Montessorischool de Basis

Frambozestraat 29 4462 EK Goes

  • Schoolfoto van Montessorischool de Basis
  • Schoolfoto van Montessorischool de Basis
  • Schoolfoto van Montessorischool de Basis
  • Schoolfoto van Montessorischool de Basis

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Deze eindtoets is verplicht. Op onze school gebruiken we hiervoor de IEP Eindtoets. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor het meten en monitoren van de voortgang van de leerlingen gebruiken we in de onderbouw het Kijk!-registratiesysteem. In de midden- en bovenbouw maken de leerlingen twee keer per schooljaar de toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem. Deze toetsen meten de resultaten en leergroei op het gebied van technisch en begrijpend lezen, rekenen en spelling. 

Na de afname van de toetsen bespreken we met elkaar de leerresultaten. Hierbij nemen we ook de trend van de afgelopen jaren mee. Aan de hand van de conclusies uit deze bespreking, stellen we streefdoelen op voor het volgende afnamemoment en bepalen we welke acties ondernomen moeten worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren dan wel te optimaliseren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorafgaand aan het maken van de eindtoets hebben de leerlingen van groep 8 van ons al een schooladvies gekregen, voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de eindtoets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Dit doen we altijd in overleg met ouders en betreffende leerling. Bij een lagere score hoeft dit niet, het schooladvies blijft hetzelfde. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school zijn er duidelijke regels en afspraken, die ervoor zorgen dat elk kind mag zijn wie het is en de kans krijgt zich te ontwikkelen in een veilige omgeving. Acceptatie en respectvolle omgang zijn basisbegrippen voor onze dagelijkse omgang met elkaar. Daarnaast willen wij ervoor zorgen dat Montessorischool de Basis een veilige en prettige omgeving is. Dit is een voorwaarde om tot leren te komen. Pas dan zijn kinderen in staat zich sociaal en emotioneel goed te ontwikkelen.

Ieder schooljaar gaat de leerkracht samen met de kinderen aan de slag om een goede basis te leggen voor een fijn en positief leerklimaat. Dit schooljaar doen we dit via de aanpak van De Vreedzame School.

 De leerkracht en de leerlingen praten samen over:

Wat voor een groep willen wij zijn?

Welk gedrag hoort daar bij?

Welke regels hebben we nodig?

Het vasthouden van een positief gevoel in de groep is het doel voor de rest van het schooljaar. Voor het optimaal functioneren van kinderen in een groep en het ontwikkelen van hun talenten zijn vaardigheden als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en van je fouten leren, belangrijk. Gedurende het schooljaar krijgen de kinderen middels De Vreedzame School lessen in sociaal-emotionele-, en gezondheidsvaardigheden en democratisch burgerschap. De Vreedzame School sluit aan bij de kerndoelen voor gezond en weerbaar gedrag en democratisch burgerschap. Soms kan het voor kinderen prettig zijn om met iemand te praten. Dat kan gaan om kleine- en grote problemen of behoefte hebben aan een luisterend oor. Juf Sacha en juf Lies zijn de vertouwenspersonen van de school en zij stellen zich in de eerste weken van het nieuwe schooljaar voor in de groepen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • vertrouwen
  • persoonsvorming

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Naast het oordeel van de onderwijsinspectie krijgen we ook 1x per 4 jaar een visitatie van de Nederlandse Montessori Vereniging. 

Het verslag hiervan kunt u hieronder inzien. 

Terug naar boven