Basisschool Sterrenrijk

Molenstraat 42A 6161 CV Geleen

  • Zowel binnen als buiten het stamgroepslokaal zijn werkplekken voor leerlingen ingericht
  • In de onderbouwgroepen is volop ruimte en gelegenheid om te ontdekken, te spelen, te leren en te bewegen.
  • We werken schoolbreed met PBS (Positive Behavior Support).
  • We besteden veel aandacht aan lezen, rekenen en taal. Maar er is natuurlijk veel meer te leren en te ontwikkelen in de basisschooltijd.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We brengen resultaten in kaart door observaties van de leerkracht, methodetoetsen en de toetsen uit het leerlingvolgsysteem van Cito (groepen 3 t/m 8). In de groepen 1-2 werken we met leerlijnen van kindvolgsysteem Parnassys. De totale ontwikkeling van onze basisschoolleerlingen volgen we gedurende de gehele periode met het kindvolgsysteem van Parnassys.  

Tijdens de groepsbesprekingen van leerkracht en onderwijscoördinator, wordt de planning gemaakt voor het verzamelen van gegevens en worden de resultaten tussentijds gevolgd en besproken. Wanneer nodig passen we het aanbod aan.

De leerkrachten richten zich in de groep op het geven van effectief onderwijs. Dat wil zeggen dat de leerkracht kwalitatief goed passend onderwijs geeft en een positief werkklimaat realiseert. De leerkracht houdt de onderwijscoördinator op de hoogte van de algemene preventieve zorg in de groep.

Tijdens oudergesprekken informeert de leerkracht de ouder(s)/verzorger(s) over aanbod, interventies en de daarbij behorende resultaten. Indien nodig zorgt de leerkracht ervoor dat er aanvullende onderwijsondersteuning binnen de groep gegeven wordt en bespreekt dat plan met de ouder(s)/verzorger(s).

Als blijkt dat interventies niet voldoende resultaat opleveren, bespreekt de leerkracht dit met de onderwijscoördinator en eventueel een interne specialist. Ook dan wordt er een plan gemaakt dat we met ouder(s)/verzorger(s) delen. Soms is het nodig dat wij een externe specialist inschakelen. Uiteraard worden ouder(s)/verzorger(s) hier altijd in betrokken. Op basis van een analyse en een voorlopige diagnose van de systematisch verzamelde informatie stellen de betrokkenen (leerkracht, ouders, onderwijscoördinator, specialist) dan samen een plan van handelen op.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Goed gedrag kun je leren. We zetten hiervoor schoolbreed PBS (positive behavior support) in. We werken zo aan een positieve, sociale schoolomgeving die voorspelbaar en duidelijk is voor leerlingen, ouders en teamleden. PBS is gericht op het versterken van gewenst leerlinggedrag. De benadering helpt ons bij het scheppen van een positieve pedagogische omgeving en het behalen van optimale resultaten voor zowel sociaal gedrag als cognitieve ontwikkeling. 

De sociale ontwikkeling volgen we in de groepen 1 en 2 met de leerlijn sociaal-emotionele ontwikkeling. In de groepen 3 t/m 8 gebruiken we het instrument ZIEN. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvolle omgang
  • Positieve benadering
  • Goed gedrag kun je leren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven