Samenwerkingsschool Oostermoer

Bonnerveen 7 A 9511 PM Gieterveen

Schoolfoto van Samenwerkingsschool Oostermoer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van het onderwijs aan alle groepen worden in het leerlingvolgsysteem bijgehouden d.m.v. methode gebonden toetsen en van het IEP leerlingvolgsysteem (LVS) . Nadat de toetsen zijn afgenomen worden de uitkomsten op leerlingenniveau en schoolniveau geanalyseerd. Er worden conclusies getrokken en interventies gepleegd indien nodig. Voor het schooljaar 2022-2023 voldoen we aan de inspectienorm. Alle leerlingen hebben het fundamentele niveau 1F gehaald en de norm van 49% (68% voor onze school) voor 2F/ 1S is ook gehaald. Dit betekent dat alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We toetsen met regelmaat. Daarvoor maken we gebruik van IEP leerlingvolgsysteem. Dit doen we om goed zicht te hebben en te houden op de ontwikkeling van de leerlingen. Op basis van de toets resultaten stellen we vast of het aanbod toereikend is geweest. Het kan zijn dat de leerstof extra geoefend moet worden of dat er verdiepende leerstof aangeboden moet worden. Daarbij kijken we welke aanpak (de manier waarop de leerkracht de leerstof aanbiedt) het meest geschikt is. Hiervoor is een goede analyse van het toets resultaat vereist. Observatiegegevens van de leerkracht en informatie vanuit gesprekken met de leerling maken onderdeel uit van de analyse. Deze informatie verzamelen we in ons zorgadministratiesysteem PlanB²

De methode toetsen worden afgenomen na ieder blok/hoofdstuk. De methode onafhankelijke toetsen (IEP) worden in januari en juni afgenomen. Methode toetsen laten ons zien of een leerling een aangeleerde vaardigheid beheerst. Methode onafhankelijke toetsen laten ons zien of een leerling de vaardigheid in nieuwe situaties kan toepassen. Zo krijgen we een beeld van wat de leerling nodig heeft aan ondersteuning om door te ontwikkelen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de basisschool gaan de leerlingen naar een school voor voortgezet onderwijs. Ze hebben keuze uit vele scholen. Wij proberen bij die keuze te helpen. Dat gebeurt op verschillende manieren. 

Tijdens het eindgesprek in groep 7 wordt er een globaal advies gegeven. Op basis van het advies kan oriëntatie op voortgezet onderwijs plaatsvinden. In november krijgen alle leerlingen en hun ouders een voorlopig advies, zodat ze weten waar ze zich op kunnen richten als de voorlichtingsronde van het voortgezet onderwijs plaatsvindt. Dit is een eerste oriëntatie op een school voor voortgezet onderwijs. 

In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. uiterlijk 15 maart ontvangen we daarvan de uitslag. In de week na 15 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve advies. daarna kunnen ze zich aanmelden bij de school voor voortgezet onderwijs naar hun keuze.

Het advies komt tot stand op basis van de resultaten van de methode-onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem van de laatste drie jaren, de methode gebonden toetsen van groep 6, 7en 8, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding, het karakter en het omgaan met huiswerk. 

Het schooladvies van de basisschool heeft meer gewicht gekregen; het is leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs. De score op de doorstroomtoets is aanvullend en fungeert bij de toelating als onafhankelijk tweede gegeven. De toelating tot het voortgezet onderwijs is dus niet afhankelijk van het resultaat van de doorstroomtoets.

Het schooladvies omvat niet meer dan twee leerwegen of schoolsoorten. Wij mogen dus een enkel (bijvoorbeeld Havo) of dubbel (bijvoorbeeld Mavo/Havo) advies geven. Leerlingen waarover twijfel bestaat, dienen in het voortgezet onderwijs op een zo hoog mogelijk niveau in te stromen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze visie staat dat veiligheid een voorwaarde is voor een optimale ontwikkeling. Een gevoel van veiligheid wordt gecreëerd door vertrouwen te hebben in elkaar, gelijkwaardig te zijn aan elkaar, respect te hebben voor elkaar, betrokken te zijn bij elkaar en plezier te hebben met elkaar.  We werken er naartoe dat leerlingen zich geaccepteerd voelen, nieuwsgierig en geïnteresseerd zijn in elkaar. We zien de school als een gemeenschap waar iedereen zijn verantwoordelijkheid heeft en het is een mooie plek om te oefenen hoe je ervoor zorgt dat we het goed hebben met elkaar. We leren ze oog en oor te hebben voor elkaar en zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Democratisch
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven