Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De organisatie van de school.
De laatste jaren hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden binnen het onderwijs. Organisatorisch is er veel veranderd en ziet de basisschool er heel anders uit dan de basisschool, die u wellicht nog uit uw eigen schooltijd kent.
Schoolorganisatie:
Binnen onze school werken we zowel met heterogene (waarin kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten) groepen als met homogene groepen (waarin de leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar zitten). In de groepen wordt een organisatiemodel toegepast, waarin steeds meer zelfstandig gewerkt wordt, waarin verschillende manieren van instructie plaatsvinden, waar kinderen die wat meer aandacht nodig hebben aan een instructietafel of in een apart groepje geholpen worden, maar ook waarin de leerlingen die snel met iets klaar zijn en de stof beheersen, verdiepende stof op hun niveau krijgen aangeboden. Dat betekent dus, dat kinderen niet op alle momenten met hetzelfde bezig zijn, maar dat steeds meer rekening gehouden wordt met de verschillen tussen kinderen. De school schenkt binnen de groep dus veel aandacht aan het individuele kind. Naarmate de leeftijd van het kind vordert, gaat het spelende en ontdekkende leren langzaam plaatsmaken voor het meer gestructureerde leren.
Organisatie van de zorg voor leerlingen met specifieke behoeften:
Leerlingen die wat extra zorg nodig hebben, worden in eerste instantie binnen de groep geholpen. Dat geldt voor de kinderen die wat achterblijven, maar evenzeer voor de kinderen die goed presteren. Om dit organisatorisch mogelijk te maken wordt er bij de hoofdvakken technisch lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen gewerkt met groepsplannen, waardoor op drie niveaus binnen de groep kan worden gewerkt. Zijn de problemen wat complexer, dan wordt er een speciaal programma gemaakt (handelingsplan) dat in de groep of soms buiten de groep wordt uitgevoerd.
Tijdens de kringactiviteiten en spelen/werken staan de volgende ontwikkelgebieden centraal:
-Taal- en rekenvoorwaarden
-Wereldoriëntatie
-Expressie
-Zintuigelijke/ruimtelijke oefening
-Sociale redzaamheid
-Sociaal-emotionele ontwikkelingTijdens buitenspel/gym staat het volgende centraal:
-Grove motoriek
-Spel
-Sociale redzaamheid/sociaal emotionele ontwikkeling
De onderwijstijd is in deze tabel verdeeld over de verschillende vakgebieden. Gedurende het lesprogramma zorgt de leerkracht voor een evenwichtig verdeeld programma met afwisseling in werkvormen. De verwerking van de lesstof telt mee in de tijd die ervoor staat.
In principe is ieder kind welkom op onze school, mits wij de zorg kunnen bieden die het nodig heeft. Er is veel expertise op het gebied van gedrag. Er is nog weinig ervaring met kinderen met een lichamelijke beperking. In ons SOP (te vinden op de website) kunt u lezen wat wij als school kunnen bieden en waar wij expertise in hebben.
Aanmelding.
Als het kind +/- 3 jaar is, krijgen de ouders van de gemeente een brief met informatie over de gids van het ministerie, genaamd “De basisschool; gids voor ouders en verzorgers” die ouders kunnen downloaden. Daarin staan allerlei zaken m.b.t. de organisatie van het basisonderwijs in Nederland. De gemeente verwijst voor aanmelding naar de 10 basisscholen in onze gemeente. In principe kunnen ouders het kind op elk moment aanmelden. Ouders die, voordat ze hun kind gaan aanmelden, eerst geïnformeerd willen worden over onze school, kunnen hiervoor een afspraak maken met de schoolleiding.
Inschrijving.
Ongeveer 6 weken voor het kind naar school gaat, krijgen ouders een inschrijfformulier. Ouders dienen dit formulier in te vullen en te ondertekenen. Daarna worden de gegevens verwerkt in de geautomatiseerde leerlingenadministratie. Uiteraard gaat de school daar zeer vertrouwelijk mee om (Wet op de Persoonsregistratie). Komt een leerling van een andere school, dan stellen wij deze school in kennis van de inschrijving. Ongeveer 6 weken voordat de kinderen naar school komen, worden ze uitgenodigd om enkele ochtenden te komen kennismaken met de leerkracht en de groep.
Wanneer mag de school uw kind weigeren?
De basisschool mag uw kind weigeren op de volgende gronden:
- De school is vol.
- De school kan niet voorzien in de?ondersteuning?die een leerling nodig heeft.
- Ouders accepteren de godsdienstige of levensbeschouwelijke richting van de school niet.
