Bonnerschool

Bonnen 29 9461 AC Gieten

  • De Bonnerschool heeft een heus hunebed op het plein. Is het een echt hunebed? Dat helaas niet. Het is een replica die in 2004 is gebouwd.
  • De Bonnerschool heeft een prachtig, afgesloten plein voor de jongste kinderen. Naast een 'gewoon' plein, is er ook een stuk zandgrond!
  • Centraal in de school ligt een samenwerkplek. Ruimte genoeg om zelfstandig- of samen te werken. Een plein van en voor de leerlingen...
  • Als vanaf de eerste schooldag leren we leerlingen zelfstandig te zijn. Het netjes houden van de school hoort hier natuurlijk bij!
  • De Bonnerschool is een school in ontwikkeling. Daarnaast kent de school een rijke traditie: in 2023 bestaat de school 100 jaar!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door met regelmaat te toetsen waar een kind staat, kan de groepsleerkracht het onderwijsprogramma afstemmen op de onderwijsbehoeften van leerlingen.  Na afname weet de groepsleerkracht waar de eventuele problemen zitten. Hieruit kan blijken dat stof extra geoefend moet worden, extra leerstof aangeboden moet worden. Door een kind te volgen tijdens de hele basisschoolperiode, krijgen de school, de ouders en het kind een helder beeld van wat het kind kan en kent en waar de mogelijkheden en uitdagingen liggen.

De Bonnerschool kent twee soorten toetsen: methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem.

Methodetoetsen

Voor de meeste vakgebieden werken we met een methode. Bij deze methode worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Deze toetsen zijn  bedoeld om de leerkracht informatie te geven over de beheersing van de behandelde doelen in de afgelopen periode. De toetsen zijn dus expliciet niet bedoeld ter beoordeling van de leerling. In sommige gevallen kan door de leerkracht gekozen worden om de toetsen in een andere vorm of op een andere manier af te nemen (bijv. vooruit toetsen of slechts een deel van de toets aanbieden). In principe worden de toetsen niet mee naar huis gegeven en/of uitgebreid besproken met ouders. 

Toetsen van het leerlingvolgsysteem (IEP)

Het IEP-LVS levert ons objectieve, gestandaardiseerde toetsen. Deze toetsen nemen we vanaf groep 3 twee keer per jaar af voor de vakgebieden rekenen, lezen, taalvaardigheid en HHH (Hoofd, hart en handen). De condities waarin getoetst wordt zijn in alle groepen hetzelfde, in ieder jaar hetzelfde. Hierdoor krijgen we als school goed zicht op het behalen van langetermijndoelen en de doorgaande lijn bij leerlingen. 

De resultaten van de toetsen worden met ouders besproken, de inhoud van de toetsen niet. De rapportage (het schoolrapport) bestaat uit de talentenkaart van het IEP-LVS. Deze talentenkaart vormt de basis van de te voeren ontwikkelgesprekken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De informatie over het schooladvies en VO wordt direct na 1 oktober gepubliceerd.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat de kinderen zich bij ons op school veilig voelen en met plezier naar school gaan. Je moet je veilig voelen om tot ontplooiing te kunnen komen en je te durven uiten. Wij willen de kinderen veiligheid bieden door ze te accepteren, in al hun verschillen. Voorwaarde hierbij is, dat kinderen elkaars verschillen accepteren en leren samenwerken. Kinderen worden door middel van coöperatief leren gestimuleerd om samen verantwoordelijk te zijn voor een respectvolle samenwerking. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen durven zeggen wat ze denken en vaardig zijn in het verwoorden van hun emoties en hun gevoelens.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Openheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven