Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Binnen den Bongerd werken we met de interventie "de huiskamer". Dit is een prikkelarme ruimte waar leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte, op advies van de intern begeleider, gebruik van kunnen maken. Het doel van de huiskamer is om leerlingen beter te laten presteren in het reguliere programma en de leerkrachten te ontlasten. Binnen de huiskamer is er voor de leerlingen continuïteit door vaste gezichten. We werken met de leerling aan kindgerichte doelen en vaardigheden in nauwe samenwerking met de leerkracht, extra ondersteuners, specialisten en de ouders om zo goed mogelijk af te stemmen wat de behoeftes zijn op dat moment. Binnen de huiskamer wordt niet het probleem of probleemgedrag centraal gesteld, maar wordt er aan een oplossing (doel) gewerkt.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het doel van Den Bongerd is om inclusief onderwijs te bieden voor kinderen die vanaf 4 jaar op Den bongerd hun schoolcarrière beginnen. Hierbij zijn er drie voorwaarden waaraan we willen voldoen:
1. De leerling voelt zich veilig en gelukkig op onze school
2. De leerling blijft zich ontwikkelen
3. De school is in staat om aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling te kunnen voldoen.
Wij richten ons op datgene wat een leerling wel kan. De leerkrachten werken met drie niveaus waarbij de basisinstructie is gericht op het groepsgemiddelde van desbetreffende groep, de middenmoot als vertrekpunt. Leerlingen die meer tijd nodig hebben om de stof eigen te maken krijgen een verlengde of herhaalde instructie en leerlingen die de stof snel oppakken een verkorte instructie. We maken veel gebruik van het direct instructiemodel, coöperatieve werkvormen, kindgesprekken en gedifferentieerde verwerking. Er wordt ook gekeken of een andere leerstrategie, aanpak, inzetten van hulpmiddelen, instructie in een kleine groep etc. beter aansluit bij een leerling. Kinderen worden positief benaderd in wat zij kunnen en komen door succeservaringen tot betere prestaties. Hierbij denken wij niet alleen aan leerprestaties, maar ook aan o.a. sociale vaardigheden. Leerlingen die boven het gemiddelde niveau uitstijgen, krijgen uitdagende opdrachten en volgen geen instructie voor leerstof die zij al beheersen. Ze maken alleen de noodzakelijke opdrachten tijdens de verwerking (compacten). Ook voor deze groep leerlingen heeft Den Bongerd extra ondersteuning, middels het meer- en hoogbegaafdenbeleid en de Zappelin en Nautilusgroepen (plusniveau). De opdrachten vanuit Zappelin en Nautilus worden geïntegreerd in de basisgroepen. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen we methodes en materialen gebruiken uit de orthotheek. Ook hebben we de beschikking over één onderwijsassistent en drie leerkrachtondersteuners, die ingezet kunnen worden om kinderen extra ondersteuning te bieden of groepen te verkleinen tijdens een gedeelte van de dag. Alle teamleden hebben een gymbevoegdheid (de nieuwe collega’s volgen deze scholing in de eerste paar jaar op den Bongerd), de cursus meldcode kindermishandeling en de Kanjertraining gevolgd.
Tevens kan er gebruik gemaakt worden van de kennis van de aanwezige specialisten:
* Leesspecialist
*Taalspecialist
*Rekenspecialist
*Specialist sociaal-emotioneel
*pedagogische veiligheid
*Pedagoog Kindercoaches (echtscheiding)
*Faalangstreductie trainers
*Hoogbegaafdheidspecialist
*Remedial teaching
* Specialist jonge risico leerling
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.