De school heeft momenteel geen wachtlijsten en is ook niet vol. Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft, bekijkt de school of de ondersteuning mogelijk is. Voor een kind dat extra ondersteuning nodig heeft, hebben scholen een?zorgplicht. De basisschool heeft dan 6 weken de tijd (eventueel uit te breiden met 4 extra weken) om een passend aanbod te organiseren. Dat kan ook een plek op een andere school zijn.
Indien een leerling geweigerd wordt, zal de school dit altijd schriftelijk aan ouders/verzorgers mededelen.
Bezwaar tegen beslissing over toelating
Het schoolbestuur moet u schriftelijk uitleggen waarom uw kind niet wordt toegelaten. U kunt dan binnen 6 weken schriftelijk bezwaar indienen tegen de weigering van uw kind. Daarna beslist het schoolbestuur binnen 4 weken of het uw kind alsnog toelaat of niet. In die 4 weken moet de school u de mogelijkheid bieden om uw verhaal te doen. Bent u het niet eens met de nieuwe beslissing? Dan kunt u naar de bestuursrechter (openbaar onderwijs)?of civiele rechter (bijzonder onderwijs). Het is wettelijk verplicht dat het samenwerkingsverband voor passend onderwijs beschikt over een (bezwaar)adviescommissie. Ook ouders kunnen bezwaar aantekenen bij?deze commissie als zij het in het geval van extra ondersteuning niet eens zijn over de toelating of weigering.
Samenwerkingsverband de MeierijVoor passend onderwijs zijn samenwerkingsverbanden opgericht. Onze school behoort tot het samenwerkingsverband PO de Meierij en beslaat de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Boxtel, Schijndel, Vught, Haren, Sint-Michielsgestel, Zaltbommel en Maasdriel. In dit verband zitten alle basisscholen (111), de scholen voor speciaal basisonderwijs (5) en de scholen voor speciaal onderwijs (cluster 3 en 4). Ons samenwerkingsverband heeft als missie:We bieden thuisnabij onderwijs en ondersteuning aan alle kinderen van 2-14 jaar, zodat zij zich optimaal en ononderbroken kunnen ontwikkelen. Daarbij streven we actief naar de realisering van een doorgaande ontwikkelingslijn 0-14 jaar. Het samenwerkingsverband werkt met een diversiteit aan arrangementen uitgaande van de mogelijkheden en talenten van een kind. We werken met professionals en stemmen af met ouders en andere betrokkenen. Uitgebreide informatie vind u op de website www.demeierij-po.nl
Oudersteunpunt
Op de website van ouder- en jeugdsteunpunt de Meierij (www.ouderjeugdsteunpuntdemeierij.nl) vinden ouders en jeugdigen informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veel gestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Ook uitleg van begrippen en handige links kunt u op de website vinden. Het steunpunt is te bereiken bij vragen of voor advies, al neemt het geen taken over van de scholen of het samenwerkingsverband.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ieder kind is anders, heeft een andere persoonlijkheid, andere capaciteiten en een eigen manier van leren. Goed of passend onderwijs houdt volgens ons visie in, dat het aanbod wat de leerling krijgt, zo goed mogelijk afgestemd is op zijn/haar ontwikkeling en onderwijsbehoefte. Dit vraagt om een voortdurend proces van observeren, signaleren, analyseren en overleggen met en over de leerling. We bieden deze begeleiding en ondersteuning zoveel mogelijk aan in de eigen groep.
De school heeft ambities om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te gaan begeleiden. Leerlingen die extra ondersteuningsbehoefte hebben worden door het zorgteam gemonitord en de leerkrachten worden hierin meegenomen. Te denken valt aan leerlingen met een eigen leerlijn, meer- en hoogbegaafde leerlingen, leerlingen met dyslexie en leerlingen met een gedragsprobleem.
De school gaat vanaf 2023-2024 deze leerlingen meer clusteren en start met DENK! en MAAK!Bij MAAK! nemen kinderen deel die vooral handelend leren en praktisch ingesteld zijn. Bij DENK! nemen kinderen deel die vooral leren door hogere denkvaardigheden te gebruiken. Zowel MAAK! als DENK! zijn voor leerlingen uit de groepen 4 t/m 8.
Het kindcentrum in Gemonde heet Montis. Binnen het kindcentrum werkt de school samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf Berenhuis en VSO/BSO van de Bolderburen. Er is veel contact tussen de verschillende partijen. Ook is er een warme overdracht. Voor kinderen met een speciale behoefte wordt er in samenwerking met alle partijen een passend aanbod gemaakt.