Katholieke Basisschool De Bolster

Kerkstraat 112 5126 GD Gilze

Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Bolster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindopbrengsten van onze school zijn op orde en een goede weergave van het niveau van de leerlingen. 

In het schooljaar 2019-2020 is er landelijk geen eindtoets afgenomen i.v.m. de Corona-crisis. De adviezen van onze school zijn door het voortgezet onderwijs overgenomen. 

In het schooljaar 2020-2021 is er een eindtoets afgenomen welke gebruikt wordt voor onze eigen analyses. De opbrengsten waren lager dan het landelijk gemiddelde. 532,5 Hiermee was het ook voor onze school zichtbaar dat de coronatijd effect heeft gehad op onze leerlingen. 

In het schooljaar 2021-2022 538,2. Hierop scoorde onze school ruim boven het landelijk gemiddelde. 

In het schooljaar 2022-2023 535,9. Een goede gemiddelde score voor onze school. 

De informatie hieruit gebruiken we voor aanscherping van ons onderwijs in het komende schooljaar. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Centraal staat het tijdig signaleren en het aanpakken van de problemen. Door middel van zorgverbreding proberen we kinderen met leer- en gedragsproblemen zo goed mogelijk te begeleiden en zo min mogelijk te verwijzen naar het speciaal (basis)onderwijs.  

Soms kan een kind met wat extra hulp door de leerkracht in de groep of met individuele hulp buiten de groep in korte tijd weer op het niveau zijn, dat van hem of haar wordt verwacht. Soms zal de extra begeleiding langere tijd in beslag nemen. Stap voor stap worden de problemen dan behandeld. Het kan ook voorkomen, dat we besluiten om een kind (ook in de eigen groep) op eigen niveau te laten werken.  

Tijdens lessen zelfstandig werken krijgen de leerlingen - die de basisstof beheersen - verrijkingsstof, zodat ook zij zich op eigen niveau kunnen ontwikkelen.  

Signaleren van problemen bij leerlingen

Achterstand of voorsprong in de ontwikkeling van kinderen en problemen op sociaal en emotioneel gebied moeten vroegtijdig worden ontdekt. Door het kind te observeren, ontdekken we hoe het speelt, werkt, omgaat met klasgenootjes en de leerkracht. Leerproblemen worden ook middels klassikale en individuele toetsen (al dan niet methodegebonden) vastgesteld.

Het leerlingvolgsysteem

Dit betekent: het systematisch volgen van de ontwikkeling van leerlingen om:

  • Kinderen met problemen tijdig te signaleren.
  • Het onderwijs op groeps- en individueel niveau te bewaken.  

Hiervoor gebruiken we naast methodegebonden toetsen ook landelijke toetsen, de zogenaamde Citotoetsen. Vanaf groep 2 t/m groep 8 worden de scores genoteerd in het leerlingvolgsysteem.  

Naast deze toetsen voor de diverse leergebieden worden observatielijsten ingevuld m.b.t. sociale en emotionele ontwikkeling. Tijdens de groepsbespreking en de daarop volgende leerlingenbespreking worden de toetsuitslagen en observaties in combinatie met rapporten besproken door groepsleerkrachten en IB-er (Intern Begeleider). Dit gebeurt minimaal twee maal per jaar.  

Individuele hulp

Op De Bolster werken we met leerlingen op 3 zorgniveaus:

  • Zorgniveau 1: is het reguliere basisaanbod voor alle kinderen.
  • Zorgniveau 2: is het basisaanbod + verlengde instructie, extra begeleiding in de klas en extra lees- en werktijd in de klas. Dit zijn de cluster 1 en 2 leerlingen.
  • Zorgniveau 3 is het basisaanbod + het aanbod op zorgniveau 2 plus 1x per week 30 minuten ondersteuning buiten de groep in een groepje van 2-3 leerlingen. In een enkel geval is deze extra ondersteuning individueel.  

Aan de hand van de afgenomen toetsen kunnen we nagaan welke kinderen in aanmerking komen voor eventueel verder onderzoek om de achterstand te bepalen. Via deze diagnose ontdekken we de omvang en de inhoud van het leerprobleem en/of extra hulp nodig is.  

De extra hulp wordt in eerste instantie door de groepsleerkracht zelf aangeboden (Zorgniveau-2). De betreffende leerling wordt in het groepsplan opgenomen als cluster 1 of cluster 2 leerling. Een cluster 1 leerling is een instructie- afhankelijke leerling en een cluster 2 leerling is een instructiebehoeftige leerling. Indien ondanks de extra begeleiding in de klas de vorderingen achter blijven wordt bekeken in hoeverre de leerling in aanmerking kan komen voor extra begeleiding buiten de klas (Zorgniveau-3). De RT-er stelt dan een individueel handelingsplan op. Zowel in het groepsplan als in het individueel handelingsplan staat o.a. vermeld:

  • de belemmerende en stimulerende factoren van de leerling,
  • de onderwijsbehoeftes van de leerling,
  • de aard van de problemen,
  • het doel van de begeleiding,
  • de te gebruiken materialen

Na een vastgestelde tijd wordt er nagegaan of de gestelde doelen zijn bereikt of bijgesteld dienen te worden. Bij extra begeleiding buiten de klas wordt de leerling op afgesproken tijden begeleid door de RT-er (remedial teacher). De begeleiding buiten de klas geldt met name voor leerlingen  met een ondersteuningsarrangement “zware ondersteuning” (Zorgniveau 3).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2014-2015 moeten alle schoolverlaters in het reguliere basisonderwijs een eindtoets maken die hun taal- en rekenvaardigheid meet. 

Het schooladvies omvat niet meer dan twee leerwegen of schoolsoorten. Basisscholen mogen dus alleen nog een enkel (bijvoorbeeld havo) of dubbel (bijvoorbeeld vmbo- tl/havo) advies geven. Bredere adviezen (vmbo/havo/vwo) zijn niet meer toegestaan. Dit geldt ook voor het toetsadvies (dat is gebaseerd op de score op de eindtoets). 

Valt het toetsadvies hoger uit dan het schooladvies, dan heroverweegt de basisschool het schooladvies altijd. In overleg met de leerling en zijn ouders kan de school het advies dan naar boven bijstellen, maar dat is niet verplicht. Het is wenselijk dat de vo-school (waar de leerling is aangemeld) bij de heroverweging wordt betrokken.   

Ligt het toetsadvies onder het niveau van het geadviseerde schooltype, dan wordt het schooladvies niet aangepast. Deze leerlingen krijgen in het voortgezet onderwijs de kans om te laten zien dat ze het geadviseerde onderwijstype aankunnen. Meer weten? http://www.nieuweregelgevingovergangpo-vo.nl/  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen het ontwikkelingsgericht onderwijs is veel aandacht voor samen werken en samen spelen op een respectvolle manier. Binnen deze visie mag ieder kind zijn eigenheid laten zien en krijgt hij/zij de ruimte om zich te ontwikkelen. Kinderen kunnen zich in vrijheid bewegen binnen duidelijke grenzen. Ze voelen zichzelf geaccepteerd en hebben respect voor elkaar. 

Om dit te bereiken maken we gebruik van de SEO-methode Goed Gedaan. De opbrengsten worden in kaart gebracht aan de hand van VISEON en een sociogram. Vanuit deze opbrengsten wordt aangesloten op de kwaliteit en onderwijsbehoefte van de leerling(en).

Burgerschapsvorming is op onze school geen apart vak, maar een vanzelfsprekend onderdeel van verschillende vak- en vormingsgebieden, zoals: Nederlandse taal, wereldoriëntatie (biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, staatsinrichting, verkeer) lichamelijke, muzikale en sociale vorming.   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Leren in een veilige omgeving
  • duidelijkheid en structuur
  • open en eerlijke houding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement van de inspectie. Dat betekent dat de kwaliteit op orde is. Op deze pagina vindt u informatie over de onderwijsinspectie aangaande de Bolster. 

In 2019 is de school voor het laatst bezocht door de inspectie. Het betrof een thema-onderzoek gericht op de overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs. De inspectie was tevreden over de aanpak van de school en gaf ook nog een aantal praktische tips. 

Terug naar boven