Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm

Reigerstraat 1 4461 RE Goes

  • Ook tijdens de pauzes kun je je eigen vaardigheden verder ontwikkelen.
  • Even bewegen!
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm
  • Rekenen door rond te lopen

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met de tussenresultaten kijken we naar de ontwikkeling van de leerlingen (vaardigheidsgroei). We gebruiken hiervoor vanaf 2021 de IEP toetsen. Dit zijn toetsen die niet behoren bij een methode, maar landelijk worden afgenomen.

Om te kijken hoe een leerling zich ontwikkelt, kijken we ook of er een verschil is tussen de methode toetsen en de methode onafhankelijke toetsen.

De methode onafhankelijke toetsen (IEP toetsen) zijn een graadmeter om te analyseren of het onderwijs wat wij geven overeenkomt met de landelijke richtlijnen en waar we mogelijk moeten bijstellen.

Mede door de analyse van de resultaten kunnen we aanbieden wat de leerling nodig heeft voor verdere groei.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij werken met een uitstroomprotocol. 
Het handboek doorgaande lijn po-vo helpt ons om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. 
In dit handboek staat de procedure met betrekking tot het schooladvies weergegeven. 

Er is nauw contact met de VO-scholen om in beeld te hebben hoe het gaat met 'onze' leerlingen. Er is een warme overdracht en er zijn nog tafeltjesmiddagen, waarbij er overleg plaatsvindt over onze (oud-)leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het is van essentieel belang dat leerlingen zich thuis en veilig voelen op school. Als dat in orde is, kunnen leerlingen zich gaan ontwikkelen en groeien.

Daarom starten we het school- en kalenderjaar met 'de gouden weken' uit de methode sociaal emotioneel leren van Kwink. Tijdens de weken dat we hiermee werken zorgen we voor een goede basis en heldere afspraken. Deze verschillen per jaargroep en zijn terug te vinden op de databorden in de klas. We werken sinds september 2020 met de methode Kwink.

Daarnaast geeft de school iedere leerling de mogelijkheid om in een kindgesprek te uiten wat de leerling moeilijk, leuk en/of lastig vindt. Hoe de leerling hierbij geholpen kan worden en wat de leerling daar zelf voor doet. Deze kindgesprekken worden beschreven en vastgelegd in het leerlingvolgsysteem.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Respect
  • Duurzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste bezoek door de inspectie aan de Prof. Dr. Kohnstammschool was op 8 december 2016.

Het toegekende basisarrangement wordt gecontinueerd.

Er zijn geen tekortkomingen gesignaleerd in de naleving van wettelijke voorschriften. Het pedagogisch klimaat wordt als "goed" beoordeeld. Dit geldt ook voor de kwaliteitscultuur en succes in het vervolgonderwijs. 

Vanwege Covid-19 is er in 2020 geen schoolbezoek ingepland door de inspectie.

In februari 2021 is er een digitaal onderzoek gedaan naar de schoolorganisatie, specifiek het kansrijk adviseren richting het VO. Het oordeel van de inspectie over school en adviseren was goed.

Terug naar boven