Samenwerkingsschool Oostermoer

Bonnerveen 7 A 9511 PM Gieterveen

Schoolfoto van Samenwerkingsschool Oostermoer

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit:

Leerkrachten: 6 leerkrachten die verantwoordelijk zijn voor het lesgeven en de organisatie in de klas. 

De directeur is eindverantwoordelijk voor de organisatie in de school en richt zich op de interne organisatie; onderwijskundig beleid en kwaliteitszorg, pedagogisch, financieel beleid, personele zaken, advisering MR en externe contacten.

De intern begeleider is verantwoordelijk voor de coördinatie van de leerlingenzorg en samen met de directeur voor de kwaliteitszorg. Zij ondersteunt en adviseert leerkrachten en voert gesprekken met leerkrachten en ouders. 

De gedragsspecialist observeert, begeleidt en ondersteunt leerkrachten en leerlingen bij vraagstukken rondom gedrag en werkaanpak. 

De vakleerkracht gymnastiek zorgt ervoor dat de leerlingen specifieke lessen bewegingsonderwijs krijgen en met behulp van een sportfolio kunnen de leerlingen hun eigen motorische ontwikkeling volgen. In het sportfolio wordt uitgegaan van de mogelijkheden van de leerling.  

De vakleerkracht muziek werkt op projectbasis in de school. In deze lessen staat muziekbeleving en welzijn centraal. De leerlingen leren hoe muziek is opgebouwd, wat maat en ritme is en wat muziek met je kan doen. Dit wordt gedaan met behulp van zang en muziekinstrumenten.

De GVO-leerkracht verzorgt wekelijks Godsdienst/GVO lessen. Deze lessen worden gegeven door een vakleerkracht godsdienst/ GVO. Groep 1 t/m 4 krijgt Godsdienstles of S.W.O.-lessen door de eigen leerkracht. Groep 5 t/m 8 krijgt GVO.

De administratief medewerkster is verantwoordelijk voor de leerlingen- en financiële administratie.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat een leerkracht door ziekte of omstandigheden er niet is en vervangen moet worden. We proberen dan zo snel mogelijk gebruik te maken van vaste en bekende invallers. Soms zoeken we intern naar een goede oplossing. We streven altijd naar de beste oplossing voor de leerlingen.

Iedere leerkracht heeft een digitaal klassenmap waarin staat wat het lesprogramma van de leerlingen is. Een invaller kan hier mee verder gaan. 

Door het beperkte aanbod van invallers kan het voorkomen dat er geen vervanger beschikbaar is. Als een interne oplossing ook niet voorhanden is, kan het voorkomen dat we een klas naar huis moeten sturen. Ouders krijgen dan via Social Schools (ouderportaal) een spoedbericht. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Sws Oostermoer is een dorpsschool waar we werken met combinatiegroepen. Dit betekent dat er 2 groepen in een klas zitten met 1 leerkracht. We werken met 1 groep 1/2, 1 groep 3/4, 1 groep 5/6 en 1 groep 7/8 en we werken met het leerstofjaarklassen systeem. We proberen daar waar mogelijk het systeem van kansrijke combinatiegroepen te hanteren. Dat betekent dat we daar waar het kan instructies samenvoegen, omdat de doelen van de lessen op elkaar aansluiten.
Vanaf groep 3 werken we met het bovengenoemde leerstofjaarklassen systeem. Leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd werken met dezelfde leerstof. 

Effectieve Directe Instructie (EDI) 
Met dit model zorgen we ervoor dat iedere leerling actief betrokken is bij de instructie. Bij iedere les starten we met het ophalen van voorkennis en zorgen we ervoor dat het doel van de les voor alle leerlingen duidelijk is. Tijdens de instructie maken we gebruik van de aanpak ‘voordoen, samen doen en zelf doen’. Met behulp van wisbordjes controleren we direct of de lesstof wordt begrepen door iedereen. We weten dan gelijk wie nog een extra uitleg nodig heeft. Hierdoor kunnen we snel en adequaat reageren.

Bewegend Leren
Binnen ons onderwijs speelt bewegend leren een belangrijke rol. We zien bewegend leren als een middel om instructies te ondersteunen. We zorgen ervoor dat er meerdere keren per week in iedere groep geleerd wordt door middel van beweging. Bewegend leren is op Sws Oostermoer geïmplementeerd, maar blijft steeds in ontwikkeling. Het moet iets toevoegen voor de ontwikkeling van de leerlingen. 

In het onderwijs op Sws Oostermoer wordt er rekening gehouden met het tempo en de mogelijkheden van de leerlingen. De persoonlijke ontwikkeling van het kind is belangrijk. Differentiatie is daarom altijd een onderdeel van ons onderwijs. We bieden ruimte voor individuele begeleiding, die kan uitmonden in extra ondersteuning voor leerlingen die bij bepaalde leer- en vormingsgebieden extra tijd en aandacht nodig hebben.

