BS St Lambertus

St.Lambertusweg 112 5291 AD Gemonde

Schoolfoto van BS St Lambertus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Al onze leerlingen doen de eindtoets in groep 8; sterke leerlingen, zwakkere leerlingen en leerlingen die nog niet zo lang in Nederland wonen. De eindtoets is een meetmoment na 8 jaar basisonderwijs. Dit is zeker niet het belangrijkste meetmoment, want ruim voor de eindtoets wordt er door de groepsleerkrachten, in samenspraak met de groepsleerkracht van groep 7, de intern begeleider en de directeur, een schooladvies gegeven. Dit advies is niet alleen gebaseerd op cognitieve kennis, maar er wordt gekeken naar wie de leerling is. Wat zijn de sterke kanten van de leerling en op welk type middelbare school komen deze kwaliteiten het beste tot z'n recht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen volgen we met behulp van Cito Leerling in Beeld en met onze methodegebonden toetsen. Twee keer per jaar worden de toetsen van Leerling in Beeld afgenomen. Methodetoetsen worden gedurende het jaar afgenomen. Met de resultaten van deze toetsen krijgt de leerkracht een goed overzicht van de sterke en zwakke kanten van de kinderen in zijn/haar groep. Een leerkracht kan dus bepalen, of de doelstellingen over een bepaalde periode behaald zijn en welke kinderen nog extra ondersteuning nodig hebben. Heel belangrijk vinden wij de groei die een leerling ten opzichte van zichzelf heeft doorgemaakt, de zogenaamde vaardigheidsgroei. Daarnaast geeft het systeem ook aan, aan welke vakgebieden wij als school extra aandacht moeten besteden.

Naast de cognitieve ontwikkeling wordt ook gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we het volgsysteem "Zien". Door dit instrument in te vullen krijgen de leerkrachten zicht op hun groep en individuele kinderen.

Naar aanleiding van onder andere de cognitieve resultaten bepaalt de leerkracht welke kinderen voor de komende periode meer instructie nodig hebben, welke kinderen voldoende hebben aan de basisinstructie en welke kinderen minder instructie nodig hebben om de doelen te halen. De organisatie en doelstellingen voor de groep worden vastgelegd in een groepsplan. Dit groepsplan wordt 2 keer per jaar besproken met de intern begeleider en de directeur.

De kinderen in groep 8 maken een doorstroomtoets. Deze toets heet "Route 8" en is een adaptieve, digitale toets. Zo krijgen al onze leerlingen het gevoel dat ze worden uitgedaagd, maar niet worden overvraagd. De doorstroomtoets is een wettelijke verplichting. Deze onafhankelijke toets wordt enerzijds gebruikt ter ondersteuning van het advies voortgezet onderwijs en anderzijds voor het maken van een zelfanalyse van onze school. Hierdoor kunnen we weer speerpunten voor ons onderwijs formuleren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs

De meeste kinderen gaan na acht jaar basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Eind groep 7 ontvangen de kinderen een eerste potloodadvies richting het VO. In groep 8 volgt in januari het voorlopige advies. Met dit advies gaan de kinderen zichzelf oriënteren op een middelbare school. In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. Na de doorstroomtoets volgt het definitieve advies.
De adviezen komen tot stand na overleg met intern begeleider, leerkracht van groep 7 en 8 en directeur. 

Uitstroom

Hoewel wij tevreden zijn over onze uitstroomgegevens willen wij u ook graag kort onze gedachten hierover weergeven. De ‘uitstroomgegevens’ vinden we niet het belangrijkste. Het belangrijkste is niet naar welke vorm van voortgezet onderwijs de kinderen gaan, maar dat ze naar de school voor voortgezet onderwijs gaan die het beste past bij ieder individueel kind. Het is in onze visie net zo belangrijk een meer praktisch ingesteld kind op de juiste wijze voor te bereiden op het VMBO als een theoretisch begaafde leerling voor te bereiden op het VWO. Wij vinden het belangrijker ons onderwijs af te stemmen op de individuele mogelijkheden van het kind dan een relatief grote uitstroom naar het HAVO of VWO te hebben. Waar het uiteindelijk om gaat, is dat de kinderen ‘op hun plaats’ terecht komen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een van de speerpunten van de Lambertusschool ligt in de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. 

Wij gebruiken in de groepen de Kanjertraining. Kanjertraining is een gedegen lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden.
Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.

Er is op school een gedragsspecialist aanwezig die samen met leerkrachten kijkt wat in elke groep nodig is om een zo optimale sfeer in de groepen te krijgen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Samen
  • Uniek

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven