Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Bonnerschool werken we met vijf (combinatie)groepen:
- Groep 1-2 a (15 leerlingen)
- Groep 1-2 b (15 leerlingen)
- Groep 3-4 (28 leerlingen)
- Groep 5-6 (24 leerlingen)
- Groep 7-8 (29 leerlingen)
In principe volgen de leerlingen binnen deze (combinatie)groep onderwijs. Als de personele bezetting het toelaat, is het soms mogelijk om de groepen te splitsen voor specifieke activiteiten.
Schoolondersteuningsprofiel
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel? In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden en welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.
Orthobeelden die we in principe kunnen bedienen zijn:
- Minderbegaafd / leerproblemen
- Taal- / spraakproblemen
- Faalangst
- Dyslexie
- Dyscalculie
- Autisme Spectrum Stoornis (ASS)
- ADHD
- Hoogbegaafd
- Licht visueel of auditief beperkt
- Taal ontwikkelingsstoornis (TOS)
- Epilepsie
- Lichamelijke beperking
Orthobeelden die we in principe niet kunnen bedienen zijn:
- Zeer slechtziend / Blind / Slechthorend / Doof
- Spraaktaalproblematiek
- Verstandelijke beperking
- Gilles de la Tourette
- Syndroom van Down
- Somatische klachten
- PTSS / Dissociatie
- Reactieve hechtingsstoornis
- Uitzonderlijk hoogbegaafd / dubbel bijzonder
- ODD
- Non-verbale leerstoornissen
Er is een grijs gebied: met de juiste middelen en begeleiding kunnen we orthobeelden soms 'boven de lat' wel bedienen; het kan ook gebeuren dat er situaties zijn waarin we orthobeelden 'onder de lat' niet kunnen bedienen. Het streven is om dat grijze gebied zo klein mogelijk te maken.
Samenwerkingsverband
Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs.
Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.
In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband.
Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het?Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren ligt de focus op "versterken in gezamenlijkheid". We pakken als team diverse thema's op die het gemakkelijker maken om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte te begeleiden. Te denken valt aan:
- Implementeren methode Sociaal-emotioneel
- Borgen nieuwe methode Rekenen
- Scholing "Ritme & Routine"
- Begeleiding bij het differentiëren en werken in combinatiegroepen
Naast deze bredere aanpak, blijven leerkrachten zich individueel scholen. Deze scholing kan voortkomen uit persoonlijke interesse of vanuit een concrete vraag vanuit school.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.