In gesprek blijven is het allerbelangrijkste in een relatie. Mocht u het gevoel hebben niet meer in gesprek te komen dan vragen we u om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met school over u onvrede.
Voor het omgaan met klachten hebben we de volgende richtlijnen opgesteld:
Bij onduidelijkheden en problemen over uw kind is de groepsleerkracht het eerste aanspreekpunt. U kunt een afspraak maken met deze leerkracht en het probleem voorleggen. Meestal komt u samen tot een oplossing. Lukt dit niet, dan is het mogelijke om een derde partij in te schakelen. Dit kan de intern begeleider of de directeur zijn.
Indien u na het bespreken van uw probleem het gevoel heeft dat uw probleem onvoldoende wordt onderkend, kunt u contact opnemen met de directeur. Er wordt een afspraak met u gemaakt om het probleem te bespreken en op welke wijze de groepsleerkracht bij het gesprek wordt betrokken.
Soms kan het probleem dusdanig zijn dat het onmogelijk is om het met de groepsleerkracht te bespreken. In dat geval kunt u rechtstreeks contact opnemen met de directeur. Na het gesprek met ouders zal zij contact opnemen met de groepsleerkracht. Van deze gesprekken wordt een verslag gemaakt dat door beide partijen wordt ondertekend.
Ons uitgangspunt is altijd om voor alle partijen een bevredigende oplossing te zoeken.
Mocht het niet lukken, dan kunnen ouders (en leerkrachten) gebruik maken van de klachtenregeling Primair Onderwijs van Stichting PrimAH
Stichting PrimAH, waar wij deel van uitmaken, heeft zich aangesloten bij de landelijke klachtencommissie van Stichting Onderwijsgeschillen en heeft geen eigen klachtencommissie. Voor de procedure van indienen van de klacht bij de Stichting Onderwijsgeschillen wordt verwezen naar de voor hen geldende klachtenregeling. Zie voor meer informatie:
www.onderwijsgeschillen.nl.
Postadres: Onderwijsgeschillen
Postbus 85191 3508 AD Utrecht
Telefoon: 030 - 280 95 90
Email: [email protected]
Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld gaan via het meldpunt vertrouwensinspecteur: 0900-1113111 (lokaal tarief). Voor algemene vragen of overige vragen over onderwijs kunt u contact opnemen met 0800-8050 (gratis).
Indien een probleem niet naar tevredenheid opgelost kan worden, kunt u formeel een klacht indienen.
Over klachten praten is zelden gemakkelijk. Dat geldt zeker voor klachten die te maken hebben met de omgang tussen personen binnen de school. Soms wil men dergelijke klachten met iemand van buiten de school bespreken. In de klachtenregeling is hiermee rekening gehouden. De externe vertrouwenspersoon heeft als belangrijkste taak het bijstaan en adviseren van ouders en leerlingen die mogelijk een klacht willen indienen. De externe vertrouwenspersoon heeft een beperkte bevoegdheid om klachten te onderzoeken en in te schatten of informele oplossingen nog haalbaar zijn. Zelf een oordeel geven over een klacht of actief werken aan een oplossing behoort niet tot diens taken. De externe vertrouwenspersoon is niet op een andere manier bij de school betrokken.