BS Giessen-Oudekerk

Oudkerkseweg 70 3381 KR Giessenburg

  • Schoolfoto van BS Giessen-Oudekerk
  • Schoolfoto van BS Giessen-Oudekerk
  • Schoolfoto van BS Giessen-Oudekerk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Van de kinderen die wij hebben getoetst heeft 70% naar verwachting gepresteerd, 30 % heeft minder gepresteerd.

Wij hebben dit geanalyseerd en zijn tot de volgende mogelijke oorzaken gekomen:

1. Wij hebben dit jaar voor een adaptieve en digitale eindtoets gekozen. Dit is nieuw.

2. Wij hebben 2 wisselingen gehad van leerkrachten, de laatste per 1 april, net voor de afname van de eindtoets.

3. Deze externe factoren zouden hebben kunnen bijdragen voor minder resultaat.

4. Er zijn 10 kinderen getoetst, dit aantal is niet standaard voor een gemiddeld te berekenen groep.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen (CITO) afgenomen naast de toetsen die de methodes maken. Hiermee monitort onze school de individuele resultaten van de leerlingen en of ze voldoen aan de te verwachten leerontwikkeling. Zo wordt het onderwijs voortdurend aangepast aan wat nodig is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

BS Giessen-Oudekerk is een erg kleine basisschool. Bij het publiceren van uitstroomgegevens is uit de geanonimiseerde gegevens redelijk eenvoudig te achterhalen welke gegevens bij welke leerling horen. Derhalve hebben we besloten om deze gegevens niet te gebruiken in de Schoolgids van VenstersPO.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een dorpsschool in de breedste zin van het woord. Wij schenken aandacht aan het individuele kind. Wij bevorderen de individuele en de sociale ontwikkeling van leerlingen; wij bereiden de leerlingen voor op een actieve, betrokken en verantwoordelijke rol in de samenleving.

In een veilige omgeving kunnen kennis, inzicht, begrip en vaardigheden worden verworven en kunnen creativiteit en zelfvertrouwen zich ontwikkelen. Veiligheid, zelfvertrouwen en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. OBS Giessen-Oudekerk wil een vertrouwde basis bieden aan haar leerlingen, daarbij niet voorbijgaand aan de persoonlijke achtergrond van iedere individuele leerling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Medeverantwoordelijk voelen
  • Zelfvertrouwen krijgen
  • Betrokken zijn met elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven