Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De resultaten van de leerlingen worden gevolgd door middel van methode-gebonden toetsen en door het Cito leerlingvolgsysteem (Cito Lovs). Dat gebeurt halverwege en aan het einde van elk schooljaar. Door middel van analyses op school-, groeps- en leerlingenniveau worden beredeneerde keuzes gemaakt op onderwijskundig en pedagogisch vlak. Tijdens deze besprekingen leert het team van en met elkaar. Wat gaat goed en willen we behouden, welke interventies hebben gewerkt, en waar liggen kansen tot verbetering? Op deze manier worden de opbrengsten verhoogd. Daarnaast brengen we twee keer per schooljaar in kaart hoe een groep sociaal in elkaar steekt en bekijken we het welbevinden van individuele leerlingen
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken in februari een doorstroomtoets. De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt duidelijker dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Den Bongerd heeft gekozen voor de IEP. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies op de IEP dan het voorlopige schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.
In groep 7 krijgen alle leerlingen een pre-advies. Dit wordt gevormd door een team. Hierin zitten de leerkrachten van de groepen 6, 7 en 8, de IB-er, Hoofd Onderwijs en Zorg, teamleider bovenbouw en de directeur. Bij het bepalen van het pre-advies wordt gekeken naar de ontwikkelingslijn van het kind op cognitief gebied, maar ook naar kindfactoren zoals bijvoorbeeld werkhouding, motivatie, inzet, doorzettingsvermogen, betrokkenheid enzovoorts. Het pre-advies is een voorlopig advies, gebaseerd op de huidige situatie. Hierin is de gehele ontwikkelingslijn meegenomen van groep 3 t/m 7. We kijken dus naar een langere periode; een opvallend toetsresultaat naar boven of beneden is dus niet doorslaggevend. Afhankelijk van de verdere ontwikkeling van het kind, kan het pre-advies in groep 8 nog naar beneden of boven worden bijgesteld. Het definitieve advies in groep 8 zal veelal een enkelvoudig advies zijn als bijvoorbeeld vmbo-kader of havo. Het pre-advies kan ook een dubbelvoudig advies zijn (bijvoorbeeld vmbo-kader/vmbo-t of havo/vwo), omdat het nog vroeg in het traject is.
Pre-adviezen schooljaar 2022-2023:
- Vmbo-b: 1,3%
- Vmbo-b/vmbo-k: 2,6%
- Vmbo-k: 14,3%
- Vmbo-k/vmbo-t: 15,6%
- Vmbo-t: 19,5%
- Vmbo-t/havo:9,1%
- Havo: 15,6%
- Havo/vwo: 9,1%
- Vwo: 13%
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Leerlingen verlangen naar een schoolomgeving waar ze zichzelf kunnen zijn en kunnen leren zonder gepest of uitgelachen te worden. Leraren verlangen naar een school waar ze op een prettige manier les kunnen geven. De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen is een speerpunt op onze school. Het welbevinden van onze leerlingen op school en de sfeer in de klas vinden we als team heel belangrijk. Basisschool den Bongerd is een veilige leeromgeving en kinderen kunnen hierop rekenen. We dagen onze leerlingen uit en ondersteunen ze, om ze zo tot zelfstandige en zelfverantwoordelijke personen uit te laten groeien. Den Bongerd zorgt dat leerlingen:
• weten dat ze erbij horen,
• weten dat zij gewaardeerd worden,
• op een respectvolle manier met elkaar omgaan,
• uitgedaagd worden om verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar,
• initiatieven kunnen nemen en zelfstandig kunnen werken.
We willen de leerlingen leren op een goede manier met zichzelf en anderen om te gaan.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.