Onze streefbeelden vanuit het huidige schoolplan geven aan waar we structureel aan werken als school.
1. OGO is meer in het DNA van de school terug te zien. Dat betekent concreet; OGO leeft in de klas, in de school en buiten de schoolmuren waarin de kinderen betekenisvol onderwijs genieten en de school regionaal bekendstaat om haar sterke onderwijsconcept. De leerkracht conformeert zich aan de afspraken die daarmee samenhangen en handelt daarnaar. OGO staat in dienst van het ontwikkelen van de leerlingen zodat zij zich binnen hun eigen leercurve maximaal ontplooien.
2. Burgerschap is een structureel en geborgd onderdeel van het curriculum. We zijn een maatschappelijk betrokken school waarin diversiteit, muzikaliteit en creativiteit de toon zetten. Binnen ons OGO onderwijsaanbod komen o.a. vrijheid, gelijkheid en solidariteit aan bod.
3. Subdoel Burgerschap; implementatie PBS. Vanuit onze pedagogische visie zijn we gestart met de implementatie van PBS. Hierdoor is er een duidelijk zichtbare en merkbare doorgaande lijn op het vlak van pedagogisch handelen die kinderen helpt bij het ontwikkelen van een passende houding. De leerlingen, teamleden en ouders spreken dezelfde taal rondom gedrag en verwachtingen waardoor onze leerlingen vanuit rust, regelmaat en veiligheid tot leren komen. Zij groeien op tot maatschappelijk betrokken kinderen die in een brede basis burgerschap tot zich hebben kunnen nemen en dit meenemen in hun vervolg carrière.
4. Verbeteren van de onderwijskwaliteit - Kwaliteitskaarten & Kijkwijzers Om de kwaliteit van ons onderwijs merkbaar en meetbaar te kunnen maken, werken we op onze school met kwaliteitskaarten waarin de PDCA cyclus een vaste plaats binnen ons schoolbeleid heeft. De kaarten zijn gekoppeld aan kijkwijzers zodat we het afgestemde beleid daadwerkelijk terugzien in het handelen van de leerkracht voor de klas.
5. Verbeteren van de onderwijskwaliteit - Professionele leergemeenschap (PLG) Het team van de Bolster is een lerende organisatie. Het team werkt binnen een professionele cultuur inhoudelijk samen aan het actief ontwikkelen van de kwaliteitszorg. Dit gebeurt door samen te werken met onderwijskundige specialisten (zowel intern als extern betrokken) in een professionele leergemeenschap vanuit een onderzoekende en lerende houding. De professionele dialoog leidt tot het versterken van het vakmanschap van leerkrachten en schoolleiding om zo het onderwijs aan de leerlingen te verbeteren.
6. Verbeteren van de onderwijskwaliteit - Een sterk onderwijsteam. Vanuit het huidige en toekomstige probleem; het lerarentekort, vinden wij het belangrijk om onze kwaliteitszorg actief te borgen. Daarom is opleiden in de school een kernbegrip geworden waarmee onze school zorgt voor aanwas van nieuwe sterke teamleden. Zowel het opleiden als het begeleiden is een USP (Unique Selling proposition) van onze school zodat de continuïteit van ons ‘lerarencorps’ geborgd wordt. Hiermee zorgen we voor continuïteit en kwaliteit voor de klas maar ook daarbuiten op het vlak van ondersteuning aan het leerproces.
7. Basisvaardigheden lezen, taal en rekenen: Hoge verwachtingen! Didactisch is ons team sterk toegerust en opgeleid. Vanuit het EDI-model geven we ons onderwijs vorm. Op onze school scoren de leerlingen die meer aankunnen structureel hoog op 2F/1S niveau. Hierin is 65% onze schoolambitie. Op 1F niveau is onze ambitie 100%, onze doelstelling 98%.
8. Een sterke start voor het jonge kind: Op onze school is ons onderwijs in groep 1/2 (nog) beter afgestemd op de doelgroep. Dit realiseren wij door het hebben we een beredeneerd aanbod en door samen te werken met elkaar om zo de leerlingen een goede start in groep 3 te geven. Ons doel is dat de leerlingen op het eerste meetmoment in groep 3 gemiddeld niveau ll op LOVS scoren. Hierbij besteden we extra aandacht aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar en hebben we extra aandacht voor leerlingen met een NT2 achtergrond.
9. Digitale geletterdheid Op onze school is digitale geletterdheid vanuit de gedragen bovenschoolse visie ingevoerd en geborgd in de school. Hiermee zijn onze leerlingen meetbaar en merkbaar digitaal vaardig wanneer zij de basisschool verlaten.
10. Executieve functies Een van de onderwerpen binnen onze PLG is executieve functies. Echter is dit een doel op zich omdat het zowel voor de teamleden als voor de leerlingen bijdraagt aan sterk onderwijs. Dit betekent dat de leerkrachten vaardig en geschoold zijn in het uitvoeren van EF en onze leerlingen scholen binnen deze functies zodat zij maximaal profiteren van het onderwijsaanbod.
