Basisschool 't Schrijverke

Guido Gezellelaan 137 5051 ML Goirle

  • beweging - passie - positief - verbondenheid
  • Schoolfoto van Basisschool 't Schrijverke
  • Schoolfoto van Basisschool 't Schrijverke
  • Schoolfoto van Basisschool 't Schrijverke

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op 't Schrijverke werken we met een aantal vaste invallers. Ook maken we met heel stichting Edu-Ley gebruik van een regionale invalpool. Daarnaast hebben wij leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten in dienst die eventueel voor de klas kunnen als er geen invallers beschikbaar zijn.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op 't Schrijverke beginnen alle groepen van maandag t/m vrijdag om 08.30 uur. Op maandag, dinsdag en donderdag zijn de kinderen om 15.00 uur uit en wordt er naar keuze thuis of op school geluncht tussen 12.00 uur en 13.00 uur. Op woensdag en vrijdag zijn alle kinderen om 12.30 uur uit.

De kinderen beginnen in een combinatiegroep 1-2: de kleuterklas. Een kind stroomt in zodra hij of zij vier jaar is geworden en afhankelijk van de periode in het jaar is dat direct in groep 1. Over het algemeen geldt dat voor de kinderen die tussen juli en december jarig zijn. De kinderen geboren in januari t/m juni stromen gewoon in de combinatiegroep in als zij vier jaar zijn geworden, maar starten pas echt met groep 1 in het daaropvolgende schooljaar.

Vanaf groep 3 werken wij met het leerstofjaarklassensysteem. In het schooljaar 2023-2024 zijn er twee groepen 3, drie groepen 4, drie groepen 5, drie groepen 6, drie groepen 7 en drie groepen 8.

Op 't Schrijverke worden er in de overgang van groep 2 naar 3 en in de overgang van groep 5 naar 6 altijd nieuwe klassen samengesteld. We zorgen zo voor een verdeling waarbij iedere drie jaar evenwichtige groepen zullen ontstaan, waarbij gekeken wordt naar onderwijsbehoeften en sociale contacten van kinderen. Zo zien we op school een divers palet aan vriendschappen ontstaan en op deze manier kennen de kinderen ook altijd kinderen uit andere klassen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 op ’t Schrijverke staat spelend en ontdekkend leren centraal. In een rijke leeromgeving bieden we kinderen de mogelijkheid om verschillende spelvormen te ontdekken en vanuit daar vaardigheden en kennis te ontwikkelen. Het aansluiten bij interesses en ervaringen van onze kleuters vinden we hierbij van belang. Dit verhoogt de betrokkenheid en leidt vervolgens tot een diepere leerervaring.

In de kleutergroepen werken we vrijwel altijd rondom een thema. Vaak wordt zo’n thema in samenspraak met de kinderen gekozen, waarbij ook nagedacht wordt over de inrichting van de diverse hoeken. De rijke leeromgeving wordt op deze manier samen met de kinderen verder opgebouwd waarin zij zelf ook een stukje verantwoordelijkheid hebben om bijvoorbeeld materialen vanuit thuis mee te nemen of te knutselen. We werken gedurende een langere periode (4-6 weken) aan een thema, waardoor we op projectmatige basis vorm geven aan ons onderwijs vanuit een beredeneerd aanbod. Dit aanbod is gebaseerd op de SLO-doelen voor het jonge kind. We besteden, zoveel mogelijk vanuit spel, volop aandacht aan de voorbereidende taal-, reken- en schrijfactiviteiten om zo de doorgaande lijn in de ontwikkeling van elk kind te waarborgen. Door altijd goed te observeren en te registreren weet de leerkracht hoe aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van elk individueel kind.

Een dag in de kleutergroep bestaat uit kringactiviteiten, beweegmomenten buiten en/of binnen en een werkmoment. De kring is waar we elkaar ontmoeten aan het begin van de schooldag, waar we naar verhalen luisteren of zelf vertellen, waar we (taal- en reken)spelletjes spelen, muziek maken en fruit eten, waar we kortom, samen zijn!

Jonge kinderen hebben een enorme bewegingsdrang en daar moet dan ook aan voldaan worden. Zowel in de ochtend als in de middag gaan we naar buiten en/of naar de speelzaal voor de nodige beweegmomenten. Op het schoolplein is er ruimte voor het vrije buitenspel, waarbij de kinderen gebruik kunnen maken van verschillende materialen, zoals fietsen, steppen, karren, emmers en scheppen. We spelen er met vriendjes en klasgenoten, delen materialen én ideeën en moeten soms ook tot een oplossing zien te komen wanneer een situatie daarom vraagt. In de speelzaal worden zowel spellessen als het vrije spel met materialen aangeboden. Eens per week biedt een vakdocent Bewegingsonderwijs een circuitles aan, waarbij motorische vaardigheden de aandacht krijgen. Tijdens de werktijd spelen de kinderen in de hoeken in en buiten de klas. Denk hierbij onder andere aan een huishoek, een bouwhoek, werken met expressieve materialen of loose parts en de schooltuin die aan onze kleuterlokalen grenst. Omdat dit spelen leidt tot leren en dus als een serieuze bezigheid gezien moet worden noemen we dit ‘werken’. De hoeken worden altijd weloverwogen en zorgvuldig ingericht door de leerkracht zodat elk kind op zijn/haar niveau aan de slag kan en het spel naar zijn/haar keuze kan spelen. Tijdens dit werkmoment werken we met een kiesbord. Dit geeft visuele ondersteuning bij het maken van keuzes en het bevordert de zelfstandigheid van kinderen. De kinderen werken aan zelfgekozen activiteiten of op uitnodiging van de leerkracht, de zogenaamde ‘wie-wil-activiteiten’. Het komt ook voor dat de leerkracht werkt met opdrachten om zo kinderen te stimuleren tot het aangaan van uitdagingen. Daarnaast wordt door middel van het kiesbord de taakgerichtheid gestimuleerd, wat met name tegen het einde van de kleuterperiode steeds belangrijker wordt.

