obs Gieten

Spoorstraat 2 9461 DA Gieten

  • Schoolfoto van obs Gieten
  • Schoolfoto van obs Gieten
  • Schoolfoto van obs Gieten
  • Schoolfoto van obs Gieten
  • Schoolfoto van obs Gieten

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor de eindtoets zijn we in schooljaar 2022-2023 overgestapt van CITO naar IEP (zie ook tussentijdse resultaten). De resultaten zijn bemoedigend. Zo voldoen we ook voor de referentieniveaus 2F (taal/lezen) en 1S (rekenen) aan de inspectienorm. Voor taal/lezen was dat de afgelopen jaren al zo, maar de resultaten voor rekenen lieten wat te wensen over. Daar is hard aan gewerkt en de resultaten zijn verbeterd.

In schooljaar 2023-2024 starten we met een nieuwe methode voor rekenen. We gaan ervan uit dat daarmee de stijgende lijn zich voortzet.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door met regelmaat te toetsen waar een kind staat, kan de groepsleerkracht op momenten dat het nodig is, ingrijpen. Na afname weet de leerkracht waar eventuele problemen zitten. Hieruit kan blijken dat leerstof extra geoefend moet worden of dat er extra leerstof aangeboden moet worden. Door een kind te volgen tijdens de hele basisschoolperiode, krijgen de school, de ouders en het kind een helder beeld van wat het kind kan, waar de mogelijkheden en de uitdagingen liggen.

De resultaten van de methodeonafhankelijke toetsen van de groepen 3 t/m 8 worden in een leerlingvolgsysteem (LVS) bijgehouden. Nadat de toetsen zijn afgenomen worden de uitkomsten op leerling niveau en schoolniveau geanalyseerd. In schooljaar 2022-2023 hebben we een overstap gemaakt naar een ander leerlingvolgsysteem. Van CITO zijn overgestapt op het LVS van IEP (Inzicht Eigen Profiel). 

Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is.

Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. We vergelijken leerlingen niet met elkaar, maar focussen op de persoonlijke ontwikkeling. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.

De resultaten van de methodegebonden toetsen geven een indicatie of de stof, die recent is aangeboden, wordt beheerst en of op basis daarvan actie moet worden ondernomen, klassikaal of individueel.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de basisschool gaan de leerlingen naar een school voor voortgezet onderwijs. Ze hebben keuze uit vele scholen. Wij proberen bij die keuze te helpen. Dat gebeurt op verschillende manieren.

In oktober vindt er een eerste gesprek met de ouders en het kind plaats. In dit gesprek zal een eerste voorlopig advies worden gegeven. Op basis van het advies kan oriëntatie plaatsvinden.

Vanaf januari kunnen ouders met hun kind tijdens de voorlichtingsavonden en open dagen diverse scholen bezoeken. In februari vindt er met ouders en kind een gesprek plaats waarin het definitieve advies wordt gegeven. Dit advies is gebaseerd op resultaten van de methode-onafhankelijke toetsen van IEP, de methodegebonden toetsen van groep 6 t/m 8, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding, het karakter en het omgaan met huiswerk.

Het schooladvies van de basisschool heeft meer gewicht gekregen; het is in principe leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs. De score op de doorstroomtoets (vanaf schooljaar 2023-2024 in februari) is aanvullend en fungeert bij de toelating als onafhankelijk tweede gegeven. De toelating tot het voortgezet onderwijs is dus niet afhankelijk van het resultaat op de doorstroomtoets. Het schooladvies omvat niet meer dan twee leerwegen of schoolsoorten. Wij mogen dus alleen nog een enkel (bijvoorbeeld havo) of dubbel (bijvoorbeeld vmbo-tl/havo) advies geven. Leerlingen waarover twijfel bestaat, dienen in het voortgezet onderwijs op een zo hoog mogelijk niveau in te stromen.

Leerlingen van groep 8 zijn verplicht de Centrale doorstroomtoets te maken. Wanneer het resultaat deze doorstroomtoets hoger uitvalt dan het schooladvies, dan heroverweegt de basisschool het schooladvies altijd. In overleg met de leerling en zijn ouders kan de school het advies dan naar boven bijstellen. Indien het resultaat lager uitvalt dan het schooladvies, wordt dit schooladvies niet aangepast.

In maart is er dan een week waarin de leerlingen aangemeld kunnen worden op de school van hun keuze.

Als de leerling is aangemeld, vindt er een digitale overdracht plaats van de toetsresultaten van de laatste drie schooljaren. Vervolgens vindt er een warme overdracht plaats tussen de vertegenwoordigers van de ontvangende school en de leerkracht van groep 8.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen de kinderen veiligheid bieden door ze te accepteren, in al hun verschillen. Voorwaarde hierbij is, dat kinderen ook elkaars verschillen accepteren en leren samenwerken. Kinderen worden door middel van coöperatief leren gestimuleerd om samen verantwoordelijk te zijn voor een respectvolle samenwerking. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen durven zeggen wat ze denken en vaardig zijn in het verwoorden van hun emoties en hun gevoelens.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen werken
  • Samen leren
  • Samen leven

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 13 september 2016 heet de inspectie voor het laatst onze school bezocht.

In een samenvatting stelt de inspectie:

  • De eindresultaten (gemiddelde prestaties van leerlingen in groep 8) zijn voldoende.
  • Leraren hebben alle leerlingen in beeld.
  • Het didactisch handelen van de leraren heeft voldoende kwaliteit en vindt plaats in een prettig klimaat en een gestructureerde (klassen) organisatie.
  • De school besteedt veel aandacht aan het schoolklimaat, de veiligheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.
  • De school bewaakt de kwaliteit en verbetert zich waar nodig.

Terug naar boven