Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Schooljaar 2023-2024 hebben we 6 groepen:
Groep 1-2, bij de start van het schooljaar 20 leerlingen
Groep 3, 14 leerlingen
Groep 4: 18 leerlingen
Groep 5: 13 leerlingen
groep 6: 12 leerlingen
Groep 7-8: 25 leerlingen
vanwege het belang dat wij hechten aan taal, rekenen, lezen en schrijven, hebben we voor die vakken de meeste tijd ingeruimd.
Door de kleinschaligheid van De Vogelaar kan de school op veel zorgvragen een passend antwoord geven. We denken hierbij aan onze NT2-leerlingen. Maar ook leerlingen met dyslexie kunnen wij van dienst zijn, mede dankzij de aanwezigheid van onderwijs-assistenten en een taalspecialist binnen het cluster Vogelaar/Toermalijn. Daarnaast heeft de school een specialist op het gebied van Rekenen en Wiskunde.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We constateren dat het aantal leerlingen bij wie Nederlands niet de eerste taal is flink is toegenomen. Samen met het bestuur en de gemeente Zwartewaterland zijn we aan het onderzoeken hoe we de komende periode hier invulling aan gaan geven.
Op dit moment hebben onze leerkrachten onvoldoende kennis van een passend NT2 onderwijsaanbod. Het team heeft aangegeven behoefte te hebben aan een NT2 methode/methodiek met bijhorende materialen, scholing, coaching en een vak gespecialiseerde NT2 docent als voorwaarden om het NT2 onderwijsaanbod binnen de basisondersteuning te kunnen gaan verzorgen. Het implementeren van NT2 onderwijs vraagt maatwerk. Naast teamscholing algemeen zal er ruimte zijn voor de meer individuele coaching en borging. Jaarlijks wordt gemeten of de beoogde algemene doelen zijn behaald en waar tussentijds bijgesteld moet worden om op koers te blijven. Hiervoor worden middelen als vragenlijsten/enquêtes en observaties ingezet. Naast de jaarlijkse evaluatie zal een kwaliteitskaart opgesteld worden om ook de groei van kwaliteiten bij het team te toetsen en het proces zo nodig op aan te passen, zodat iedereen mee kan richting het einddoel.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.