Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken schooljaar 2023-2024 met 6 groepen. De groepen hebben ondersteuning van een leraarondersteuner, onderwijsassistent of zorgassistent.
De peuters, die in het schoolgebouw zitten komen wekelijks een ochtend naar de basisschool. Hierdoor wennen de peuters vast aan de basisschool en is er afstemming tussen peuters en kleuters.
Bewegen vinden wij belangrijk. Dit komt de concentratie en het leerrendement ten goede. Leerkrachten geven zelf de gymlessen, maar we hebben ook studenten van het CIOS die de lessen geven. Zij geven de gymlessen in de sportzaal en zwemlessen in het zwembad. Buitenlessen zorgen voor extra beweegmomenten. We hebben in juni 2019 het certificaat Sport en bewegen in het kader van 'De Gezonde School' ontvangen. Dit schooljaar zal er ook weer een periode schooljudo worden aangeboden.
Twee keer per dag wordt door de groepen 3 t/m 8 een kwartier buiten gespeeld. De kinderen uit de kleuterunit spelen 2x per dag langer buiten.
Gedurende de standaardlessen en bij wisseling van de lessen is er ruimte voor beweging. Dit doen we door het inzetten van 'smartbreaks'. Verder streven we naar wekelijks minimaal 1 les buiten te geven en zetten wij vaak energizers in om tegemoet te komen aan bewegingsbehoeften van kinderen en te werken aan groepsvorming.
In het kader van 'Gezonde school' volgen we de motorische ontwikkeling vanaf 4 jaar. Dit doen we door inzet van de MQ-scan. De MQ-scan meet de motoriek van de hele klas binnen 1 gymles. Zo krijgen wij snel, simpel en betrouwbaar inzicht in de motorische vaardigheden van kinderen en kan er gericht advies worden gegeven.
De ontwikkeling van de leerlingen/groep is mede van invloed op het aanbod in de groep.
De bovenstaande onderwijstijden staan in het rooster van de groep genoemd.
Hier kan van worden afgeweken als er voor een vakgebied of voor een groepsgesprek tijd dient te worden ingeruimd.
Intern begeleider
De Intern Begeleider (IB-er) coördineert de ondersteuning aan en begeleiding van kinderen op school. Daarnaast coacht en begeleidt de IB-er de leerkrachten. De IB-er neemt groepsbezoeken af, waarna een gesprek met de leerkracht wordt gevoerd. De IB-er coördineert, monitort en evalueert het groepsoverzicht en de blok/themaplannen samen met de leerkrachten. Voor leerlingen met een arrangement stelt de IB-er een OPP (ontwikkelingsplan) op. Op deze manier is na te gaan op welk moment een kind ondersteuning heeft gekregen en welke resultaten er zijn behaald. Samen met de leerkracht voert de de IB-er overleg met externe instanties: de schoolbegeleidingsdienst, externe onderzoeksbureaus, CJG en samen met andere scholen in het Zorg Advies Team. De IB-er neemt zo nodig incidenteel toetsen af bij individuele leerlingen.
Ondersteuning van leerlingen
We zijn erop gericht om zoveel mogelijk leerlingen onderwijs te bieden in hun vertrouwde omgeving. Daarbij streven we naar onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij de onderwijsbehoefte van de leerling. In het kader van Passend Onderwijs heeft de school de plicht om aan elk kind een passende ondersteuning van onderwijs en zorg aan te bieden. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning we kunnen bieden.Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
In dit document staat wat de basisondersteuning is, maar vindt u ook de extra ondersteuning die de school kan bieden met hulp van het samenwerkingsverband (Kind op 1).
Extra ondersteuning op school
Soms is het nodig extra hulp van het samenwerkingsverband (Kind op 1) in te zetten om uw kind goed te begeleiden op school. Er wordt dan samenwerking gezocht met het samenwerkingsverband. We kijken eerst wat we zelf kunnen doen om uw kind te helpen en maken hierover afspraken. Lukt het niet binnen de basisondersteuning of de extra ondersteuning die de school zelf kan bieden dan vragen wij het samenwerkingsverband, Kind op 1 om hulp (www.swvkindop1.nl).
Arrangementen
Samenwerkingsverband Kind op 1 biedt hulp in verschillende arrangementen. Dat betekent dat uw kind een bepaald aanbod krijgt dat bij de behoefte of hulpvraag past. Dat kan bijvoorbeeld de inzet van een onderwijsassistent zijn voor individuele begeleiding, of de inzet van een ambulant begeleider die de leerkracht en uw kind op school structureel begeleidt. Het samenwerkingsverband heeft weer een eigen ondersteuningsprofiel waarin afspraken zijn vastgelegd over hun aanbod.
Het lukt niet op een reguliere school
Soms is de hulp van het samenwerkingsverband niet voldoende om een kind te begeleiden op de reguliere school. Of komen school, ouders en samenwerkingsverband samen vooraf al tot de conclusie dat de geboden arrangementen onvoldoende zullen zijn voor het kind. De school is in dat geval 'handelingsverlegen'. Er zal dan gekeken worden naar een plek op een andere school. In de meeste gevallen gaat het dan om speciaal (basis)onderwijs.
Cluster 1 en 2 scholenHulp aan leerlingen die doof, slechthorend, blind of slechtsziend zijn, en leerlingen die een communicatie- of taalontwikkelingsstoornis verloopt niet via het samenwerkingsverband (Kind op 1). Zij maken geen deel uit van het samenwerkingsverband en hebben eigen procedures en werkwijzen.
Cluster 2: Leerlingen die doof of slechthorend zijn en leerlingen met een communicatie- of taalontwikkelingsstoornis. We werken samen met Auris (https://aurisinfo.nlrichtlijn-toelaatbaarheid-auris-onderwijs).
Cluster 1: Leerlingen die blind of slechtziend zijn: We werken samen met: Koninklijke Visio (https://www.visio.org/nl-nl/onderwijs) en Bartiméus (http://www.bartimeus.nl/).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vorig schooljaar zijn we gestart om voor het leesonderwijs groepsdoorbrekend te werken vanaf groep 5. Kinderen werken op hun eigen niveau, maximaal 1 jaar boven of onder hun jaargroep. Zo denken wij beter aan de individuele behoeften van kinderen te kunnen voldoen.
Komend jaar nemen gaan we ook voor andere vakken (rekenen en spelling) groepsdoorbrekend werken, in alle groepen. We nemen hier uitgebreid de tijd voor en richten proeftuinen in om te ontdekken wat het best bij ons als school past.
In ons schoolplan kunt u lezen wat onze ambities zijn voor 2027.
De kinderopvang, peutergroep en basisschool zitten in 1 gebouw. Op tal van gebieden is er afstemming en samenwerking.
Op deze wijze willen we zorgen voor een doorstroming zonder drempel. Van 0 tot 12 kan uw kind op dezelfde plaats opvang en onderwijs krijgen: een fijn gegeven!