Katholieke Basisschool De Bolster

Kerkstraat 112 5126 GD Gilze

Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Bolster

Het team

Toelichting van de school

Het team van KBS De Bolster is een mooie mengelmoes van ervaring en jong talent die met veel inzet aan de ontwikkeling van de kinderen werken. Ons team is de afgelopen schooljaren flink versterkt met onderwijsassistenten en een eigen muziekleerkracht. Alle gymlessen worden door vakleerkrachten gegeven. Tevens beschikt de school over een docent die aan de Plusklas lesgeeft. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De stichting kent voor het personeel de regelingen van verlof volgens de CAO PO. Bij afwezigheid van de leerkracht kent de stichting een stappenplan voor vervanging. De school heeft extra geïnvesteerd in een eigen invalpool. Op deze wijze proberen we de uitval te minimaliseren. 

Protocol vervanging

Stichting Nuwelijn organiseert de vervangingen van leerkrachten en onderwijsassistenten zelf. 

Voor nu biedt dit protocol de scholen duidelijkheid over de afspraken en kan er indien nodig naar worden verwezen bij vragen van ouders.

Stappenplan bij ongeplande incidentele afwezigheid

Afhankelijk van tijdstip en omstandigheden kan van de volgorde worden afgeweken:

1. Via de planner benaderen we alle beschikbare invallers. 

2. Wordt de vraag als eerste gesteld aan de parttimers van de eigen school, die zich daarvoor beschikbaar hebben gesteld, of zij de mogelijkheid hebben om in te komen vallen.

3. Als er leerkrachten zijn die regulier verlof hebben op die dag worden zij gevraagd om zo mogelijk de dag te wisselen en alsnog naar school te komen zodat hun invaller verplaatst kan worden.

4. Indien we van oud-medewerkers weten dat zij mogelijk beschikbaar zijn, benaderen we die oud-medewerker om in te komen vallen.

5. Indien we van ouders weten dat zij een onderwijsbevoegdheid hebben voor de basisschool en dat zij mogelijk beschikbaar zijn, benaderen we die ouder om in te komen vallen.

6. Ook onze eigen onderwijsassistenten mogen onder toezicht een groep overnemen. Dat heeft echter tot gevolg dat hun normale taak in andere groepen niet kan worden uitgevoerd.

7. Indien we geen leerkracht kunnen vinden proberen we het probleem op te lossen door de inzet van 3e of 4e jaars Pabo-studenten die bij ons stage lopen in te zetten onder toezicht van een collega-leerkracht. Zij mogen aangesteld worden als onderwijsassistent.

8. Indien er nog altijd géén oplossing is gevonden, maakt de directie de afweging of de groep intern vervangen wordt of verdeeld wordt.

a) Interne vervanging

Deze inzet is uitsluitend het opvangen van de eerste afwezigheidsdag. Medewerkers die vrijgesteld zijn van lesgevende taken in een vaste groep (zoals leerkracht met LIO- stagiair, leerkracht met taken/activiteiten buiten de klas of RT-er), worden benaderd met de vraag of zij de groep over kunnen nemen. Hierdoor vervalt de ingeplande activiteit. In uitzonderlijke gevallen zullen ambulante (management)teamleden met een onderwijsbevoegdheid (zoals IB-er, OT-er of directeur) worden benaderd met de vraag of zij de groep over kunnen nemen. Zij dienen dan geen afspraken te hebben vastgelegd in hun agenda. Hierdoor vervalt de ingeplande activiteit.

b) Groep opsplitsen

De groep opsplitsen is een noodoplossing die niet langer mag duren dan één dag. De groep waarvoor geen invaller beschikbaar is, wordt verdeeld over de andere groepen binnen de school. Een andere groep dan waar geen invaller beschikbaar is, wordt conform bovenstaande verdeeld over de andere groepen in de school. De leerkracht van deze groep vult de vervanging in. Medewerkers zonder groepstaken worden niet vervangen bij kortdurend verzuim. De groepsleerkrachten van de ontvangende groepen worden geïnformeerd. In de groep waar op dat moment al een andere invaller is ingezet, worden geen leerlingen geplaatst.

