Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepering
Bij de verdeling van de groepen, hanteren wij als school onderstaande uitgangspunten:
? In principe werken we op De Wissel met homogene groepen vanaf groep 3.
? Per jaar wordt bekeken welke wensen en mogelijkheden er zijn. Daarbij wordt rekening gehouden met onderwijs en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.
? Ambitie op Filios-niveau is om een gemiddelde van 25 leerlingen per groep te hanteren.
? Indien mogelijk streven we naar kleine groepen 3.
? We streven ernaar om rust in de groepen te creëren door zo min mogelijk te switchen vanaf groep 3.
? De samenstelling / keuze van een groep is echter nooit een garantie dat deze ongewijzigd kan blijven voor de jaren die volgen.
? Het team en de MR worden vroegtijdig meegenomen in het proces om tot een keuze te komen.
De invulling van onderwijstijd zoals aangegeven in deze schoolgids, is een richtlijn. De onderwijsbehoeften van leerlingen staat altijd voorop bij de invulling van de beschikbare onderwijstijd.
De invulling van onderwijstijd zoals aangegeven in deze schoolgids, is een richtlijn. Leerlingen krijgen minimaal een uur Rekenen en Taal/Lezen per dag. Indien een groep meer tijd nodig heeft, zal hiervoor ruimte gemaakt worden in het rooster. De onderwijsbehoeften van leerlingen staat altijd voorop.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Passend Onderwijs beoogt dat zo veel mogelijk leerlingen regulier onderwijs kunnen volgen. Zo worden ze het best voorbereid op een vervolgopleiding en doen ze zo goed mogelijk mee in de samenleving. Het speciaal onderwijs verdwijnt niet. Kinderen die het echt nodig hebben, kunnen nog steeds naar het speciaal onderwijs verwezen worden. Om de zorgplicht te kunnen waarmaken en alle leerlingen een passend aanbod te kunnen bieden, werken reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs samen in een samenwerkingsverband. Ons samenwerkingsverband heet 30-06. Daarin werken scholen voor basisonderwijs en speciaal (basis)onderwij samen in de gemeenten Oss, Bernheze, Landerd en Veghel (Meierijstad). De scholen in het samenwerkingsverband 30-06 hebben afspraken gemaakt over de ondersteuning aan leerlingen en de bekostiging daarvan. Meer informatie is te vinden in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband 30-06, dat te vinden is op de website www.swvpo3006.nl
Vanaf 1 augustus 2014 hebben alle basisscholen zorgplicht. Dat betekent dat alle basisscholen vanaf dat moment iedere leerling die extra ondersteuning nodig heeft een passende onderwijsplek moeten bieden. Ouders melden hun kind aan bij de school van hun keuze. De school heeft dan de taak om samen met ouders een passende onderwijsplek te vinden. Op de eigen school of, als de leerling daar beter op zijn plaats is, op een andere school in het reguliere onderwijs of het speciaal (basis) onderwijs. We bekijken per groep of we een kind kunnen plaatsen dat een grotere ondersteuningsbehoefte heeft. Daarbij kijken we naar draagkracht en draaglast voor zowel kind, groep als leerkracht. Er moet tegemoet gekomen kunnen worden aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen in de groep. Op basis van gesprekken, observaties en adviezen van externe betrokkenen wordt er tot plaatsing overgegaan of niet. Bij geen plaatsing wordt er een passende plek gezocht voor dit kind. We hebben geen speciale faciliteiten.
Elke school heeft een ondersteuningsprofiel opgesteld. Dit profiel is bedoeld om aan te geven welke ondersteuning de school kan bieden. Binnen onze school hebben we een gedragsspecialist, een specialist in sociale vaardigheden, een rekencoördinator, een taalspecialist, een specialist in jonge risicoleerlingen en een vakdocent Bewegingsonderwijs.
Ouder- en jeugdsteunpunt 30 06 geeft duidelijkheid over passend onderwijs
Heb je vragen over passend onderwijs, wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je terecht bij de school van jouw kind of bij ouder- en jeugdsteunpunt 30 06. De website is www.ouderjeugdsteunpunt3006.nl.Op de website vind je informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veelgestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Je vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. En wil je een vraag stellen? Dan kun je contact opnemen met ouder- en jeugdsteunpunt 30 06.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Wissel wil leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte zoveel mogelijk deel laten nemen aan groepsprocessen. De ondersteuningsbehoefte wordt in eerste instantie door de leerkracht verzorgd. Het team heeft scholing Verrijken Didactiek gevolgd. Indien school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte, betrekken we externe professionals bij het traject.
Het aanbod van ons onderwijs aan het jonge kind wordt bepaald aan de hand van thema's, waarin spelen centraal staat. Deze thema's sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Het aanbid staat beschreven in het groepsaanbod en de themaplannen.
We werken samen met kinderopvang Het Beertje en peuterspeelzaal Speel-Leerschool Beren Eigen Wijs. Er is extra aandacht voor leerlingen die mogelijk meer zorg nodig hebben. Deze leerlingen worden geobserveerd en besproken met de coördinator van Het Beertje, de teamcoördinator en de intern begeleider van de onderbouw van De Wissel. In overleg en na onderzoek/observaties kan er besloten worden voor plaatsing SBO of begeleiding op De Wissel. Dit gebeurt uiteraard altijd in samenwerking en in overleg met ouders en externe specialisten.
Zowel Het Beertje als De Wissel maken gebruik van het observatie- en registratiesysteem KIJK!. Bij plaatsing van de toekomstige kleuters wordt het rapport gedeeld en vullen de leerkrachten van de groepen 1-2 de ontwikkelingslijnen verder aan. In geval van een ander observatiesysteem of het ontbreken hiervan, wordt er in groep 1 gestart met de observaties en registraties via KIJK!.
In ons professionaliseringstraject van 2021-2022 is er een visie op het jonge kind vastgesteld en is het beredeneerd aanbod vastgesteld voor deze leerlingen.