11. Verbeteren onderwijsaanbod meer- en hoogbegaafdheid. Op onze school is het DHH (digitaal handelingsprotocol begaafdheid) vanuit de gedragen bovenschoolse visie geïmplementeerd. Als een van de onderwerpen binnen de PLG zal dit komend schooljaar geborgd worden met als doel de leerkrachten beter toe te rusten en vaardig te maken in het signaleren c.q. herkennen van begaafde leerlingen. Als leerkrachten talenten van jonge kinderen herkennen, zijn zij in staat tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen en kunnen zij hen goed begeleiden en hun talenten stimuleren.
OGO (ontwikkelingsgericht onderwijs)
Werkend vanuit onze OGO visie willen we ervoor zorgen dat De Bolster een kwalitatief goede school is. Op velerlei gebieden zijn we bezig om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van ons onderwijs op een hoog peil komt en blijft.
Doelen
Op schoolniveau worden er doelen gesteld voor de basisvaardigheden. Verder wordt er bekeken wat de speerpunten voor een jaargroep zijn. Op basis van deze gegevens wordt het groepsbeeld en groepsplan opgesteld. Als leerlingen extra ondersteuning nodig hebben, worden hiervoor individuele handelingsplannen opgesteld, dit gebeurt veelal in overleg met de ouders. De betrokken ouders worden op de hoogte gebracht van deze individuele handelingsplannen en ondersteuning. Tweemaal per jaar analyseren we met het hele team de resultaten van de school en bekijken we waar we het accent op moeten leggen, schoolbreed. De opbrengsten van deze resultaten komen in de loop van het schooljaar terug in werkgroepen en studiemomenten en staan beschreven in het schooljaarplan.
De kwaliteit wordt ook in de groep in de gaten gehouden. Leerkrachten evalueren hun lessen, al dan niet met de kinderen. Maar ook de doelstellingen van de groep worden tussentijds onder de loep genomen en besproken als daar aanleiding toe is.
De aandacht voor de leerlingen wordt geëvalueerd met de intern begeleider. Per jaar zijn er een aantal momenten dat de ib-er in de groep komt en daarna met de leerkracht alle leerlingen die aandacht of zorg behoeven doorneemt. Voor de kinderen waar een handelingsplan voor geschreven is, is er elke 8-10 weken een evaluatie van de doelstellingen.
Voortgangsgesprekken
De deskundigheidsbevordering van medewerkers krijgt vorm binnen de gesprekkencyclus. Er is ieder jaar een voortgangsgesprek met de directie over de persoonlijke ontwikkeling en het functioneren van medewerkers.
AVG
Op de Bolster gaan wij zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Dit is vastgelegd in ons privacyreglement (zie www.nuwelijn.nl). Hierin staat beschreven hoe we op school omgaan met leerlingengegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen. De gegevens die over leerlingen gaan, noemen we persoonsgegevens. Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze leerlingen, en voor de organisatie die daarvoor nodig is.
In het privacyreglement kunt u precies lezen wat voor onze school de doelen zijn voor de registratie van persoonsgegevens. De meeste gegevens ontvangen wij van ouders (zoals bij de inschrijving op onze school). Daarnaast registreren leerkrachten en ondersteunend personeel van onze school gegevens over onze leerlingen, bijvoorbeeld cijfers en vorderingen. Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig voor de juiste begeleiding van een leerling, zoals medische gegevens. De leerlingengegevens worden opgeslagen in onze digitale administratie- en leerlingvolgsystemen. Deze programma’s zijn beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van onze school.
Tijdens de lessen maken we gebruik van een aantal digitale leermaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig om bijvoorbeeld een leerling te kunnen identificeren als die inlogt. Wij hebben met de leveranciers van deze leermaterialen duidelijke afspraken gemaakt over de gegevens die ze van ons krijgen. De leverancier mag de leerlingengegevens alleen gebruiken als wij daar toestemming voor geven, zodat misbruik van die informatie door de leverancier wordt voorkomen.
Waar nodig vragen we de ouder(s)/verzorger(s) om toestemming voor het gebruik van beeldmateriaal. Ouder(s)/verzorger(s) mogen hun toestemming altijd weer intrekken. In geval van uitwisseling van leerlingengegevens met andere scholen of instanties wordt vooraf toestemming gevraagd aan de ouder(s)/verzorger(s) tenzij die uitwisseling verplicht is op grond van de wet. Zo mag de Onderwijsinspectie leerlinggegevens inzien om toezicht te houden op de kwaliteit van het onderwijs.
Ouders hebben het recht om de gegevens over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie gecorrigeerd worden. Als de gegevens die zijn opgeslagen niet meer relevant zijn voor de school, mag u vragen die specifieke gegevens te laten verwijderen. De school dient hierbij wel rekening te houden met een eventueel geldende wettelijke bewaarplicht. Voor vragen of het uitoefenen van uw rechten, kunt u contact opnemen met de directie van onze school.
Leerlingenraad
De school beschikt over een gekozen leerlingenraad. Deze komt ongeveer 5 keer per jaar samen om met de directie over de school te praten. Hierin wordt besproken wat er goed gaat maar ook wat er eventueel beter kan.