Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
.
De groepen 1 t/m 4 hebben 24,5 lesuren per week.
De groepen 5 t/m 8 hebben 26 lesuren per week (laatste jaar).
Het aantal lesuren per vak per leerjaar varieert. Dit is afhankelijk van de ontwikkeling van de groep kinderen. De ene groep heeft gemiddeld iets meer of minder oefentijd nodig voor bijvoorbeeld rekenen of spelling, dan de andere groep kinderen. Daarnaast zijn er door het thematisch werken met IPC geen aparte lesuren meer voor wereldörientatie en kunstzinnige en creatieve vorming.
Ons kindcentrum heeft een ondersteuningsprofiel opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van Passend Onderwijs. Een schoolondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en over wat ons kindcentrum verder aan ondersteuning biedt. Het legt vast waar we voor staan. De schoolondersteuningsprofielen van alle kindcentra van ons samenwerkingsverband samen vormen de basis van de ondersteuningsvoorzieningen in de regio. Op die manier is er voor alle kinderen een plek om onderwijs en ondersteuning te krijgen dat zij nodig hebben. Ons ondersteuningsprofiel bestaat uit:
• de kwaliteit van onze basisondersteuning. Dat is de ondersteuning waarop alle kinderen kunnen rekenen.
• de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt (binnen het eigen personeelsbestand en van buiten de school).
• de voorzieningen die wij als kindcentrum hebben om leerlingen extra ondersteuning te bieden.
De basisondersteuning bestaat uit de volgende vier domeinen: onderwijs, begeleiding, beleid en organisatie. De kwaliteit van onze basisondersteuning is op orde. Wij bieden een veilige leeromgeving voor onze kinderen. Wij werken handelingsgericht. Dat wil zeggen dat wij rekening houden met de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Als het nodig is bieden wij extra ondersteuning. Wij zijn goed in staat om rekening te houden met verschillen tussen kinderen, zowel op het gebied van aanbod, tijd en instructie. Wij analyseren de resultaten van onze leerlingen regelmatig en bespreken deze teambreed. Het gaat daarbij niet alleen om de leerresultaten, maar ook over het welbevinden van de leerling. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke deskundigheid (interne deskundigheid). Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten (externe deskundigheid). Wij hebben specifieke interne deskundigheid o.a. op het gebied van begaafdheid of sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze deskundigheden blijven wij de komende jaren inzetten en versterken. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het speciaal onderwijs. Ambulante begeleiders worden o.a. ingezet bij leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Samengevat zijn wij als school tevreden over de basisondersteuning en extra ondersteuning die wij bieden aan onze leerlingen. Vanzelfsprekend kan het altijd beter en zien wij nog voldoende verbeterpunten. Deze nemen we elk jaar in ons actuele jaarplan op.