Op ’t Schrijverke hechten we er veel waarde aan dat kleuters volop de gelegenheid krijgen om al kijkende, al doende en al bewegende de wereld om zich heen te verkennen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 geven we methodegestuurd onderwijs in de kernvakken als rekenen, lezen, taal en spelling. De leerkrachten geven instructie volgens het directe instructiemodel en de kinderen werken met schriften, werkboeken, bronnenboeken en chromebooks.
't Schrijverke gaat uit van kansen en houdt rekening met de verschillen bij de leerlingen. Zo kan het zijn dat een leerling binnen de groep een eigen programma volgt. Ook hoeft niet elke leerling dezelfde hoeveelheid leerstof te verwerken. Er wordt gekeken of een andere leerstrategie misschien beter aansluit bij een bepaalde leerling. Maatwerk kan ook zitten in kleinere aanpassingen. Een andere plek in de klas, speciaal meubilair, een koptelefoon of speciale grippers voor je pen, het zijn allemaal mogelijkheden om kinderen maximaal te kunnen ondersteunen zodat zij zich competent voelen. De leerstof wordt bij de kernvakken waar mogelijk en indien gewenst gedifferentieerd aangeboden. Het belangrijkste is dat kinderen positief benaderd worden in hetgeen zij kunnen en middels succeservaringen komen tot hun best mogelijke prestaties.
De plusgroep, het verrijkingsonderwijs, VVE ( Voor- en Vroegschoolse Educatie), RT (Remedial Teaching) en MRT (Motorisch Remedial Teaching) kunnen nog een extra impuls geven om kinderen die wat meer of wat minder aankunnen passend te begeleiden.

Onderwijs is tegenwoordig veel meer dan taal en rekenen. Naast de kernvakken worden vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek geïntegreerd aangeboden, samen met kunst- en cultuuronderwijs en vorming in het sociaal-emotionele domein. Dat geïntegreerde aanbod is terug te zien ons projectonderwijs.
In elke jaargroep staan er ieder schooljaar diverse projecten op het programma. In groep 3 is dat bijvoorbeeld het project 'Kunst' waarin de kinderen kennis maken met diverse kunstenaars en hun werk. Het project 'Lekker' in groep 4 staat in het teken van diverse manieren van gezond eten en de verschillen in culturen op dat gebied. Het project wordt vaak afgesloten met een eigen restaurant vol zelf gemaakte lekkere hapjes. In groep 5 wordt in het project 'Ik voel nattigheid' geleerd over de waterkringloop en het watermanagement in Nederland. De groepen 6 houden zich middels het project 'Heilige Huisjes' bezig met de wereldgodsdiensten en doen hier gezamenlijk onderzoek naar, waarbij excursies naar diverse gebedshuizen en gastsprekers een prominente plaats hebben. 'Flits!' is de naam van een flitsend fotografieproject in groep 7, waarin middels een fotowedstrijd termen als 'kikvorsperspectief' en 'compositie' voorbij komen. Zoals in alle projecten, is samenwerken een belangrijk item in het project 'Machines' van groep 8. Bij het ontwerpen, maken en evalueren van een eigen soort machine, komen diverse samenwerkingsvaardigheden aan bod: actief luisteren, feedback geven, hulp bieden, feedback ontvangen, hulp vragen, een eigen mening vormen en verantwoordelijkheid nemen.
Binnen ons projectonderwijs kunnen leerlingen de mogelijkheid krijgen om hun leerdoelen deels zelf te bepalen. Op deze manier proberen we leerlingen vanuit intrinsieke motivatie te laten leren en zich 'eigenaar' te laten voelen van hun leerproces, wat de kwaliteit van leren bevordert.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op 't Schrijverke hebben de zorg voor de kinderen op school al jaren erg hoog in het vaandel staan. Onze visie om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van ieder kind staat als een huis. Ons onderwijs is zo ingericht, dat rekening wordt gehouden met de specifieke (on)mogelijkheden en behoeften van het kind. Het kind zelf is dus de 'norm'. 't Schrijverke gaat uit van kansen en houdt rekening met verschillen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken nauw samen met de kinderopvangorganisatie De Avonturiers. Zij zijn, naast andere locaties, ook gevestigd in ons gebouw. De teamleider en intern begeleider van de onderbouw hebben periodiek overleg met de pedagogisch medewerkers van De Avonturiers over de doorstroom van peuters naar groep 1. Om de peuters alvast aan de kleuteromgeving te laten wennen, worden er bezoekjes in de groepen 1-2 gepland voor bijvoorbeeld een gezamenlijk fruit- of voorleesmoment. Daarnaast streven we ernaar om ook hier de doorgaande lijn van ontwikkeling te waarborgen door onder andere de inrichting van bepaalde spelhoeken op elkaar af te stemmen.

Terug naar boven