Jenaplanschool De Pandelaar

St.-Michaelstraat 30 5421 NK Gemert

  • Wij vinden het belangrijk om samen de ervaringen te delen en aan elkaar te laten zien wat we geleerd, ontdekt of gemaakt hebben. Met vieringen werken wij op onze school aan een leef- en werkgemeenschap van kinderen, ouders en team. We zitten dan bij elkaar in een stamgroep of met de hele school in de vieringruimte en genieten van de verbinding met elkaar en van de kleine en grote activiteiten. Vieringen zijn een plaats van ontmoeting op De Pandelaar.
Door te vieren hoor je erbij: vieren is delen, verbeelden, respecteren, uiten, presteren en zorgt voor verbinding.
  • Onder werken verstaan we het leren werken onder eigen verantwoordelijkheid. Dit betekent leren plannen, uitvoeren, evalueren, hulp geven en hulp (leren) ontvangen. Dit doen we ten behoeve van het verwerken van kennis en opdoen van vaardigheden. Het werken is gericht op het vergroten van de persoonlijke expertise van een kind. Om het zelfstandig werken goed te laten verlopen wordt er structuur en rust geboden. Hierover worden met de kinderen duidelijk afspraken gemaakt. Ook nemen we ruimte en tijd om kinderen coöperatief te leren samenwerken.
  • Spelen zien wij als een oervorm van leren. Spel en onderzoek gaan en lopen vaak in elkaar over. Spelen brengt ontwikkeling op gang en draagt bij aan de motorische, sociale- en taalontwikkeling. Het bevordert ook zelfstandigheid, het nemen van initiatieven, problemen oplossen, plannen, fantasie en creativiteit. Samen spelen stelt eisen aan of stimuleert samenwerkingsvaardigheden en flexibiliteit.
  • De kring is een moment waarop de stamgroep samenkomt met het oog op uitwisseling van kennis, gedachten en vaardigheden.
Dit betreft zowel gesprekken in de kring als in kleinere groepen, formeel en informeel. De kinderen overleggen en beslissen, filosoferen, vormen meningen en bespreken hun ervaringen. Ze ontwikkelen communicatieve vaardigheden. Er is veel aandacht voor gespreksdoelen, regels en taken. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen onze boodschap ontvangen en wij die van de kinderen. Geen prestatie zonder relatie.
  • De Pandelaar wil de kinderen uitdrukkelijk opvoeden met respect voor mens, milieu en natuur. Wij willen levend leren. Dat betekent dat we de wereld in de school willen halen. Tijdens wereldoriëntatie wordt zelfstandig leren en spelen afgewisseld door gestuurd en begeleid leren met als basis: ontdekken, ervaren en onderzoeken.  Er is veel ruimte voor eigen initiatieven en de sociale ontwikkeling van kinderen.

Al 25 jaar gaan de kinderen van de bovenbouw op de fiets naar  hun eigen schooltuin. Op deskundige wijze worden zij begeleid door mensen van de Vereniging voor Ecologische Leef- en Teeltwijze (VELT). Wij vinden dat we samen met de kinderen en de ouders moeten werken aan een samenleving die respectvol en zorgvuldig de omgeving en de wereldruimte beheert.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We spreken in het jenaplanonderwijs van stamgroepen. In deze stamgroepen zitten kinderen van 3 leerjaren bij elkaar in de groep. Zo ervaart ieder kind een keer de rol van jongste, middelste en oudste. Ook willen we de kinderen hiermee een sterke, sociale omgeving aanbieden waarin zij van elkaar kunnen leren en de ruimte hebben om te spelen en te leren met de leeftijdsgroep waar zij het beste aansluiting bij vinden. Door deze omgeving kan ieder kind zich optimaal ontwikkelen.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Terug naar boven