Wat is kwaliteitszorg?
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt.
Planmatig werken
Alle scholen zijn verplicht eens in de 4 jaar een schoolplan te schrijven. In dat schoolplan worden alle gebieden beschreven waarover scholen verantwoording af moeten leggen. Het huidige plan beslaat de periode 2024-2028. Dit schoolplan vindt u op onze website en op www.scholenopdekaart.nl. De veranderingen die we willen doorvoeren vindt u in het meerjarenbeleidsplan. Dit is een onderdeel van het schoolplan, in te zien bij de directie. Naast het schoolplan heeft onze school een jaarplan. In het jaarplan plant het team de ontwikkelonderwerpen voor het lopende schooljaar. In het schooljaar 2023-2024 hebben we het volgende bereikt:
Implementatie Digikeuzebord groep 1-2 met het bijbehorende LVS systeem
Het Digikeuzebord is geïmplementeerd in de groepen 1-2. De uitdraaien van het LVS zijn gedeeld met de ouders.
Leerling in Beeld Cito groep 3-8
LIB van Cito is afgenomen in de groepen 3-8. Deze afnames hebben plaatsgevonden in februari en juni.
Rapportage
Sinds schooljaar 2023-2024 zijn we gestart met een nieuwe gesprekkencyclus met als doel de ouders/verzorgers, maar ook de kinderen te betrekken bij hun eigen ontwikkeling. We praten met de kinderen en niet over de kinderen. Het eerste gesprek is een kennismakingsgesprek waarbij alle leerlingen aansluiten. Het tweede en derde gesprek zijn voortgangsgesprekken, waarbij bij het laatste gesprek met de kinderen van groep 5-8 (en naar keuze 3-4) wordt teruggekeken op hun ontwikkeling gedurende het jaar.
Executieve functies a.d.h.v. de autometafoor
De scholing van het team heeft plaatsgevonden, ook zijn de ouders geïnformeerd op de infomarkt. Er is een start gemaakt met het aanbieden van de executieve functies a.d.h.v. de autometafoor.
Schoolplan 2024-2028
Het schoolplan 2024-2028 en het daarbij behorende 4 jarenplan zijn opgesteld. Het schoolplan is ter goedkeuring aan de MR voorgelegd.
Methode begrijpend lezen
Dit schooljaar heeft de oriëntatie plaatsgevonden op een nieuwe methode begrijpend lezen. De keuze is gevallen op Blink lezen. Deze methode zal aan de start van schooljaar 2024-2025 worden ingevoerd. De methode omvat ook technisch lezen.
Taakspel groep 3-6
De training voor het team op het gebied van Taakspel is afgerond. In de groepen is Taakspel ingezet.
Doorontwikkeling aanbod meer- en hoogbegaafdheid
Gedurende het jaar is er externe begeleiding geweest op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast is er aanbod geweest door de inzet van de Pittige Plustorens begeleid door een leerkracht.
Implementatie wereldoriëntatiemethode Blink
Methode Blink is ingevoerd in de groepen 3-8.
In schooljaar 2024-2025 gaat het team zich bezig houden met:
Taal:
- Begrijpend lezen Blink lezen (begrijpend lezen en technisch lezen) implementeren.
- Oriëntatie op een nieuwe taalmethode groep 4-8
- Oriëntatie op een nieuwe aanvankelijk leesmethode groep 3 en daaraan gekoppeld schrijven voor groep 3-8.
Rekenen:
- Monitoren gebruik Snappet en nadere afstemming over de (digitale) verwerking.
- Aandacht voor doorgaande lijn groep 1-2 naar groep 3.
Digitale geletterdheid:
- Leerlijn digitale geletterdheid opzetten.
SEO:
- Schoolregels en afspraken uitzetten en borgen.
- Verdieping op Kwink.
- Verdere oriëntatie op interventie bovenbouw
MB/HB:
- Verder vormgeven van beleid op MB/HB en de praktische invulling hiervan.
WO:
- Implementeren, aanscherpen en uitbouwen van Blink. De verbinding met cultuur en andere vakgebieden wordt verder gemaakt.
Doorontwikkeling:
- EDI
- Autometafoor
- Taakspel
Gesprekkencyclus:
- Evaluatie op gesprekkencyclus 2023-2024 (een jaar rond)
- Ontwikkeling van de gesprekkencyclus en de daarbij behorende gespreksformulieren en aanpassingen op het rapport wordt voortgezet voor de groepen 1-8.
Burgerschap:
- Doorgaande leerlijn volgens de kerndoelen van burgerschap passend bij OP0 wordt opgesteld.
Kwaliteitszorgsysteem
Enigma is een schoolbrede kwaliteitsaanpak die bijdraagt aan een sterke schoolorganisatie. Deze aanpak maakt het onderwijs leuker, interessanter en beter. Het is een leidraad voor leraren en schoolleiders om de visie van de school daadwerkelijk uit te voeren, overzicht te houden, de werkdruk te verlagen en de schoolprocessen te versterken. Het is een fundering voor het verbeteren en behouden van de kwaliteit van het onderwijs. Het geeft het team houvast bij het maken van keuzes en het planmatig uitwerken, evalueren en borgen daarvan.
Daarnaast werken we bij Mondiaen met een intern audit team. Een team, bestaande uit alle lagen van medewerkers van Mondiaen, is hiervoor opgeleid en gaan dit schooljaar bij 5 Mondiaen scholen een audit uitvoeren.
Tevredenheidsonderzoeken
De kwaliteit van onze school meten we niet alleen af aan de leerprestaties van onze kinderen (leerlingvolgsysteem) en het vervolgonderwijs dat passend is. We meten dit ook af aan de mate waarin de kinderen graag naar school gaan en de tevredenheid van de ouders met onze school. Deze tevredenheid heeft betrekking op de sfeer, onze zorg voor alle kinderen en de aandacht voor culturele aspecten. In het schoolplan van de school is opgenomen dat iedere periode van 2 jaar een enquête onder personeel en leerlingen en eens in de vier jaar onder ouders wordt afgenomen.
Onderwijsresultaten
We willen ons graag verantwoorden voor de resultaten die wij met onze leerlingen, uw kind behalen. Niet alle resultaten zijn meetbaar. Creativiteit, sociaal-emotionele ontwikkeling, maar ook de sfeer op school worden niet omgezet in resultaten van toetsen en cito scores, maar hebben hier wel invloed op. Wij houden u op de hoogte door meerdere keren per jaar u te informeren doormiddel van een rapport(gesprekken). Daarnaast is het altijd mogelijk om met elkaar in gesprek te gaan over de ontwikkeling van uw kind.