Basisschool De Ratel

2e Dwarsweg 77 6591 XP Gennep

  • Schoolfoto van Basisschool De Ratel
  • Onze speelplaats is schooljaar 2017-2018 opnieuw ingericht zodat het een uitdagende speelplek voor onze leerlingen is geworden.
  • De Ratel wil net als een ratelpopulier steeds in beweging zijn voor goed onderwijs. Doel: een voedingsbodem zijn voor de groei van kinderen!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Gedurende de schoolloopbaan volgen de leerkrachten de ontwikkeling van hun leerlingen op sociaal emotioneel als ook op cognitief gebied. Zowel op groepsniveau als op schoolniveau worden leerresultaten geanalyseerd. De resultaten worden twee keer per jaar met het hele team besproken en acties voor verbetering worden vastgesteld.

Als Eindtoets Basisonderwijs neemt De Ratel de IEP Eindtoets af. De Ratel kiest ervoor om alle leerlingen mee te laten doen met de Eindtoets Basisonderwijs. Dit kan het schoolgemiddelde negatief beïnvloeden.
Schooljaar 2022-2023 lag de gemiddelde schoolscore  met 79,6 boven het landelijk gemiddelde van de schoolgroep. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende het schooljaar worden de resultaten van leerlingen gevolgd. Deze resultaten zijn de toetsresultaten van methodegebonden en citotoetsen maar ook de observaties in de klas of op de speelplaats.

De leerlingresultaten worden een aantal keer per jaar besproken in de groepsbespreking tussen leerkracht en interne begeleider. Op school zijn deze overleggen opgenomen in het jaaroverzicht. Op schoolniveau worden de resultaten twee keer per jaar tijdens een studiedag (februari) besproken of in bouwoverleg (juni). Dan wordt besproken hoe de resultaten zijn, hoe resultaten verklaard kunnen worden en welke acties ondernomen moeten worden op individueel, groeps- of schoolniveau. Daarbij kijken we ook terug naar wat we ons voorgenomen hadden en wat de effecten daarvan zijn. In een cyclisch proces kijken we naar resultaten, bepalen we de stand van zaken, stellen we verbeterpunten vast en leggen we de acties vast en hoe en wanneer we die gaan evalueren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school adviseert ouders en hun kind over de keuze van een school voor voortgezet onderwijs. Dit schooladvies komt tot stand door het volgen van de leerling gedurende de afgelopen schooljaren. Naast de resultaten op de vakken rekenen, begrijpend lezen, spelling, studievaardigheden en technisch lezen spelen ook andere vaardigheden mee bij het tot stand komen van het schooladvies. Daarbij kan gedacht worden aan  het kunnen plannen, de werkhouding, de taakgerichtheid en het concentratievermogen.
In groep 7 krijgt het kind een pre-advies dat in een gesprek met kind en ouders wordt toegelicht. 
Half januari in groep 8 krijgt het kind een voorlopig advies van de leerkracht van groep 8, gevolgd door het definitieve advies in februari. Het advies kan namelijk veranderd worden als de uitslag van de Eindtoets hoger uitvalt dan het advies. In verleg met ouders wordt het advies al dan niet bijgesteld naar boven.

Vanaf schooljaar 2023-2024 is er sprake van een centrale aanmeldweek. U meldt uw kind dan aan in de periode van 25 tot en met 31 maart. 

De leerkrachten van groep 8 zorgen voor een digitale overdracht van de leerlinggegevens maar zij bespreken de leerlingen ook met de docenten van het voortgezet onderwijs. Deze warme overdracht zorgt ervoor dat de overgang naar het voortgezet onderwijs soepel verloopt.

Hieronder staan de schooladviezen uit eerdere schooljaren. Van welk jaar de adviezen zijn, is afhankelijk van de website Scholen op de Kaart. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen op een goede manier met elkaar omgaan. Ieder kind willen wij in staat stellen op te komen voor zichzelf zonder een ander tot last te zijn of te kwetsen. We schenken veel aandacht aan het uiten van gevoelens en het vertouwen hebben in jezelf.

Op De Ratel is er aandacht voor samenwerkend leren in de vorm van coöperatieve werkvormen. Met het inzetten van deze werkvormen wordt de actieve betrokkenheid van de kinderen bij hun eigen leren vergroot en leren ze tegelijkertijd vaardigheden als praten met elkaar, luisteren naar elkaar, met elkaar samenwerken en samen oplossingen bedenken. Dit gebeurt in groepen van vier waarbij iedereen afhankelijk is van elkaar en de groep samen verantwoordelijk is voor het resultaat.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Samenwerken
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven