Basisschool Prinses Ireneschool

Kamperfoeliestraat 63 4461 NK Goes

voor een veilig gevoel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kinderen uit groep 8 maken in de maand april de verplichte  eindtoets. We hebben daar binnen ons bestuur afspraken over gemaakt. Wij willen graag een duidelijk en breed beeld krijgen van onze leerlingen. We hanteren daarbij de IEP-eindtoets. Dit onderzoek brengt, naast schoolvorderingen en intelligentie, ook de persoonlijkheid van ieder kind in beeld. Bij het analyseren van de afwijkingsscore stellen we ons onder andere de volgende vragen:

  • Halen we uit de kinderen wat erin zit?
  • Wat hebben kinderen nodig om tot maximale ontwikkeling te komen?
  • Welke aanpassingen moeten wij maken in ons onderwijs aan de kinderen?

We willen op die manier kritisch blijven op de kwaliteit van het geleverde onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken de resultaten van de m-toetsen en van de e-toetsen van het IEP-lovs op twee verschillende manieren:

- om de ontwikkeling van kinderen in beeld te hebben (is er vaardigheidsgroei)

- om de kwaliteit van het onderwijsproces te monitoren (afwijkingen per vakgebied of per groep)

De acties die voortvloeien uit de analyse van deze toetsen worden opgenomen in de periodeplannen. In een periodeplan wordt per vakgebied (rekenen, lezen, taal) beschreven welke doelen in een vastgestelde periode worden nagestreefd, met welke specifieke onderwijsbehoeften daarbij rekening gehouden moet worden en welke accenten worden gelegd.  We verdelen het schooljaar in 5 perioden. Aan het eind van iedere periode vinden de groepsbesprekingen plaats tussen leerkracht en intern begeleider. Tijdens de bespreking wordt het periodeplan geëvalueerd en wordt een nieuw periodeplan opgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij adviseren kansrijk. We hebben hoge verwachtingen van kinderen en leren kinderen te denken en te handelen vanuit de Growth mindset. De schooladviezen wijken nauwelijks af van de resultaten van de Eindtoets.  Daar waar nodig vindt samen met ouders een heroverwegingsgesprek plaats. De laatste jaren gebeurde dat in minder dan 2% van de gevallen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal emotionele ontwikkeling vormt de basis om je optimaal te ontwikkelen en tot leren te komen. We volgen daarom de sociaal emotionele  ontwikkeling van de kinderen vanaf de start. We richten ons daarbij op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.  We gebruiken daarbij verschillende gespreksvormen en duidelijk afspraken en bieden kinderen veel structuur.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Samenwerken
  • Positieve benadering

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Uit het inspectierapport:

"De Prinses Ireneschool heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs".

In november 2018 is de kwaliteit op de Prinses Ireneschool beoordeeld door een interne audit commissie.   Alle  gehanteerde indicatoren  worden als goed beoordeeld. Het audit rapport kunt u lezen door het bestand in de bijlage te openen. 

Uit het auditrapport:

"De kernwaarden van de school zijn Veiligheid, Bloei, Creativiteit en Plezier. Voor de auditoren waren deze waarden tijdens het schoolbezoek duidelijk zichtbaar! Het pedagogisch klimaat op de school voelt goed. Op het plein en in de gangen gaat het er in een gemoedelijke sfeer aan toe. Het auditteam voelde zich welkom en is ontvangen door een hoog betrokken schoolteam met gemotiveerde professionals. Bij de start van de schooldag zijn er veel ouders die in de school komen. Dit is niet alleen beperkt tot ouders in de onderbouw, ook bovenbouw-ouders gaan nog mee de groepen in. Dit is een bewuste keuze van het team. Het team, ook de directeur en de ib-er zijn zichtbaar, goed benaderbaar, open en transparant."

In oktober 2021 is de school onderdeel geweest van een themaonderzoek van de inspectie. Conclusie na dit onderzoek was dat er geen aanwijzingen zijn dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.  Opnieuw een mooi resultaat. In november 2023 vindt er opnieuw een audit plaats.

Terug naar boven