Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op OBS de Punter hebben we de ambitie om alle kinderen die ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. We hebben binnen deze school veel ervaring en kennis om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden. Wanneer er extra ondersteuning nodig is hebben we een ondersteuningsstructuur binnen stichting Op Kop die ervoor zorgt dat, indien nodig, er wat extra hulp kan worden ingezet.
Werkwijze vanaf aanvangsgroep, groep 1 en groep 2
Wij vinden de zorg voor het jonge kind heel belangrijk. In de eerste jaren wordt de basis gevormd voor een succesvolle schoolcarrière. In de dagelijkse praktijk blijkt dat de ontwikkeling van kinderen niet gelijkmatig is, maar vaak sprongsgewijs verloopt. Na een volgend stapje in de ontwikkeling volgt een stabiliseringfase.
Sommige kinderen ontwikkelen zich niet conform de beschreven ontwikkelingsfasen. Sommigen slaan fasen of delen van fasen over zonder gevolgen. Bij anderen is het niet “uit ontwikkelen” van fasen wel van grote invloed op het vervolg. Ze bouwen geen stevige basis op met alle gevolgen van dien. De betrokkenheid van de kinderen bij hun werk is voor de leerkracht een belangrijk richtsnoer voor haar/zijn handelen. Door de kinderen emotioneel vrij te laten worden, hun zelfvertrouwen te bevorderen en nieuwsgierig te maken, wordt de basis gelegd om tot leren te komen.
Vierjarigen die bij ons binnenkomen moeten zich veilig en vertrouwd voelen, de leerkracht zorgt voor een prettig leef- en leerklimaat zodat het kind zich zo optimaal mogelijk kan ontplooien. Hierbij speelt de sociaal emotionele ontwikkeling een heel belangrijke rol. Het jonge kind gaat van naast elkaar nu samen met iemand spelen. D.m.v. spelen komt het kind uit zichzelf tot leren. Vanuit de eigen belevingswereld van het kind en ook door de inbreng van de leerkracht wordt m.b.v. de leerlijnen Parnassys Jonge Kind thema's gekozen. Vanuit de doelen van de leerlijn jonge kind worden verschillende activiteiten op gebied van taal, rekenen en sociale emotionele ontwikkeling gekozen, uitgewerkt en aangeboden. Gedurende twee of drie weken wordt er gewerkt rondom een bepaald thema. Hierbij krijgen de kleuters verplichte taken te doen. Het aantal taken wordt uitgebreid naar gelang het kind zich ontwikkelt.Daar waar nodig bieden de leerkracht hulp; zij stimuleren, motiveren en begeleiden.
Verlengde of versnelde kleuterperiode
Af en toe komen we tot de conclusie dat alle extra inzet onvoldoende effect heeft. We nemen dan, in overleg met de ouders, het besluit om de kleuterperiode te verlengen of het kind de groep een jaar over te laten doen. We doen dit alleen als alle overwegingen maken dat dit de beste keuze voor een leerling is. Ondanks de differentiatie kan het zo zijn dat de aangeboden lesstof structureel als te gemakkelijk wordt ervaren. We kunnen dan overwegen of het in het belang van een leerling is om te versnellen. De procedure van overleg en het bekijken van de mogelijkheden kent dezelfde duidelijke structuur als bij de beslissing tot een klas overdoen, waarin ouders, de groepsleerkracht en de intern begeleider betrokken zijn. De uiteindelijke beslissing tot verlengen of versnellen zal altijd bij de school liggen.
Kinderopvang, voor- en naschoolse opvang in Giethoorn
Kinderopvang KaKa is gevestigd in de Zuiderbasisschool. Dit is eveneens een kinderopvang voor 0-4 jarigen. We onderhouden goed contact om de overdracht naar OBS de Punter goed te laten verlopen.
De BSO-voorziening van KaKa is gevestigd in de OBS de Punter.
In het Kulturhus is Speel@home gevestigd. Dit is eveneens een Kinderopvang van 0-4 jaar en een BSO-voorziening. Ook hiermee onderhouden we goede contacten, zodat de overdracht van kinderen naar OBS De Punter zo optimaal mogelijk verloopt.