Openbare Basisschool de Zuidwesthoek

Elvis Presleylaan 107 4462 LB Goes

  • Op de Zuidwesthoek is "SAMEN" niet alleen samen met je klasgenoten, maar samen met iedereen!
  • In groep 1/2 gaan de kinderen spelenderwijs aan de slag met cijfers en letters.
  • Leren lezen in groep 3
  • De brede ontwikkeling van kinderen staat centraal: hoofd, hart en handen!
  • Kinderen krijgen een stevige basis voor later

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Zuidwesthoek wordt jaarlijks de IEP eindtoets (IEP: info voor ouders) afgenomen. De IEP Eindtoets is een papieren eindtoets die zo is samengesteld dat alle leerlingen worden uitgedaagd om te laten zien hoe vaardig zij zijn op het gebied van taal en rekenen. De toets toetst de onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen. De eindtoets start met makkelijke opgaven, die oplopen in niveau.

Bij het maken van de IEP Eindtoets is veel aandacht besteed aan de formulering van de opgaven. De vragen bij rekenen bijvoorbeeld zijn zo opgebouwd dat kinderen die meer moeite met taal hebben, niet struikelen over de vraagstelling. Elk overbodig detail is weggelaten, de vraagstelling is kort en bondig en de antwoordalternatieven zijn op eenzelfde manier opgebouwd.

De resultaten die getoond worden, zijn van zowel groep 8 van de Zuidwesthoek als van groep Oceanië (eindgroep) van de Wereldwijzer. Voor het schooljaar 22-23 beïnvloeden de resultaten van de kinderen van de Wereldwijzer het gemiddelde niet tot nauwelijks.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten met:

  • in groep 1/2 gebruiken we de KIJK-registratie. D.m.v. observatie tijdens speel-werkmomenten wordt de ontwikkeling van de kinderen geregistreerd op de gebieden Basiskenmerken, Betrokkenheid, Ontwikkeling van de sociaal emotionele ontwikkeling, Taal, Rekenen en Motoriek. De leerkracht legt de observaties vast en plant op basis van deze gegevens de doelgerichte activiteiten voor de periode daarna. Op deze manier worden kinderen stap voor stap verder in hun ontwikkeling gebracht. 
  • de methode gebonden toetsen. De gebruikte methodes voor de vakken lezen, rekenen, spelling en taal hebben periodiek een toets om te checken of het kind de aangeboden leerstof beheerst. Aan de hand van de resultaten kan de leerkracht de leerstof voor de volgende periode zo nodig aanpassen.
  • de methode onafhankelijke toetsen (IEP: informatie voor ouders). Deze toetsen worden in januari en juni afgenomen en geven een betrouwbaar beeld van de ontwikkeling van elk kind. De toetsresultaten worden na afname in het team geanalyseerd en besproken. We kijken welke acties er op individueel,- groeps- en schoolniveau moeten worden genomen om de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. 

Voor de bovenstaande toetsen/registraties geldt dat de resultaten worden geanalyseerd. N.a.v. de resultaten wordt het onderwijs aangepast, zodat we tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen en hen op een goed niveau onderwijs kunnen bieden. Bij het volgen van kinderen is niet alleen de input vanuit toetsen en observaties belangrijk. Ook door het gesprek aan te gaan met zowel ouders als kind (omgekeerd oudergesprek, kindgesprekken, gesprekken tussendoor) komt de ontwikkeling van het kind in beeld en kunnen gezamenlijke keuzes gemaakt worden voor het vervolg van die ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kinderen die na groep 8 van de Zuidwesthoek naar het VO gaan, zijn goed voorbereid op deze overstap.

Er zijn goede contacten met de VO-scholen. Er is sprake van een "warme overdracht", waarbij de leerkracht van groep 8 in gesprek met de mentor van het VO ervoor kan zorgen dat de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs zo goed mogelijk verloopt.

Hoewel de eindtoets een goed beeld kan geven van wat een kind kan op cognitief gebied (hoofd), vinden wij dat de toets slechts een deel laat zien van wat een kind kan of wie een kind is. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt hierin niet meegenomen (hart). Ook de praktische vaardigheden en creativiteit van een kind (handen) zien we niet terug in de resultaten van de toets. Ons advies voor het voortgezet onderwijs wordt gebaseerd op onze visie op de ontwikkeling van het gehele kind, dus hoofd, hart en handen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Hoofd, hart en handen: Op de Zuidwesthoek wordt gekeken naar de totale ontwikkeling van het kind. We besteden veel aandacht aan de cognitieve ontwikkeling ("hoofd"), maar ook de sociaal-emotionele ("hart") en creatieve ontwikkeling ("handen") zijn belangrijk op onze school.

Natuurlijk zijn voor sociaal leren, net als voor al het andere leren, basisvoorwaarden nodig. Op De Zuidwesthoek streven we ernaar dat elk kind zich veilig voelt. Dit doen we o.a. door een respectvolle benadering, door voorspelbaarheid, door rust te creëren in de groepen. 

Daarnaast kijken we samen met ouders en kind vooral naar wat het kind wèl kan. Door de nadruk te leggen op de talenten van het kind (en niet op dat wat het nìet kan) voelt het zich competent en zelfverzekerd. Vanuit die basis kan het kind zich optimaal ontwikkelen op cognitief, sociaal en creatief gebied. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • hoofd
  • hart
  • handen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven