Basisschool De Wissel

Kloosterstraat 4 5386 AS Geffen

  • Schoolfoto van Basisschool De Wissel
  • Schoolfoto van Basisschool De Wissel
  • Schoolfoto van Basisschool De Wissel
  • Schoolfoto van Basisschool De Wissel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten middels methodegebonden toetsen, de ontwikkellijnen Kijk bij groep 1/2, de CITO toetsen (groep 3 t/m 8) en de competentielijst SCOL (groep 3 t/m 8). 

Tijdens leerlingbesprekingen ( leerkracht en IB) en bordsessies (3x per jaar met leerkrachten in clusters van twee jaargroepen, bouwcoördinator en IB) komt de onderwijsbehoefte van de groep en de leerling aan de orde;

Op groepsniveau:

- n.a.v de toetsen/KIJK: In de gesprekken wordt er ingegaan op de toetsgegevens; welke groei is er doorgemaakt, welke leerlingen hebben welke instructie nodig? Welk aanbod is wenselijk? Herhaling/verrijking? 

- n.a.v. de vragenlijst SCOL;  opvallendheden van een leerling,  binnen de groep, of groepsoverstijgend, worden aan de orde gesteld. 

Op leerlingniveau:

- middels het formulier leerlingbespreking wordt de leerkracht geholpen om te reflecteren op leerkrachthandelen en onderwijsbehoefte leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool De Wissel biedt een rijke leeromgeving waarin de nadruk ligt op de basisvakken en opbrengstgericht werken. Daarbij houden we rekening met individuele leerbehoeftes en -stijlen. We willen ons richten op ontwikkeling, groei en kracht op leerling- en leerkrachtniveau. 

We werken hierbij aan de totale ontwikkeling van het kind, waarbij de sociaal emotionele kant naast de basisvakken een belangrijke plek verdient. We vinden het belangrijk dat de leerkracht de leerlingen kan begeleiden in het herkennen en reguleren van emoties bij zichzelf en de ander.

Naast specifieke vaardigheden en deskundigheden van de leerkrachten gaat het ook om het kunnen creëren van een prettig pedagogisch klimaat dat zich kenmerkt door veiligheid, vertrouwen en respect.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek vond plaats op 16, 17 en 19 januari 2017.

We zijn tevreden met de constatering van de inspectie dat basisschool De Wissel, door een goed functionerend systeem van kwaliteitszorg, een realistische kijk heeft op de kwaliteit van haar onderwijs. Het feit dat de zelfbeoordeling van onze school overeenkomt met die van de inspectie getuigt hiervan. Het is voor ons dan ook vanzelfsprekend dat we de aanbevelingen van de inspectie, voor zover die nog niet zijn opgenomen, integreren in ons Schoolontwikkelingsplan 15-19. Als eerste voeren we de herstelopdracht uit die de inspectie ons heeft gegeven. We onderzoeken dit schooljaar nog met welk instrument we de sociale veiligheid van onze leerlingen jaarlijks kunnen monitoren. Voor wat betreft het analyseren van en inspelen op de hulpvraag van de leerling zetten we in op professionalisering in onder andere het voeren van diagnostische gesprekken. Dit onderwerp is al opgenomen in ons schoolontwikkelingsplan en de projectgroep rekenonderwijs komt nog dit schooljaar met voorstellen hoe we dit in pilotvorm aan kunnen pakken. Vanuit de teamgedachte ‘Samen werken, samen denken en samen leren’ zijn we dit schooljaar gestart met de herijking van onze professionele cultuur. Tijdens een studiedag dit lopende schooljaar werd als onderdeel van het hoofdthema ‘verbondenheid’ ook aandacht besteed aan effectieve feedback. Verder zijn we blijvend op zoek naar de kaders waarbinnen er meer ruimte komt voor de autonomie van de leerkrachten. De professionele cultuur is een jaarlijks terugkerend onderwerp bij onze teamprofessionalisering. We onderkennen dat hier ruimte blijft voor groei en ontwikkeling. Wat onze opbrengsten betreft hebben we afgelopen jaar veel aandacht besteed aan technisch lezen, want dit gaat vooraf aan goed begrijpend lezen. Dit lopende schooljaar hebben we ingezet op de leesstrategieën bij begrijpend lezen. Dit is gebeurd d.m.v. literatuurstudie, workshops, klassenbezoeken en het delen van kennis. We hebben onze ambities m.b.t. de resultaten op leesgebied hoog gesteld en de duurzame verbetering vraagt ook het komende jaar nog een effectieve investering in de professionalisering van leerkrachten. Voor wat betreft het creëren van realistische oefensituaties geeft de inspectie het voorbeeld van een leerlingenraad. Dit voorbeeld is een vorm van praktiserend actief burgerschap. We zullen deze werkvorm bestuderen, maar ook andere vormen van realistische oefensituaties onderzoeken en inpassen in ons curriculum. De in het rapport genoemde onderwerpen zoals: beheersen van leerlijnen, werken met portfolio’s, de integratie van creatieve vakken in de WO methode en het stellen van open vragen zijn al opgenomen in het Schoolontwikkelingsplan 2015-2016. In schooljaar 15-16 is gestart met de leergang leerlijnen d.m.v. blended learning. Dit schooljaar is het werken met een leerkracht- en leerlingportfolio geïntroduceerd en wordt er in enkele groepen al geëxperimenteerd. De vereiste aanvullingen m.b.t. de gecontroleerde wettelijke voorschriften zijn uitgevoerd.

Terug naar boven