Eenbes Basisschool St. Jozef

Papenvoort 10 5663 AH Geldrop

  • Aan de locatie Gildestraat wordt onderwijs verzorgd voor de leerlingen van de groepen 1 t/m 3.
  • Op onze school werken enthousiaste onderwijsprofessionals.
  • We stimuleren je het beste uit jezelf te halen, probeer het gewoon!
  • Aan de locatie Papenvoort vindt u de leerlingen en leerkrachten van de groepen 4 t/m 8.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de toetsuitslagen herkennen we de resultaten van de leerlingen. We merken dat door een jaar met twee schoolsluitingen een aantal leerlingen een lagere opbrengst haalde. Ook zagen we dat enkele leerlingen een hogere opbrengst haalden t.o.v. het advies. Voor deze leerlingen is het advies naar boven bijgesteld.

Wat ons opviel is dat de extra aandacht voor taal en lezen betere opbrengsten opleverden qua behaalde referentieniveaus. Hierdoor is waarschijnlijk minder aan de rekenvaardigheden gewerkt; deze percentages liggen lager dan we verwachtten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per jaar worden teambreed de tussen- en eindresultaten besproken. Dit doen we aan de hand van een zelfevaluatie. In deze zelfevaluatie zitten de volgende onderdelen; analyse, verbeteractiviteiten en schoolafspraken. Afspraken worden vastgelegd in een verslag. Leerlingen- en groepsafspraken worden vastgelegd in LOVS CITO (Leerling in beeld) en in ParnasSys.

Voor de leerlingen wordt op SEO gebied gebruik gemaakt van ZIEN! Daarnaast worden de leerlingen van de groepen 1-2 gevolgd a.d.h.v. 10 peilkaarten. De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 maken methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen. De uitslagen van de toetsen worden besproken na de middentoetsen en eindtoetsen. Met elke groepsleerkracht worden groepsbesprekingen gevoerd. Afspraken worden vastgesteld in een groepsplan. Leerlingen kunnen leerdoelen vastleggen in hun persoonlijke plannen.

Alle leerlingen worden met ingang van schooljaar 21-22 ook twee keer per jaar motorisch in beeld gebracht middels de MQscan. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school wordt gewerkt met een heldere procedure, als het gaat om het samenstellen van het schooladvies voor voortgezet onderwijs. Bij de samenstelling van het schooladvies gaan we uit van een aantal beschikbare gegevens, die we in de schoolloopbaan van de leerlingen verzameld hebben. U kunt hierbij denken aan resultaten van toetsen over de afgelopen 8 schooljaren, gegevens uit observaties van leerkrachten over bijvoorbeeld leer- en werkhouding en doorzettingsvermogen enz. Deze informatie wordt meegenomen in het adviesproces. Het uiteindelijke advies wordt in overleg tussen leerkracht, intern begeleider en directeur vastgesteld. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij helpen de kinderen van onze school om als zelfstandige en sociaalvaardige mensen in het leven te staan. We leren de kinderen samen te werken en respectvol zaken te bespreken, waarbij het kind leert te zien dat iedereen zijn eigen talenten heeft. Om dit proces te ondersteunen werkt de Sint-Jozefschool volgens de methode de Sociaal Sterke Groep. Deze methode hanteert drie basisregels:
1)   Wij gaan correct met elkaar om
2)   Wij gaan prettig met elkaar om
3)   Ik verbeter de omgang met elkaar

Om de kinderen hierin goed te begeleiden is het team van onze school erop gericht alle kinderen te zien en te horen. Onze school vindt het belangrijk dat ouders en school samenwerken in het begeleiden van de kinderen op sociaal-emotioneel gebied. Dit uit zich in het elkaar goed op de hoogte houden; ouders zijn bekend met de methode Sociaal Sterke groep.  Ouders en leerkrachten besprekende sociaal emotionele ontwikkeling van/met het kind en stemmen zoveel mogelijk op elkaar af. Vijf maal per jaar wordt van elk kind het welbevinden gemeten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • betrokken
  • coöperatief
  • authentiek

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We zijn trots op de bevindingen van de inspectie naar aanleiding van het kwaliteitsonderzoek op onze school op 24 september 2015. We zien dat de zelfevaluatie van de school en de beoordeling van de inspectie op de meeste onderdelen overeenkomt. We zien ook dat we op enkele onderdelen misschien wat bescheiden hebben geoordeeld over een indicator. Dit zegt iets over hoe hoog we de lat leggen; we zijn ambitieus. Het heeft ons beeld bevestigd en laat zien dat de ingezette verbeterplannen van de afgelopen jaren het beoogde effect hebben gehad.

Met ons ambitieuze team blijven wij onszelf voortdurend verbeteren en ontwikkelen, zoals ook te zien is aan het predicaat Excellente School dat ons in januari 2018 werd toegekend. 

De herreigstratie van het predikaat Excellent is wegens Corona uitgesteld. De inspectie heeft onze school bezocht voor een onderzoek naar GOED op 18 oktober 2021. Op de onderdelen Uitvoering- en kwaliteitscultuur, Aanbod, Sociale- en Maatschappelijke competenties en Schoolklimaat scoorde onze school GOED. 

Terug naar boven