Verkeerseducatie
Als je opgroeit ga je steeds meer deelnemen aan het verkeer. Het is voor kinderen daarom belangrijk om te leren wat de regels zijn in het verkeer en wat dat betekent voor je eigen gedrag. Vanaf groep 4 werken we in school met de verkeersmethode van Veilig Verkeer Nederland. Alle leerlingen verlaten onze school met een verkeersdiploma, zodat ze weten wat de regels zijn en hoe je je veilig kunt verplaatsen in het verkeer. Ieder jaar worden er verschillende verkeersactiviteiten georganiseerd, zoals de fiets controle en de dodehoekvoorlichting. Daarnaast wordt er voor iedere groep een andere verkeersactiviteit georganiseerd. We hebben een verkeersouder die helpt om de activiteiten goed te laten verlopen en mee te denken over de veiligheid rondom school.
We willen deelname aan het verkeer voor kinderen begrijpelijk maken. Daarvoor maken we gebruik van het vervoersprotocol van Veilig bereikbaar Drenthe. Met deze activiteiten voldoen we aan de voorwaarden voor het keurmerk Drents Verkeersveiligheidslabel. 

Kunstmenu
Vanuit het kunstmenu ontvangen leerlingen les van een vakdocent, bijvoorbeeld beeldende vorming, media, drama of dans.
Dit programma varieert jaarlijks. Voor het komend schooljaar gaat het personeel zich scholen in drama. Dit gebruiken we in het onderwijs wat we geven aan de leerlingen.  

Bieb op School
Een deel van de school is ingericht als bibliotheek. Kinderen kunnen daar rustig rondkijken en een boek naar keuze uitzoeken. Ze worden geholpen door vrijwilligers. Dit kunnen ouders zijn of belangstellenden uit het dorp. Ze lenen het boek van de Bibliotheek op School op dezelfde manier als bij de lokale bibliotheek. Door de samenwerking met de bibliotheek is het mogelijk om structureel en strategisch te werken aan leesbevordering, -beleving en -motivatie. We willen daarmee de taalontwikkeling, algemene kennis, leesmotivatie en mediawijsheid stimuleren.  De boekencollectie van de Bibliotheek op School wordt meerdere malen per jaar vervangen door de provinciale bibliotheek Drenthe. We worden begeleid door een medewerker van de bibliotheek bij de inrichting van de bibliotheek en het organiseren van leesactiviteiten. 

Thematisch werken
We werken met een nieuwe methode voor wereldoriëntatie. Faqta is een methode voor wereldoriëntatie. Deze methode werkt volgens de kerndoelen voor wereldoriëntatie. Ontdekkend en onderzoekend leren staan centraal, naast de 21 century skills. De les start met een centrale instructie, maar omdat er vanuit thema's wordt gewerkt kunnen leerlingen van 2 groepen vanuit hun eigen perspectief en vaardigheden werken aan het thema. Ze vullen elkaar aan en de leerkracht heeft naast de rol van instructeur ook een coachende rol. Naast de basiskennisontwikkeling is de methode ook gericht op talentontwikkeling. 

De Vreedzame School
De lesmethode van de Vreedzame School heet vanaf dit schooljaar "Vreedzaam". Als Vreedzame School willen we twee dingen combineren: een structureel programma aanbieden voor sociale competentie en democratisch burgerschap met een goed pedagogisch klimaat. De samenleving is een democratische samenleving. De kern van een democratie is erkenning van verschillen. Wij willen kinderen al op jonge leeftijd leren hoe je kunt omgaan met verschillen. Wij werken wekelijks met de lessen van Vreedzaam. We praten over hoe je op een positieve manier met elkaar omgaat en hoe je daar invloed op kunt hebben. 

Taal
Voor taalontwikkeling werken we met Staal Taal en Staal Spelling. Staal werkt met de preventieve spellingaanpak van José Schraven. Staal combineert spelling en grammatica en gebruikt een vast ritme in het aanbieden van de lesstof. Iedere dag wordt de lesstof herhaald en doen we voor hoe je spellingsregels kunt onthouden. 

Rekenen
Voor rekenen maken we gebruik van de methode rekenrijk. Deze methode vullen we aan met automatiseringsprogramma Bareka en rekenbundels van Gynzy. Voor het komend schooljaar gaan we een nieuwe methode uitzoeken. 

