obs Gieten

Spoorstraat 2 9461 DA Gieten

  • Schoolfoto van obs Gieten
  • Schoolfoto van obs Gieten
  • Schoolfoto van obs Gieten
  • Schoolfoto van obs Gieten
  • Schoolfoto van obs Gieten

Het team

Toelichting van de school

Obs Gieten heeft een enthousiast team, bestaande uit een directeur, 13 leerkrachten, 1 intern begeleider, 3 onderwijsassistenten, een vakleerkracht gymnastiek, een vakleerkracht muziek, een administratief medewerkster en een conciërge.

Het is een ervaren en gemêleerd team met veel expertise. Samen dragen ze de school en proberen ze leerlingen die kennis en vaardigheden mee te geven die ze nodig hebben voor een goed vervolg in het voortgezet onderwijs en in de maatschappij.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat een leerkracht door ziekte of omstandigheden er niet is en vervangen moet worden. We proberen dan zo veel mogelijk gebruik te maken van vaste en bekende invallers. Soms zoeken we intern naar een goede oplossing. We streven altijd naar de beste oplossing voor de kinderen.

Dankzij een (digitale) klassenmap kan de vervanger verder met het lesprogramma dat is gepland.

Door het beperkte aanbod van vervangers kan het voorkomen dat er geen vervanger beschikbaar is. Als een interne oplossing ook niet voorhanden is, kan het voorkomen dat we een klas naar huis moeten sturen. De ouders krijgen dan via het ouderportaal een (spoed)bericht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Belangrijke kenmerken van onze onderwijsorganisatie zijn:

  • heterogene kleutergroepen
  • een systeem van leerstofjaarklassen vanaf groep 3; in verband met leerlingenaantallen kan er sprake zijn van een combinatieklas.
  • leerkrachtgebonden lessen afgewisseld met momenten voor zelfstandig werken
  • differentiatie binnen de leerstofjaarklassen

Heterogene kleutergroepen en leerstofjaarklassen. Kleuters van groep 1 en 2 zitten samen in één groep. Kinderen van verschillende leeftijden kunnen zo samen spelen en werken. Jongere kleuters leren met hulp van de oudere kinderen op deze manier hun weg te vinden op school. Een bijkomend voordeel is dat we de groepen, ook met het oog op het vervolg, evenwichtig kunnen samenstellen.

Het onderwijs op obs Gieten wordt vanaf groep 3 gegeven in een systeem van leerstofjaarklassen. Dat wil zeggen dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. In ons onderwijs wisselen we leerkrachtgebonden lessen af met momenten waarop de leerlingen zelfstandig aan de slag gaan met taken die ze moeten vervullen. Soms is een klassikale instructie noodzakelijk, op andere momenten is het zelfstandig verwerken van de leerstof het geëigende middel om te leren. Bij het zelfstandig werken is het nemen van eigen initiatief en verantwoordelijkheid van groot belang, evenals het maken van keuzes, het hanteren van een goede planning en het goed kunnen samenwerken. De tijd voor zelfstandig werken geeft de leerkracht de gelegenheid de leerlingen goed te begeleiden en waar nodig individuele aandacht te geven.

Binnen ons onderwijs speelt aandacht voor de verschillen in niveau als ook voor de verschillen in persoonlijkheid van kinderen een grote rol. Differentiatie is daarom altijd een onderdeel van ons onderwijs. Zowel voor de leerlingen die moeite hebben met de leerstof als voor de leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. We bieden ruimte voor individuele begeleiding, die kan uitmonden in extra ondersteuning voor leerlingen die bij bepaalde leer- en vormingsgebieden extra tijd en aandacht nodig hebben.

De mensen die in de school werkzaam zijn, zijn samen verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de school. Daarbinnen heeft ieder zijn specifieke functie, taak en verantwoordelijkheid.

Op obs Gieten worden de volgende functies/taken vervuld:

De directeur is eindverantwoordelijk voor alles wat er op de school gebeurt. Zij houdt zich voornamelijk bezig met interne organisatie: onderwijskundig, pedagogisch en financieel beleid, personele zaken, advisering MR en externe contacten.

De groepsleerkrachten zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor de groep. Zij zorgen voor een pedagogisch verantwoorde en veilige omgeving waarin het kind goed onderwijs ontvangt en zich op alle fronten kan ontwikkelen. Naast voornamelijk lesgevende taken hebben ze taken die te maken hebben met organisatie van activiteiten, deelname aan vergaderingen en het onderhouden van contacten met ouders.

De intern begeleider heeft de verantwoordelijkheid voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij adviseert en ondersteunt leerkrachten over begeleidingstrajecten, doet onderzoek en voert gesprekken met ouders. Verder begeleidt zij kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.

De vakleerkracht gymnastiek geeft vanaf groep 3 de leerlingen twee keer in de week 45 minuten gymnastiek. De groepen 1/2 krijgen één keer in de week les van de vakleerkracht in de sporthal. Verder is de vakleerkracht ook verantwoordelijk voor de organisatie van sportactiviteiten.

De onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten bij het lesgeven en het verlenen van zorg aan individuele of groepjes leerlingen.

De administratief medewerkster verricht administratieve taken en is ook verantwoordelijk voor de digitale communicatie met ouders. De conciërge is verantwoordelijk voor beheer en klein onderhoud aan het gebouw en de schoolomgeving. Verder verricht zij onderwijsondersteunende taken. De schoonmakers zijn verantwoordelijk voor de schoonmaak van school.

Voor muziek maken we gebruik van een vakleerkracht. In elke groep worden 20 lessen door de vakleerkracht gegeven. Verder heeft elke groep drie of vier lessen op een instrument (viool, ukelele, accordeon, slagwerk en gitaar). Deze lessen worden gegeven door docenten van de muziekschool. Na schooltijd is er de gelegenheid om via de muziekschool meer lessen te ontvangen.

Via het Kunstmenu ontvangen leerlingen soms ook les van een vakdocent bijvoorbeeld op het gebied van beeldende vorming, drama of dans. Dit kan per schooljaar verschillen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een plek in het onderwijs. Dat kan op onze school zijn, op een andere school binnen ons bestuur of op het speciaal (basis)onderwijs. 

Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs. Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe. In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband.  Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het? Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe. 

Elk kind is uniek en heeft daarom eigen onderwijsbehoeftes. Deze verschillende onderwijsbehoeftes vormen uitgangspunt voor ons onderwijs. Continu stellen wij ons de vraag: “Wat heeft dit kind nodig om tot optimale ontwikkeling te komen?” en “Moeten we differentiatie in de instructie of verwerking aanbrengen; de leertijd aanpassen of het aanbod van de leerstof aanpassen?” We stellen doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. We kijken hierbij niet alleen naar het kind, maar ook naar de leerkracht, de groep, de school en de ouders.  

Passend Onderwijs is op niveaus ingericht:     

De basisondersteuning betreft leerlingen die het reguliere programma kunnen doorlopen met standaard differentiatie, eventueel met enige ondersteuning, als de standaard differentiatie niet toereikend is.

Extra ondersteuning betreft leerlingen voor wie de basisondersteuning niet voldoende is en die een speciale onderwijsbehoefte hebben die niet past in de basisondersteuning.  

Uitgangspunt is: regulier waar het kan en speciaal waar het moet.  

Als wij als basisschool de (extra) ondersteuning die een kind nodig heeft niet kunnen bieden, gaan we op zoek naar een school die dat wel kan. Om in aanmerking te komen voor speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO) is er een toelaatbaarheidsverklaring nodig. Het samenwerkingsverband geeft deze verklaring alleen af als er een advies is van deskundigen.

De scholen van Stichting Primah kunnen een dergelijk advies aanvragen bij het PrimAH Expertise Team (PET). Het PET bestaat uit een psycholoog, een orthopedagoog, een gedragsspecialist/ambulant begeleider.  

Het advies betreft:     

  • Een nadere specificering van de onderwijsbehoeften van de leerling;
  • Een advies voor (specialistische) ondersteuning
  • De wijze waarop het onderwijsaanbod kan worden aangepast
  • Voorstellen voor een vervolg  

Op basis van het advies van het PET en een eventuele toelaatbaarheidsverklaring van het Samenwerkingsverband gaat de school in overleg met ouders over de mogelijke opties:

  • De leerling blijft op school. De school biedt (specialistische) ondersteuning.
  • De leerling blijft op school. De school biedt extra (specialistische) ondersteuning en vraagt daarvoor een buidel aan (formatie/inzet specialistische ondersteuning) bij Stichting Primah;
  • De leerling wordt, met ondersteuning van het PET, verwezen naar een andere school voor basisonderwijs.
  • De leerling wordt, met ondersteuning van het PET en een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband verwezen naar een school voor SBO of SO.  

Om vast te stellen of de onderwijsbehoefte van de leerling valt binnen de basisondersteuning of extra (specialistische) ondersteuning wordt ook gekeken naar intensiviteit en complexiteit. Dit kan betekenen dat kinderen die niet vallen binnen het kader van specialistische ondersteuning toch speciale ondersteuning nodig hebben of andersom.

We gaan bij Passend Onderwijs uit van constructieve samenwerking tussen school en ouders. De verantwoordelijkheid voor het initiatief ligt bij de school, maar we geven wel als school naar u als ouders aan aan welke initiatieven we denken.  

In ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) wordt beschreven op welke wijze de school basisondersteuning biedt, maar ook waar de grenzen liggen. U vindt het SOP op de website van de school.   

De volledige zorgstructuur is vastgelegd in het zorgdocument van de school. Deze ligt ter inzage op school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor wat betreft de ondersteuningsmogelijkheden op school zijn zijn we vergevorderd. In de organisatie hebben we ondersteunend personeel en leerkrachten vrij geroosterd om in overleg met intern begeleider en directie passende ondersteuning te leveren. We blijven ons verder ontwikkelen. Het accent ligt het komende jaar op reken- en leesonderwijs en onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen.

Over het algemeen zijn de lijntjes met externe zorgverleners kort, maar onze ambitie is deze nog meer vorm te geven.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voordat de kinderen vanuit de kinderopvangorganisaties op school komen vindt er een warme overdracht plaats.

Terug naar boven