Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanaf schooljaar 2019-2020 werken we volgens de visie "RIJK Onderwijs". De leerlingen zijn gegroepeerd in leeftijdshomogene- en leeftijdsheterogene groepen (combinatieklassen). Voor verschillende vakgebieden kunnen kinderen ook in groepsdoorbroken ontwikkelrijken werken.
Vanaf maart 2020 zijn we geconfronteerd met de coronapandemie en de gevolgen daarvan voor het onderwijs. We hebben ons in deze periode volledig gericht op het zo goed mogelijk doorgang laten vinden van het onderwijs en begeleiding aan onze leerlingen. De verdere uitrol en uitkristallisering van onze onderwijsontwikkeling is daarbij logischerwijs naar het tweede plan verschoven. De komende periode richten we ons allereerst, met de beschikbare steunpakketten van de overheid, op het inlopen van de vertragingen en achterstanden ten gevolge van de coronacrisis, uiteraard binnen de kaders van RIJK onderwijs.
In de groepen 1 en 2 stimuleren we de ontwikkeling van de kinderen met thematisch onderwijs waarbij veel aandacht is voor spel en beweging. De groepen 1 en 2 werken ontwikkelingsgericht en volgens leerlijnen. De leerlijnen geven de ontwikkelingsdoelen aan en vormen daarmee een gefaseerde richtlijn in de begeleiding. Het is mogelijk dat individuele kinderen vanuit de groepen 1 en 2 aansluiten bij de ontwikkelrijken van groep 3.
We bieden de leerstof voor rekenen, taal en lezen in samenhang en op niveau aan in de ontwikkelrijken. Hierbij clusteren we de uren per kernvakgebied, zodat er geen versnippering van de onderwijstijd plaatsvindt. De kinderen kunnen zich binnen elk ontwikkelrijk in een aaneengesloten periode van anderhalf tot 2 uur volledig richten op het zich eigen maken, verwerken van en verdiepen in de aangeboden kennis of vaardigheden. Het aanbod is thematisch en/of in samenhang, we spreken verschillende leerstijlen en talenten aan en we zetten structureel bewegend leren, coöperatieve werkvormen en 21e eeuwse vaardigheden in.
We bieden basisondersteuning en gaan daarbij uit van verschillen. We kijken naar de ontwikkeling, de talenten en de mogelijkheden van een kind en gaan er daarbij van uit dat "het gemiddelde kind" niet bestaat. Dit gedachtegoed hebben we uitgewerkt in de visie "RIJK onderwijs', waarmee we in schooljaar 2019-2020 gestart zijn.
In de schooljaren 2021-2023 richten we ons, met de reguliere steunpakketten van de overheid, op het inlopen van de vertragingen en hiaten ten gevolge van de coronacrisis. Dit gebeurt binnen de kaders van ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) en RIJK onderwijs.
Uiteraard zijn de begeleidingsmogelijkheden van het team niet onbegrensd. Bij de aanname van leerlingen zijn belangrijke voorwaarden dat het kind leerbaar is, dat het geen bedreiging of belemmering vormt voor de ontwikkeling van medeleerlingen, dat de ouders de bereidheid hebben gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen bij de begeleiding van het kind en dat het klimaat voor medeleerlingen en teamleden veilig is.
De ondersteuningsmogelijkheden die we nog (door)ontwikkelen, zijn gericht op het versterken en uitbreiden van het gedifferentieerde onderwijsaanbod en –leerlingbegeleiding binnen de basisondersteuning en passend binnen de ontwikkelingsgebieden: planmatig werken, rekenproblematiek en dyscalculie, dyslexie en hoog- en meerbegaafdheid.
Algemene informatie over passend onderwijs en de werkwijze van het Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek vindt u onder Kwaliteitszorg.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie is om het hele team te scholen t.a.v. Didactisch Coachen. Dit is een planmatige en doelgerichte manier van coachen (vragen stellen, feedback geven en aanwijzingen geven)door de leerkracht, waardoor het denke van de leerling wordt gestimuleerd op een manier die motivatieverhogend en leerbevorderend werkt.
Een doorgaande lijn van peutertijd naar basisschooltijd is van belang voor een evenwichtige, doorgaande ontwikkeling van een kind. Daarom willen we voorkomen dat er een 'knip' in de ontwikkeling ontstaat op het moment dat een kind 4 jaar wordt en naar de 'grote school' mag.
Om dit te bereiken werken we samen met de kinderopvangorganisatie en zorgen we, voordat een kleuter bij ons start, voor een persoonlijke kennismaking met ouder(s) en kind én een individuele, persoonlijke overdracht met de begeleider(s) van de peuter/kinderopvang. We verzorgen samen met onze inpandige peuter/kinderopvang een doorgaande lijn door gezamenlijke activiteiten te organiseren voor peuters en kleuters, door meeloopochtenden en door een afstemming van ons aanbod voor wat betreft thema's en woordenschat.
In de kleutergroepen stimuleren we de ontwikkeling van de kinderen met thematisch onderwijs waarbij veel aandacht is voor spel en beweging. We werken daarbij ontwikkelingsgericht en volgens leerlijnen. Deze leerlijnen geven de ontwikkelingsdoelen aan en vormen daarmee een gefaseerde richtlijn in de begeleiding. Het is mogelijk dat individuele kinderen vanuit de groepen 1 en 2 aansluiten bij de ontwikkelrijken van groep 3.