Gymnastiek
2 keer per week krijgen de leerlingen gymnastiek. De school is gevestigd in een Multifunctioneel Centrum. In dit gebouw zit een sportzaal. We maken hier wekelijks gebruik van voor de gymnastieklessen, maar ook regelmatig voor een andere activiteit.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande urentabel is ons uitgangspunt. Op basis van de onderwijsbehoeften van de (individuele) leerlingen kan hier van afgeweken worden. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We gaan er vanuit dat in beginsel alle leerlingen bij ons op school kunnen worden toegelaten. Toch kan het voorkomen dat, op basis van de verkregen informatie over de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling in relatie tot onze eigen schoolse mogelijkheden, er twijfels rijzen of wij wel op een voldoende verantwoorde wijze goed onderwijs kunnen bieden. In een dergelijk geval treden wij in overleg met de ouders. Samen zullen we vervolgens zoeken naar oplossingen, eventueel met externe ondersteuning en hulp. Belangrijke factoren die o.a. een rol spelen bij onze afweging zijn:

  • het aantal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften al aanwezig in de groep
  • de beïnvloeding van de rust en de veiligheid in de groep en de school
  • de beïnvloeding van het leerproces van andere leerlingen
  • evenwicht in vraag naar verzorging, behandeling en onderwijs
  • de deskundigheid en ervaring van het personeel; de continuïteit binnen het team
  • de organisatie/differentiatiecapaciteit van de groep en de school
  • fysieke toegankelijkheid van het gebouw en de materiële situatie van de school.

In zeer uitzonderlijke gevallen kan het voor komen dat wij het desondanks toch niet verantwoord achten om een leerling onderwijs op onze school te laten volgen. In onze optiek kan er een te groot gat zitten tussen dat wat het kind nodig heeft aan goede begeleiding en ondersteuning én dat wat wij kunnen bieden (ook met extra externe hulp en ondersteuning). De leerling zal dan niet worden toegelaten. De zorgplicht Passend Onderwijs verplicht ons als school de ouders vervolgens te ondersteunen bij het zoeken naar goed passend onderwijs voor het betreffende kind

Passend Onderwijs
Soms kan het zo zijn dat uw kind onderwijsbehoeften heeft die specifiek zijn. Wij willen ervoor zorgdragen dat uw kind een zo passend mogelijke plek in het onderwijs heeft. Dat kan op onze school zijn, op een andere basisschool binnen ons schoolbestuur of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor werken we samen met andere schoolbesturen in het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22.01 (Assen en Omgeving www. passendonderwijs-po-22-01.nl). Samen zijn we verantwoordelijk voor een dekkend netwerk. Elk kind is anders en heeft daardoor andere onderwijsbehoeften. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren ligt de focus op verdiepen van de aanwezige deskundigheid in het team. We pakken als team diverse thema's op die het gemakkelijker maken om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte te begeleiden. We richten ons op: 

  • Starten met een nieuwe methode wereldoriëntatie
  • Oriëntatie en aanschaf nieuwe methode rekenen
  • Begrijpend lezen. We willen met behulp van Close Reading leerlingen leren hoe ze een tekst op een interessante manier goed leren begrijpen
  • Deskundigheidsbevordering media en drama.
  • digitale geletterdheid van leerkrachten en leerlingen.

Naast deskundigheidsbevordering op teamniveau blijven leerkrachten zich ook persoonlijk ontwikkelen d.m.v. scholing op een thema wat hun interesse heeft.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderbouwd 
In groep 1/2 werken wij met de methode Onderbouwd. Onderbouwd volgt het jonge kind in de ontwikkeling door middel van spelaanbod. Dit wil zeggen dat wij de ontwikkeling van de kinderen bijhouden in Onderbouwd, waarbij wij doelen aan bod laten komen tijdens het spel. We werken aan taal- en rekendoelen maar ook aan motorische en sociaal-emotionele doelen. Deze doelen bieden wij aan door middel van kringactiviteiten om vervolgens de kinderen aan de slag te laten gaan met het doel tijdens de speel- en werkmomenten.  We kijken naar het niveau van het kind

Onderbouwd werkt met verschillende Ontwikkelstappen van A tot en met D. De leerkracht observeert de kinderen tijdens speel- en werkmomenten en houdt in Onderbouwd bij in welke Ontwikkelstap de kinderen zitten. De ontwikkeling van het jonge kind verloopt vaak in grote sprongen. Soms staat de ontwikkeling even stil, en daarna is er weer een grote groei te zien.  Met Onderbouwd kunnen we ieder kind persoonlijk volgen. Op verschillende ontwikkelingsgebieden kan het jonge kind zich verschillend ontwikkelen. Wij kijken in de klas per doel in welke Ontwikkelstap elk kind zit, en passen het aanbod van dat doel aan op het niveau van het kind. 
Aan het eind van groep 2 zullen de meeste kinderen alle Ontwikkelstappen afgerond hebben. 

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) 
We hebben contacten met de voorschoolse organisaties, zoals kinderdagverblijven en peuterspeelzaal. De leerkracht heeft contact met de voorschoolse opvangorganisaties. Hierdoor kan er op allerlei gebieden afstemming plaatsvinden, zodat de kinderen een betere start maken aan het begin van de basisschool. 

Passend Onderwijs 
Soms kan het zo zijn dat uw kind onderwijsbehoeftes heeft die specifiek zijn. Dan kijken we samen met ouders naar een passend aanpak of plek voor hun kind. Zie ook bij Passend Onderwijs (Extra ondersteuning van leerlingen 3.1).

Terug naar boven