9. Wanneer er op meerdere opeenvolgende dagen geen invaller beschikbaar is, wordt bovenstaande procedure opnieuw doorlopen. Alleen wanneer intern echt géén mogelijkheid is om de leerlingen op te vangen en dit vooraf bekend is, wordt er een brief vanuit de school naar de ouders gemaild waarin we de ouders vertellen dat hun kind de volgende dag géén les kan krijgen en dus niet naar school kan komen. Alleen indien dit niet mogelijk is, komt het kind naar school toe en zorgt de school voor opvang. Als de school moet besluiten dat een groep niet naar school kan gaan, zal dit pas gebeuren na overleg met de algemeen directeur-bestuurder en we delen dit mee aan de onderwijsinspectie. Als dit meerdere dagen achter elkaar nodig is, zal om beurten een andere groep leerlingen thuis moeten blijven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Bolster is een goed georganiseerde school met een sterk en gezellig team van zelfstandige professionals. De kennis en expertise van deze professionals wordt optimaal benut en wanneer nodig versterken we deze kennis uit onze samenwerkingsverbanden. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voorbereidend taal en lezen is gerelateerd aan een thema.

Creatieve vakken: tekenen, handvaardigheid en drama

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Aandachtspunten:

Taal, wereldoriëntatie en lezen worden tevens geïntegreerd in het thematisch werken. Spelling wordt in groep 3 ook middels schrijven en vanuit het thema aangeboden. 

Schoolbreed wordt er op vaste momenten gelezen en wel op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08:30-09:00 uur. Daarnaast wordt ook op andere momenten technisch lezen ingeroosterd.

Bij bewegingsonderwijs is de looptijd meegenomen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Iedere school stelt binnen passend onderwijs een ondersteuningsprofiel op, waarin de school beschrijft welke ondersteuning zij kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. De medezeggenschapsraad heeft adviesrecht met betrekking tot de vaststelling van het schoolondersteuningsprofiel. Aan de hand van dit SOP maakt de school ook duidelijk of de school zich wil specialiseren in een bepaald type ondersteuning of in principe een school wil zijn voor alle leerlingen als het passend onderwijsaanbod kan worden gerealiseerd. Het schoolondersteuningsprofiel speelt een rol in het toelatingsbeleid van de school en is voor ouders een informatiebron die geraadpleegd kan worden als zij op zoek zijn naar een school voor hun kind.       

Het 'Schoolondersteuningsprofiel' is specifieker uitgewerkt in het 'Schoolspecifiek Ondersteuningsplan', beide documenten zijn opvraagbaar bij de intern begeleider van de school.  

Indien de schoolgids u onvoldoende informatie verschaft over een mogelijk passend onderwijsaanbod voor uw kind kunt u de volgende acties ondernemen:

  • Vraag het schoolondersteuningsprofiel op en ga na of het profiel past bij wat voor uw kind belangrijk is.
  • Plan een afspraak met school en leg uw vragen die u heeft voor. Graag informeert de school u over de aanwezige kennis met betrekking tot de onderwijsvraag van uw kind, de beschikbare voorzieningen, de leerlingenpopulatie en alle andere zaken die voor u belangrijk zijn.
  • Raadpleeg de website van de inspectie voor het primair onderwijs voor rapportage van de school op basis van het toetsingskader van de inspectie.

De school heeft een plusklas op maandagochtenden welke door een hoogbegaafdheidsspecialist wordt begeleid. Hiermee hebben we op onze school ook een aanbod en aandacht voor kinderen die meer uitdaging behoeven. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school werkt aan haar aanbod om zowel zorg aan de onderkant als ook aan de bovenkant invulling te geven. Dit doen we met onze eigen plusklas die meer en meer een vertaling in de klas krijgt. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school werkt steeds nauwer samen met de peuterorganisaties ten behoeve van de doorgaande ontwikkellijn van 0-13 jaar. 

Onze school werkt nauw samen met de peuterspeelzaal en de kinderdagverblijven in het dorp;

Terug naar boven