groep 8 wordt het advies van de school opgesteld en met het kind en diens ouder(s) besproken. In januari en februari hebben bijna alle scholen in het  voortgezet onderwijs ook hun open avonden/open dagen, die u samen met uw kind kunt gaan bezoeken.

In de laatste periode van groep 8 organiseert 't Schrijverke voor deze groep de 'VO-weken'. De kinderen krijgen lessen aangeboden van (gast)docenten waarbij de middelbare schoolsetting wordt nagebootst. De lokalen zijn genummerd, de groepen gemixt, de tas gevuld met boeken en wie weet valt er een les uit of is er sprake van een roosterwijziging. Jaarlijks komen er meer dan 20 gastdocenten vanuit de regio deze VO weken sieren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

't Schrijverke richt zich in het bijzonder op het vergroten van het (positieve) zelfbeeld van de kinderen en het op passende wijze groeien in het deels hebben van de regie op het eigen leerproces. De sociale opbrengsten zijn niet los te zien van onze visie die eerder beschreven wordt in deze schoolgids.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijk en Veilig
  • Vertrouwen en Vriendelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven