Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Een score op een eindtoets zegt nog niet zoveel over een leerling. Het gaat er ons om dat we uit de kinderen halen wat er in zit, dat we de overtuiging hebben dat iedereen voortdurend kan groeien. Door de handelingsgerichte cyclus te hanteren, blijven we inzetten op de groei van onze leerlingen. Deze cyclus bestaat uit: waarnemen-begrijpen-plannen-realiseren. Met deze cyclische manier van werken dragen we zorg voor goede resultaten van onze leerlingen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten zijn onderdeel van het monitoren van de onderwijsontwikkeling van de leerlingen en van de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van de resultaten en observaties kunnen we het onderwijs afstemmen op de leerlingen.
Ook worden de opbrengsten op schoolniveau geanalyseerd en wordt er bekeken of we ons onderwijsaanbod aan moeten passen of bij moeten stellen.
De resultaten helpen ons dus om ons onderwijs te evalueren en om vast te stellen welke ondersteuningsbehoefte een leerling heeft.
Soms komt het voor dat we een leerling laten doubleren. Hiervoor hanteren we een zorgvuldige procedure waarbij de ouders nauw betrokken worden. Deze procedure is in een protocol vastgelegd en kunt u opvragen bij de school. Het besluit tot doubleren wordt samen met de ouders genomen. Indien ouders en school geen overeenstemming bereiken, neemt de school het definitieve besluit tot het al dan niet doubleren. Dat besluit is bindend.
Om aan het eind van de basisschool tot een goed advies te komen voor verwijzing naar het voortgezet onderwijs, is het belangrijk om een goed beeld te hebben van de schoolloopbaan van de leerling. Bij de totstandkoming van het schooladvies zijn de volgende zaken van belang:
- de schoolresultaten
- de relevante gegevens uit het leerlingvolgsysteem
- de werkhouding en interesses van de leerling
- het sociaal emotioneel functioneren van de leerling.
In groep 7 bespreken we het voorlopige advies met ouders en kinderen. in januari groep 8 wordt dit advies eventueel bijgesteld.
In de eerste twee weken van februari maken de kinderen van groep 8 de Doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart volgt de uitslag. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van school het definitieve schooladvies*.
*Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze school is een plaats waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden kunnen oefenen en waar medewerkers van de school deze basiswaarden voorleven.
Wij leven in een pluriforme samenleving. Een samenleving die gekenmerkt wordt door grote diversiteit. Onze samenleving staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een groter geheel. We zijn wereldburgers.
We moedigen onze leerlingen, en elkaar, aan om zich open te stellen, nieuwsgierig te zijn en zich te verwonderen. Verwondering stelt ons in staat om onbevangen naar dingen te kijken en hierdoor iets te leren over wie wij zijn in verhouding tot de wereld waarin wij leven. De verschillen tussen kinderen waarderen we als een bron van leren over jezelf en de ander. Dit is zichtbaar in de didactische en pedagogische praktijk in de scholen en voelbaar in de schoolcultuur.
Wij willen onze kinderen laten groeien tot waardige en vaardige burgers. Dat we elkaar respecteren voor wie we zijn, in al onze diversiteit en verschillen. Dat we omzien naar elkaar en de wereld om ons heen en daarvoor verantwoordelijkheid nemen. Iedereen moet zich op onze school gerespecteerd en geaccepteerd voelen. Op onze school mogen kinderen fouten maken. Dat hoort bij groei en ontwikkeling. Wij willen een positief, gezond en sociaal veilig klimaat bieden waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Kinderen krijgen de vaardigheden aangeboden die ze nodig hebben om vreedzaam met elkaar samen te leven en actief mee kunnen doen in deze samenleving. We zien de school dan ook als oefenplaats voor democratisch burgerschap en actieve participatie.
In 2021 heeft een commissie van deskundigen onze school het Gezonde Schoolcertificaat "Welbevinden" toegekend. Dat betekent dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen.
De school is in december 2016 bezocht door de onderwijsinspectie in het kader van het vierjaarlijks onderzoek.
Het onderzoek bevestigt onze conclusie dat de kwaliteit van de Oranje Nassauschool op orde is. Daar zijn we tevreden over. In het bijzonder zijn wij tevreden met de vaststelling dat het pedagogisch klimaat op de school bovengemiddeld is bevonden. Wij hechten grote waarde aan veiligheid voor onze kinderen en zien het pedagogisch klimaat als een van de belangrijkste voorwaarden voor kinderen om tot leren te komen. Naast het oordeel van de inspecteur is zeer waardevol voor ons dat onze kinderen en ouders het klimaat op onze school zeer positief beoordelen.
Daarmee voorzien wij in de allerbelangrijkste voorwaarde voor de ontwikkeling van een kind: een veilige leeromgeving. Dat zien we ook terug in de onderwijsresultaten.