Elk kind is welkom op onze locaties. Echter in de praktijk kan niet elke Mondiaenlocatie alle leerlingen die worden aangemeld, toelaten. Een reden hiervoor kan zijn dat de locatie onvoldoende ruimte heeft om de kinderen een plek te geven; de locatie kan letterlijk vol zijn. Daarnaast heeft iedere locatie een eigen ‘School Ondersteuning Profiel’(SOP) in het kader van Passend Onderwijs. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, binnen en/of buiten de groep, passen op de ene locatie beter dan op de andere. Wat de locatie die u gekozen heeft biedt aan extra ondersteuning, kunt u vinden in dit ‘School Ondersteuning Profiel’. De kinderen, die - na zorgvuldig onderzoek - buiten het ‘School Ondersteuning Profiel’ vallen, worden niet tot de locatie toegelaten. Het doel van ons toelatingsbeleid is ouders/verzorgers zoveel mogelijk duidelijkheid geven, wanneer hun kind wel of niet wordt toegelaten tot de Mondiaenlocatie van hun keuze. Het volledige toelatingsbeleid van Mondiaen is te vinden op www.Mondiaen.nl en op de website van onze locatie.
Passend onderwijs op onze locatie.
Ons bestuur, stichting Mondiaen, werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband RSV Breda PO. Dit is het samenwerkingsverband waarin de schoolbesturen afspraken maken over Passend onderwijs. Deze afspraken die worden gemaakt gelden voor alle aangesloten scholen, dus ook voor onze locatie. Daarnaast adviseert en ondersteunt SWV RSV Breda PO onze locatie bij het vormgeven van Passend onderwijs.
Wat is passend onderwijs?
Heel veel kinderen op onze locatie leren en ontwikkelen op een manier zoals de ouders/verzorgers en wij als school van hen verwachten. Er is dan niet veel reden tot zorg. Maar soms gaat het leren moeilijk, mist een kind de uitdaging of is er sprake van een beperking of een probleem met het gedrag. De leraar kan een signaal geven dat het minder goed gaat op school. De leraar neemt dan contact met u op. Maar ook u als ouder/verzorger kunt een signaal afgeven dat het niet zo goed gaat met uw kind. Het is belangrijk dat u dat samen met de leerkracht bespreekt. Misschien is extra ondersteuning of begeleiding noodzakelijk. Passend onderwijs wil graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is. En u als ouder/verzorger bent daarbij een belangrijke partner.
Partners in ondersteuning
Wanneer er meer ondersteuning nodig is zijn er zogenaamde partners die ons hierbij kunnen helpen. Zo heeft onze school op regelmatige basis een gesprek met een schoolmaatschappelijk werker en een sociaal-verpleegkundige van de GGD. Daarnaast kunnen we gebruik maken van de expertise van ‘Begeleiders Passend Onderwijs’ (BPO). Dit zijn medewerkers werkzaam bij ons bestuur, Mondiaen, die zich bezighouden met het realiseren van thuisnabij Passend Onderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen in de buurt. We betrekken daarnaast als dat voor het kind of gezin noodzakelijk is ook jeugdhulpverlening. Natuurlijk wordt u daar nauw bij betrokken. We maken dan samen een plan, in onderwijstermen een ‘arrangement’, dat past bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. U als ouder(s)/verzorger(s) bent verplicht hieraan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen.
Wat kan onze locatie aan extra ondersteuning bieden?
Wat onze locatie kan bieden aan extra ondersteuning en wat de ambities zijn voor de komende jaren staat beschreven in het ondersteuningsprofiel van de school (SOP). Het ondersteuningsprofiel van onze locatie is te vinden op www.obsdewildschut.nl
Naar een andere school
Het uitgangspunt op onze locatie is dat leerlingen zo veel mogelijk onderwijs nabij huis kunnen volgen. Voor sommige kinderen kunnen we, ondanks al de extra hulp, niet de ondersteuning bieden die het kind nodig heeft. Dan moeten we besluiten om een andere passende plek voor het kind te zoeken. We doen dit altijd in overleg met de ouders/verzorgers en houden daarbij zoveel als mogelijk rekening met wensen van de ouders/verzorgers. Het samenwerkingsverband RSV Breda PO heeft daar regels voor opgesteld die passen binnen de ‘Wet op Passend Onderwijs’. Het kan betekenen dat het beter is voor het kind om geplaatst te worden op een andere basisschool die wel de ondersteuning kan bieden óf dat het kind geplaatst wordt op een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO). De school heeft de taak om deze passende plek voor het kind te vinden De scholen voor (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs zijn onderverdeeld in vier clusters:
Cluster 1 Onderwijs aan visueel gehandicapte leerlingen: slechtziende en blinde kinderen.
Cluster 2 Onderwijs aan auditief en/of communicatief beperkte leerlingen: doven, slechthorende en ernstig spraak-taalgestoorde kinderen.
Cluster 3 Onderwijs aan geestelijk en lichamelijk gehandicapte leerlingen: mytyl/tytyl, Langdurig Zieken en Zeer Moeilijk Lerende Kinderen.
Cluster 4 Onderwijs aan leerlingen met ernstige gedragsproblemen dan wel psychiatrische problemen, Langdurig Zieke Kinderen(anders dan een lichamelijke beperking) en Pedologisch Instituut-scholen.
Toelaatbaarheidsverklaring
Voordat deze keuze definitief gemaakt wordt, moet de locatie een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen bij het samenwerkingsverband. Dit is een bewijs dat uw kind recht geeft op een plek in het speciaal (basis) onderwijs en is wettelijk verplicht
Ondersteuning door het samenwerkingsverband
Het samenwerkingsverband helpt de locatie bij deze stappen. De Begeleider Passend Onderwijs (BPO) kan de locatie desgevraagd ondersteunen bij het opstellen van arrangementen en bij het vinden van een passende school. Wanneer de school en de BPO nog meer expertise nodig hebben, overlegt de BPO met collega-experts. Zij vormen binnen het samenwerkingsverband het zogenaamde Centrale Ondersteunings Team (COT). U kunt hier meer over lezen op de website van het samenwerkingsverband: www.rsvbreda.nl/primair-onderwijs
Aanmelden door ouders
Zodra het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring heeft afgegeven en de locatie, in samenspraak met de ouders/verzorgers, een passende plek gevonden heeft, kunnen de ouders hun kind op de nieuwe school aanmelden.