Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naast de toetsen uit de methode gebruiken we ook de IEP (Inzicht Eigen Profiel). Het is een genormeerde toets waarin voor ieder kind van groep 3 tot en met groep 8 de leer-en sociaal-emotionele ontwikkeling zichtbaar is.
De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in onze evaluatie. Zowel op individueel niveau, op groepsniveau als op schoolniveau worden resultaten geëvalueerd. We kijken hier altijd gezamenlijk naar en maken een analyse van de gegevens die we verzamelen. Dit doen we ongeveer 4 keer per jaar met de intern begeleider en de groepsleerkrachten (groeps- en leerlingbespreking) en 2 keer per jaar met het gehele team. Dan kijken we naar de groeps- en schoolresultaten.
Deze besprekingen vormen de basis voor verdere acties, omdat we niet toetsen voor de toets: we toetsen leerlingen om de groei te volgen, en daar waar nodig interventies te plannen. Deze interventies worden verwerkt in de blok- en groepsplannen.
We kijken altijd naar het kind achter de cijfers. We kijken naar de totale ontwikkeling van het kind en interpreteren en evalueren op basis van alles wat we weten van het kind. We streven naar optimale leeropbrengsten voor ieder kind.
In groep 1 en 2 volgen we ieder kind met KIJK! op basis van observaties door de leerkracht die we in KIJK! registreren en de leerlijnen die een kind moet doorlopen passen we ons onderwijs aan.
Wij bieden onderwijs aan onze leerlingen waarbij we onze instructies afstemmen op de leerlingen. We brengen daarvoor de onderwijsbehoeften van iedere leerling in kaart om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten. Niet enkel de cognitieve resultaten of hoge uitstroom vinden wij belangrijk. Ieder kind is uniek en heeft talenten. We zetten in op een zo hoog mogelijk leerrendement, maar niet ten koste van het welbevinden van het kind. Als een leerling onze school verlaat mag hij trots zijn op zijn ontwikkeling. Wanneer onze leerlingen kunnen doorstromen naar het vervolgonderwijs dat bij hen past, zijn wij tevreden.
De uitstroom van onze leerlingen aan het einde van schooljaar 2023-2024:
VWO- 1 leerling
HAVO/ VWO - 1 leerling
HAVO- 2 leerlingen
VMBO T / HAVO - 3 leerlingen
VMBO T - 4 leerlingen
VMBO GL - 2 leerlingen
VMBO KB- 3 leerlingen
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee je als ouder en leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en waarbij we de eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.
1x per jaar nemen we de toetsen Hart en Handen af in de groepen 3 t/m 8 in november en 2x per jaar de toetsen hoofd voor de groepen 3 t/m 7 in januari en juni.
Groep 8 neemt 1x per jaar de toets Hoofd af in november en in februari de doorstroomtoets.
In de groepen 1/2 werken we met het volgsysteem van Kijk!
Zowel IEP als Kijk! geeft ons informatie op cognitief gebied en op sociaal emotioneel gebied. De resultaten die hieruit naar voren komen bespreken we tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen en gebruiken we die wij gebruiken bij het opstellen van onderwijsbehoeften voor onze leerlingen in de groepsoverzichten en blokplannen. Deze plannen gebruiken wij voor als informatie voor onze dagelijkse lessen op school.
Ieder schooljaar is er een bestuursgesprek met de inspectie en ook afgelopen jaar was de inspectie tevreden en hebben wij het basisarrangement ontvangen.
In het schooljaar 2018-2019 is er een themabezoek geweest op het didactisch handelen.
Bij het themabezoek bekeek de inspecteur op welke wijze wij onze lessen vormgeven en of dit voldoet aan de eisen die de inspectie hiervoor stelt. De conclusie was de volgende:
Wat gebeurt er veel moois in de groepen! De inspecteur gaf aan dat we in de praktijk laten zien, wat jullie als ambitie op papier hebben gezet. EDI is geen kunstje, maar zit in jullie DNA waardoor de betrokkenheid van de leerlingen hoog is en vervolgens de kwaliteit van het onderwijs omhoog gaat en dat is te zien in jullie resultaten.
In 2022 heeft er een audit plaatsgevonden op onze school.
De volgende bevindingen zijn ons meegeven:
Ouders en leerlingen ervaren de school als een veilige plek. Iedereen is welkom en wordt gezien, door zowel de leerkrachten als het andere personeel.
Leerlingen zijn betrokken en staan in een leerstand. Er zijn heldere routines van het klassenmanagement in de groepen. Het auditteam heeft hiervan geen doorgaande lijn gezien in de school.In de groepen hangt een positieve sfeer en er wordt positieve feedback gegeven. Kinderen mogen aangeven als ze iets niet weten en andere kinderen kunnen dan helpen. Ook op andere momenten worden kinderen uitgenodigd om elkaar te helpen.
Alle betrokkenen zijn trots op het positieve klimaat in de school