Ouders zijn altijd welkom om zaken met betrekking tot hun kind en/of de school te bespreken of om, in het ergste geval, een klacht in te dienen. De school streeft er dan naar tot een goede oplossing te komen samen met de ouders. Als dat lukt, dan wordt besproken wie er ingeschakeld moet worden om het probleem op te lossen.
Op onze school is er een vertrouwenspersoon aangesteld bij wie u ook terecht kunt met klachten. Een klacht kan o.a. gaan over seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten op school. Ouders, kinderen, leerkrachten, directieleden of school ondersteunend personeel kunnen hierop een beroep doen als ze problemen hebben, waar ze niet met iedereen over durven te praten. Het spreekt vanzelf dat elk gesprek vertrouwelijk behandeld wordt. De vertrouwenspersoon wordt benoemd door het bevoegd gezag (Triade) en is voor de uitvoering van zijn taak uitsluitend verantwoording schuldig aan het bevoegd gezag. Verslaglegging van klachten is noodzakelijk. De contactpersoon op Reuzepas is: juffrouw Martine Hoovers. Tel. : (046) 4747207 De contactpersoon kan verwijzen naar een vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon.
Als een leerling problemen heeft, willen we niet dat het kind daarmee blijft lopen. We kunnen hierbij o.a. denken aan pesten. We hebben hierover het volgende afgesproken: de leerling kan altijd terecht bij de eigen leerkracht. Er kunnen redenen zijn dat het kind niet met de eigen leerkracht wil praten. Het kind kan dan een andere leerkracht kiezen om het probleem mee te bespreken; de vertrouwenspersoon, indien een conflict tussen ouders en vertrouwenspersoon is ontstaan, is de directeur de eerstaangewezen persoon om in het conflict te bemiddelen. Heeft men het gevoel op school geen luisterend oor te vinden, dan kan contact opgenomen worden met de jeugdarts van de GGD Westelijke Mijnstreek te Geleen (tel. 046-4787272). Ook buiten de school kunt u of uw kind terecht bij de vertrouwenspersonen van het schoolbestuur (Triade). De taak van deze vertrouwenspersoon is het onderzoeken van de klacht en te bekijken of de klager geprobeerd heeft het probleem eerst intern op te lossen. De vertrouwenspersoon adviseert de klager hoe verder te handelen.
Hieronder de gegevens van de externe vertrouwenspersonen.
J.P.H. Dolhain, telefoonnummer 046-4742228
J.R. Hettinga, telefoonnummer 046-4747647
Op onze school geldt een klachtenregeling. Voor de afhandeling van klachten, beroepen en geschillen in het bijzonder onderwijs kunnen mensen voortaan (vanaf april 2015) terecht bij één loket. Dat is mogelijk geworden door de oprichting van de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). Deze commissies behandelen grote aantallen geschillen, beroepen en klachten per jaar. Ze beschikken over veel expertise en hebben oog voor de identiteit van de scholen en instellingen. De commissies werken vanuit hun eigen identiteit. In de behandeling van de geschillen verandert er daardoor niets. Op de website www.gcbo.nl kunt u terecht voor informatie over de GCBO, de klachtenprocedure, de samenstelling van de commissies, de wet- en regelgeving en de jurisprudentie. Wanneer er vragen zijn, staan de secretarissen van de commissies u graag te woord. Ze zijn te bereiken via één telefoonnummer, postadres en e-mailadres: Stichting GCBO Postbus 82324 2508 EH den Haag