Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Wingerd werkt met negen groepen waarin leerlingen van (ongeveer) dezelfde leeftijd bij elkaar zitten. Enkele weken voor de zomervakantie ontvangen de ouders informatie over de groepsindeling en de groepsleerkracht(en) van hun kind voor het volgende schooljaar.
De ontwikkeling van jonge kinderen is een groot samenhangend geheel. Het kind groeit op zowel fysiek, intellectueel als persoonlijk vlak. Spel is voor jonge kinderen de natuurlijke manier om de wereld te verkennen en staat dan ook aan de basis van ons kleuteronderwijs. We werken met thema’s die hun beginpunt hebben in de belevingswereld van het jonge kind. De leerkracht zorgt voor een leeromgeving met betekenisvolle en uitdagende activiteiten waarbij de kinderen actief en betrokken bezig zijn. De leerkracht houdt daarbij de doelen in het oog: het spelen en leren moet betekenisvol én zinvol zijn.
Niet alleen de doelen van de methode of de leerkracht staan centraal, ook het kind zelf stelt vragen die het onderwijsaanbod bepalen. Het onderwijs is een interactief proces en komt samen met de kinderen tot stand. We vinden het belangrijk kinderen te begeleiden naar zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid.
Het is belangrijk de ontwikkeling van ieder kind zorgvuldig in kaart te brengen m.b.v. het observatieprogramma KIJK. Gerichte observaties van de leerkracht zijn daarbij ons uitgangspunt. Naar aanleiding van deze observaties kunnen we het aanbod aan het kind en de groep aanpassen. In het programma KIJK komen de verschillende leergebieden aan de orde, zoals de sociaal emotionele ontwikkeling, de spelontwikkeling, taakgerichtheid, motorische ontwikkeling, beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid.
Verder krijgen alle leerlingen in groep 1 en 2 wekelijks een muziekles en een gymles, verzorgd door vakdocenten. Ook wordt er wekelijks spelenderwijs aan de ontwikkeling van de Engelse taal gewerkt.
Voor de diverse vakken wordt gebruik gemaakt van diverse moderne onderwijsmethodes. Daarnaast wordt er vanaf groep 5 voor rekenen en spelling gewerkt met de adaptieve software van Snappet. Hierdoor kan er verwerking op eigen niveau plaatsvinden.
De muzieklessen en gymlessen worden gegeven door vakdocenten.
a. Mogelijkheden:
- We hanteren een leerstofjaarklassensysteem. Door de groepsgrootte wordt op dit moment met één combinatiegroep gewerkt.
- We werken opbrengstgericht en adaptief.
- Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en die meer nodig hebben dan de gemiddelde leerling, worden de onderwijsbehoeften beschreven in Parnasyss en waar nodig wordt een plan van aanpak opgesteld.
- Er is aandacht voor een veilig pedagogisch klimaat in de school.
- Voor meer- en hoogbegaafde kinderen is er een rode draad door de school en voldoende aanbod.
- Kinderen met specifieke leerbehoeften op leergebied; dyslexie, dyscalculie of leerachterstanden kunnen over het algemeen goed worden begeleid. Waar nodig en het welbevinden van kinderen in het geding is kunnen we ondersteuning bij het samenwerkingsverband aanvragen. Het is belangrijk dat school en ouders hierin samenwerken.
- Er is aandacht voor werkhouding en concentratie, er wordt gebruik gemaakt van het stappenplan van Meichenbaum (beertjes van Meichenbaum). De leerkrachten hebben voldoende pedagogische vaardigheden om kinderen met aandachts- of werkhoudingsproblemen te ondersteunen. Waar nodig kan extra ondersteuning worden aangevraagd vanuit het Samenwerkingsverband. Uit het gesprek tussen ouders en leerkracht, IB-er en leerkracht kan blijken dat er meer dan gemiddelde ondersteuning nodig is.
- Binnen de school is voldoende ervaring en expertise om kinderen met taal ontwikkelingsproblematiek of gehoorproblemen te ondersteunen. Waar nodig kunnen we extra ondersteuning aanvragen bij Auris.
- De leerkrachten zijn voldoende toegerust om kinderen met licht fysiek-medische problemen op te vangen. In gesprek tussen ouders en school zal de hulpvraag duidelijk moeten worden en zal school meedenken of de leerling binnen de school opgevangen kan worden en welke extra ondersteuning dan nodig is. In het gebouw zijn voldoende mogelijkheden om dit praktisch uit te voeren. Waar nodig kunnen we extra ondersteuning aanvragen bij het Samenwerkingsverband.
b. Grenzen:
De grenzen van de school worden bereikt als:
- De leerling leerproblemen heeft die zoveel van de leerkracht vragen dat er daardoor onvoldoende aandacht is voor de leer- en onderwijsbehoeften van andere kinderen in de klas.
- Als de leerproblematiek van de leerling dusdanig is dat het welbevinden van de leerling in het geding is. Er vanuit gaand dat er al langere tijd gewerkt is volgens een handelingsplan en er interne en externe hulp is gegeven, wordt met ouders besproken of de leerling op het reguliere onderwijs op zijn plek is. Dit gaat altijd in samenspraak met ouders, school en samenwerkingsverband.
- De leerling gedrag laat zien dat de voortgang van de lessen structureel verstoord en daardoor de lessen onvoldoende doorgang kunnen vinden.
- Als de veiligheid van leerlingen of leerkracht in het geding zijn.
- Als door de hoeveelheid problematiek binnen een groep niet meer tegemoet gekomen kan worden aan de leer- en onderwijsbehoeften van de groep en het welbevinden van kinderen en leerkracht in het geding zijn.
- Als er bij de leerkracht sprake is van structurele handelingsverlegenheid.