Problemen zijn er om opgelost te worden. Met elkaar in gesprek gaan levert meestal de oplossing. Een enkele keer komt het voor dat het niet lukt om door gesprekken er samen uit te komen en een probleem kan dan een klacht worden. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die een klacht heeft gehoord wordt en weet waar hij of zij terecht kan. Cadans Primair heeft hiervoor een klachtenregeling vastgesteld die hieronder wordt beschreven.
Voorkomen van klachten
Aarzelt u niet om problemen te bespreken met de groepsleerkracht of, als het een probleem betreft dat groepsoverstijgend is of een probleem waar u met de groepsleerkracht niet uitkomt, met de directeur. De beste manier om klachten te voorkomen is, als u iets als een probleem ervaart, dit te bespreken met de direct betrokkenen. Als kinderen en of ouders een klacht willen bespreken met de groepsleerkracht of met de schoolleiding, kunnen zij altijd na schooltijd bij hen terecht. Een persoonlijk gesprek werkt bijna altijd verhelderend en kan misverstanden voorkomen of uit de wegruimen.
Wie kan u helpen bij de behandeling van uw klacht?
Om een goede en snelle afhandeling van een klacht mogelijk te maken zijn er op school twee schoolcontactpersonen aangesteld. Zij kunnen ouders (en natuurlijk ook leerlingen) helpen bij de behandeling van klachten. Deze schoolcontactpersonen hebben voor deze taak een speciale scholing gevolgd en zij kunnen ook samen overleggen hoe zij iemand kunnen helpen wanneer er sprake is van een klacht. De contactpersoon zal naar uw verhaal luisteren, maar gaat niet zelf aan de slag. De contactpersoon zal u, na overleg, doorverwijzen voor de afhandeling van de klacht. Als er sprake is van machtsmisbruik in de vorm van seksuele intimidatie (dat is ongewenste seksueel getinte aandacht in de vorm van verbaal, fysiek of non-verbaal gedrag) schakelt de contactpersoon altijd de externe vertrouwenspersoon in.
Heeft u nog vragen of behoefte aan aanvullende informatie dan kunt u contact opnemen met de directeur van de school, de bestuurder van Cadans Primair of met een contactpersoon van uw school.
Functie en taken van personen die bij klachtafhandeling betrokken zijn:
Schoolcontactpersonen: Zij kunnen ouders en leerlingen helpen bij de behandeling van klachten. De contactpersoon zal –na overleg met de ouder/leerling– doorverwijzen voor de afhandeling van de klacht
Floor Spierings-Hoezen ([email protected])
Mandy van Grunsven-Pennings ([email protected])
Indien op school aanwezig, zijn zij direct aanspreekbaar buiten de lessen. Ook is het mogelijk een brief (niet anoniem)/e-mail aan hen gericht te versturen
Externe vertrouwenspersoon: De externe vertrouwenspersoon kan door de schoolcontactpersoon, maar ook rechtstreeks door ouders en leerkrachten, worden ingeschakeld.
Externe vertrouwenspersoon: Vertrouwenswerk
De externe vertrouwenspersoon kan ook bij andere vormen van machtsmisbruik (discriminatie, agressie/geweld en of pesten) en alle overige klachten ingeschakeld worden voor de klachtbehandeling (opvang en begeleiding van klager). In principe verloopt de doorgeleiding van een klacht over machtsmisbruik naar de externe vertrouwenspersoon via de schoolcontactpersoon maar u kunt de vertrouwenspersoon ook rechtstreeks benaderen met een klacht die te maken heeft met machtsmisbruik.
Dit zijn de externe vertrouwenspersonen van Vertrouwenswerk die beiden gekoppeld zijn aan Cadans Primair.
Roy Ploegmakers [email protected] 06 48088774
Annelies Spitz [email protected] 06 33646887
Interne vertrouwenspersoon: Sylvia Groot ([email protected] / 06-5193 5910). De interne vertrouwenspersoon is er ten behoeve van medewerkers van Cadans Primair. Zij kan in de volgende gevallen worden ingeschakeld:
1. Algemeen: bij problemen in de uitoefening van de functie in relatie met leidinggevende en/of collega’s. Problemen van onderwijskundige aard vallen hier niet onder.
2. Melden van een misstand: zie hiervoor Regeling melden misstand (klokkenluidersregeling)
3. Begeleiden van aangeklaagde leerkracht/directeur ingeval klachtenprocedure bij stichting GCBO
4. Coaching op het gebied van communicatie/samenwerking met collega’s en/of leidinggevende.
Vertrouwensinspecteur: tel. 0900 111 3 111. Ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
- seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
- psychisch en fysiek geweld
- discriminatie en radicalisering. Zo nodig kan de vertrouwensinspecteur ook adviseren in het traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte.
In het geval dat er een vermoeden is van seksueel misbruik(zedenmisdrijf) dan geldt in een aantal gevallen de meld-, overleg- en aangifteplicht.
Cadans Primair heeft zich aangesloten bij de GCBO (Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs). De contactgegevens van de GCBO zijn: Postbus 394 3440 AJ Woerden T: 070-3861697 E: [email protected] W: www.gcbo.nl