Rehobothschool

Anjerstraat 2 4191 KZ Geldermalsen

Schoolfoto van Rehobothschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Deelname aan de Centrale Eindtoets laat zien dat wij rond het landelijk gemiddelde scoren. Ten opzichte van scholen met een vergelijkbare leerlingen populatie zijn de resultaten bovengemiddeld. Uiteraard analyseren wij de resultaten en verbinden daar conclusies aan voor ons onderwijs. Zo proberen we voorzichtig volgende stappen te zetten om kinderen optimaal te laten ontwikkelen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten zijn belangrijk om de doelen voor de groep of voor individuele leerlingen vast te stellen.
Voor toetsing wordt gebruik gemaakt van de CITO-LVS toetsen.
Na de toetsperiode wordt voor één van de hoofdvakgebieden een groepsplan opgesteld.
Dit gebeurt in nauw overleg met parallelcollega's, IB-er en RT-ers.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt tot stand in nauw overleg met de ouders.

Bij de advisering proberen we voorzichtig realistisch te werk te gaan. De ervaringen van de leerkracht en de resultaten op de LVS-toetsen zijn leidend voor het advies. De gegevens van het pedagogisch leerlingvolgsysteem Zien! (leerkracht én leerlingenvragenlijst) worden bij de advisering betrokken.

In de achterliggende jaren zat meer dan 95 % van de leerlingen na 3 jaar in het voortgezet onderwijs nog op het geadviseerde niveau. Soms is sprake van op- of afstroom in de loop van het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale opbrengsten zijn niet leidend voor de aanpak in de groep en de omgang met leerlingen. Wel ondersteunend.
Wij hechten veel waarde aan betrokkenheid op leerlingen en van leerlingen onderling.
Dit krijgt de hele dag door op een natuurlijke wijze aandacht.
Sommige periodes is het in groepen nodig te sturen op sociaal gedrag door de pauzes voor te bereiden en na te bespreken.
In het schooljaar 2016-2017 is in een specifieke bovenbouwgroep een klassikale weerbaarheidstraining ingekocht bij een 
professionele aanbieder. Deze lessen werden in de gymzaal gegeven en boden de leerlingen veel inzicht in de groepsdynamiek waardoor blijvend verbetering zichtbaar werd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Betrokkenheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Momenteel werkt de Rehobothschool aan de invoer van 'Integraal' als kwaliteitszorg instrument.

In het schooljaar 2012-2013 hebben wij een start gemaakt met het sturen op opbrengsten. Resultaten worden geanalyseerd en vertaald naar groepsplannen.

In het schooljaar 2013-2014 is een traject gestart om het kleuteronderwijs te vernieuwen. Er wordt gezocht naar een vorm van onderwijs waar binnen de structuur en rust van de groep meer spelvormen ingezet kunnen worden bij de ontwikkeling van de kinderen.

Terug naar boven