Basisschool Den Bongerd

Frankische Driehoek 2 A 5052 BL Goirle

  • Schoolfoto van Basisschool Den Bongerd
  • Schoolfoto van Basisschool Den Bongerd
  • Schoolfoto van Basisschool Den Bongerd
  • Schoolfoto van Basisschool Den Bongerd

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van de leerlingen worden gevolgd door middel van methode-gebonden toetsen en door het Cito leerlingvolgsysteem (Cito Lovs). Dat gebeurt halverwege en aan het einde van elk schooljaar. Door middel van analyses op school-, groeps- en leerlingenniveau worden beredeneerde keuzes gemaakt op onderwijskundig en pedagogisch vlak. Tijdens deze besprekingen leert het team van en met elkaar.  Wat gaat goed en willen we behouden, welke interventies hebben gewerkt, en waar liggen kansen tot verbetering? Op deze manier worden de opbrengsten verhoogd. Daarnaast brengen we twee keer per schooljaar in kaart hoe een groep sociaal in elkaar steekt en bekijken we het welbevinden van individuele leerlingen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het advies Het opstellen van een advies is een verantwoordelijke taak. Het schooladvies is bindend, het VO moet het advies overnemen. Om tot een weloverwogen, eenduidig schooladvies te komen wordt binnen Edu-Ley de ontwikkeling van de leerlingen op verschillende gebieden gevolgd en in kaart gebracht. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in de sociale-emotionele en cognitieve ontwikkeling.  

De scholen van Edu-Ley nemen de volgende gegevens mee bij het onderbouwen en opstellen van het schooladvies:

  • Observatiegegevens (motivatie voor het leren, werkhouding, zelfstandigheid, zelfvertrouwen en huiswerk-attitude).
  • Gegevens methode gebonden toetsen (deze toetsen geven informatie over de mate van beheersing van een bepaald deel van een aangeboden leerstofgebied, maar geeft ook informatie over het tempo waarin de leerling leert).
  • Gegevens leerlingvolgsysteem (door gebruik te maken van methodeonafhankelijke toetsen krijgen we objectieve informatie over de leerprestaties van leerlingen (beheersingsniveau). Voor de onderbouwing van het advies gebruiken wij de gegevens op het gebied van technisch- en begrijpend lezen, rekenen en spelling. Via de individuele groeicurven, die ouders ook bij ieder rapport vanaf groep 3 ontvangen, volgen we de prestaties van leerlingen. De resultaten van groep 6, 7 en 8 tellen mee in de advisering).
  • Gegevens Sociaal-emotionele ontwikkeling (door gebruik te maken van een signaleringsinstrument voor de sociaal-emotionele ontwikkeling krijgen we meer zicht op de sociale competentie van leerlingen. Daarnaast worden observaties van de leerkrachten (groep 7 en 8 en evt. 6) en ouders hierin ook meegenomen).
  • Bijzonderheden ten aanzien van diagnostiek en/of thuissituatie (relevante informatie over de diagnostiek en/of thuissituatie van de leerling kunnen van belang zijn in het proces. Dat geldt zowel voor bevorderende als belemmerende factoren.    

Soorten adviezen De Edu-Ley scholen hebben de mogelijkheid om de volgende niveaus te adviseren:

  • Praktijk onderwijs (PRO)
  • VMBO-Basis
  • VMBO-Kader
  • VMBO-Theoretisch
  • HAVO
  • VWO  

Binnen Edu-Ley is afgesproken dat er in principe enkelvoudige adviezen worden gegeven (bijvoorbeeld HAVO). In een uitzonderlijk geval wordt een dubbel advies (bijvoorbeeld VMBO-tl/HAVO) gegeven.  

Bij het vaststellen van het advies spelen ouders geen rol. Het behoort tot de professionaliteit en verantwoordelijkheid van de basisschool een advies te formuleren dat recht doet aan de kwaliteiten en de bereikte resultaten van de leerlingen. Ouders kunnen hier echter wel altijd met de school over in gesprek gaan. Wij zijn ervan overtuigd dat ouders een belangrijke rol spelen in het goed afstemmen van de verwachtingen bij henzelf en hun kind én in het stimuleren en motiveren van hun kind tot optimale prestaties.   

De leerkrachten van groep 8 maken een onderwijskundig rapport (OKR). In dit rapport staat naast het advies de leerresultaten, gedrag, (sociaal-emotionele) ontwikkeling en de ondersteuningsbehoeften van de leerling beschreven. Ook de score van de doorstroomtoets maakt deel uit van het onderwijskundig rapport. Deze wordt na afname van de doorstroomtoets toegevoegd. Wanneer het onderwijskundig rapport geschreven is, krijgen ouders inzicht in het rapport, ter kennisgeving. Mochten ouders suggesties doen voor een aanpassing, dan wordt deze als aanvulling bij het, door de school ingevuld, rapport toegevoegd. Vervolgens maakt de leerkracht het OKR definitief en wordt het, digitaal middels ‘Onderwijs Transparant’, aan de vervolgschool overgedragen.  

Procedure heroverwegen advies.

De basisschool is verplicht het schooladvies bij te stellen, indien een leerling op de doorstroomtoets laat zien over meer kennis en vaardigheden te beschikken, dan op grond van het schooladvies werd verwacht. De school mag hier gemotiveerd van afwijken, indien een bijstelling niet in het belang van de leerling is. Het bijstellen zal altijd in samenwerking met het team en in overleg met de ouders en de leerling gebeuren. Mocht de uitslag van de doorstroomtoets lager dan het schooladvies zijn, dan blijft het afgegeven advies staan. Hierbij is het uitgangspunt dat de school de leerling het beste kent. De leerling krijgt in het VO de kans om te laten zien dat hij/zij het geadviseerde onderwijstype aan kan.

Pre-adviezen schooljaar 2022-2023:

  • Vmbo-b: 1,3%
  •  Vmbo-b/vmbo-k: 2,6%
  •  Vmbo-k: 14,3|%
  •  Vmbo-k/vmbo-t: 15,6%
  •  Vmbo-t: 19,5%
  •  Vmbo-t/havo:9,1%
  •  Havo: 15,6% 
  •  Havo/vwo: 9,1%
  •  Vwo: 13%
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen verlangen naar een schoolomgeving waar ze zichzelf kunnen zijn en kunnen leren zonder gepest of uitgelachen te worden. Leraren verlangen naar een school waar ze op een prettige manier les kunnen geven. De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen is een speerpunt op onze school. Het welbevinden van onze leerlingen op school en de sfeer in de klas vinden we als team heel belangrijk. Basisschool den Bongerd is een veilige leeromgeving en kinderen kunnen hierop rekenen. We dagen onze leerlingen uit en ondersteunen ze, om ze zo tot zelfstandige en zelfverantwoordelijke personen uit te laten groeien. Den Bongerd zorgt dat leerlingen:

• weten dat ze erbij horen,

• weten dat zij gewaardeerd worden,

• op een respectvolle manier met elkaar omgaan,

• uitgedaagd worden om verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar,

• initiatieven kunnen nemen en zelfstandig kunnen werken.   

We willen de leerlingen leren op een goede manier met zichzelf en anderen om te gaan. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We zijn te vertrouwen.
  • We werken samen.
  • We geven het goede voorbeeld.

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven