<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In samenwerking met Welzijn West-Betuwe kunnen we de kinderen meerdere keren per jaar kennis laten maken met verschillende sportactiviteiten. Soms in samenwerking met de verschillende sportverenigingen.
Tijdens ons expressie atelier werken we structureel met vakdocenten voor de verschillende disciplines.
De verdeling van onderwijstijd in groep 1 en 2 verloopt niet volgens "aparte vakken". We bieden alle leerdoelen in geïntegreerde thema's en activiteiten aan.
De verdeling van onderwijstijd is een gemiddelde. Op basis van analyses van onze resultaten kunnen we daar per groep in variëren. De ene groep heeft wellicht meer aandacht voor lezen nodig terwijl in een andere groep het accent meer op rekenen ligt.
Wij staan open voor alle leerlingen die wij de benodigde ondersteuning kunnen geven om zich optimaal te ontwikkelen.
In de praktijk betekent dat dat wij basisondersteuning en plusondersteuning kunnen bieden.
Met basisondersteuning bedoelen we alle ondersteuning die we als school zelf kunnen bieden. Dat betekent dus ook extra ondersteuning met behulp van een remedial teacher of onderwijs assistent.
Soms is de basisondersteuning niet toereikend. In dat geval hebben we de mogelijkheid om gebruik te maken van aanvullende middelen van ons samenwerkingsverband passend onderwijs. De extra middelen bestaan bijvoorbeeld uit menskracht of geld. Dit noemen we plusondersteuning. Met behulp van de plusondersteuning kunnen kinderen die specifieke aandacht nodig hebben toch op de reguliere basisschool blijven.
Soms heeft een kind ondersteuning nodig die alleen in een gespecialiseerde omgeving geboden kan worden. Dat noemen we speciale ondersteuning. Deze ondersteuning kunnen wij niet bieden. In dat geval zullen we samen met de ouders zoeken naar een passende onderwijsplek.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Momenteel worden er nieuwbouwplannen uitgewerkt voor onze school. Samen met de openbare school in de wijk en een kinderopvangorganisatie gaan we een Integraal Kindcentrum (IKC) vormen. Binnen dit IKC behouden de scholen hun eigen identiteit en onderwijskundig profiel. Bij het begeleiden van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften kunnen we de krachten bundelen en expertise met elkaar uitwisselen en ontwikkelen. Onze gezamenlijke ambitie is het ontwikkelen van een zo inclusief mogelijk kindcentrum waar alle kinderen in de wijk zich kunnen ontwikkelen.
Daarnaast blijven we specialistische kennis in de eigen school ontwikkelen.
In de onderbouw werken wij doelgericht aan de onderwijsdoelen voor de jonge kinderen. De doelen zijn verwerkt in thema's en worden in de (kleine) kring aangeboden en verwerkt in de hoeken. Kinderen krijgen een goede instructie op nieuwe leerdoelen en verwerken de doelen op een spelende manier in bijvoorbeeld de hoeken.
Waar het aanbod niet voldoende is om de doelen te behalen zetten we aanvullende instructietijd in, vaak in de vorm van 'pre-teaching'. Daarnaast zetten we waar nodig extra programma's in voor taalontwikkeling.