Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vakleerkracht bewegingsonderwijs
Wekelijks krijgen de leerlingen van groep 3 t/m 8 twee lessen bewegingsonderwijs. Zowel de toestelles als de spelles worden door een externe vakleerkracht gegeven.
Vakleerkracht muziek
Om de week krijgen alle groepen 30 minuten les van een externe vakleerkracht muziek.
Vakleerkracht drama
Om de week krijgen alle groepen 30 minuten les van een externe vakleerkracht drama.
Doubleren
Zijn de leerresultaten en ontwikkeling van een leerling nog niet voldoende? Dan kan deze leerling blijven zitten. In goed overleg met de ouders wordt besloten of het kind blijft zitten. De school kijkt daarbij onder meer naar het niveau van de leerling t.o.v. de klasgenoten. Ook worden de sociaal emotionele aspecten goed in de gaten gehouden. Voordat de beslissing genomen wordt zal hier uitvoerig met de ouder(s)/verzorger(s) over gesproken worden. We gaan er in principe vanuit dat leerlingen in 8 leerjaren de basisschool doorlopen.
In de groepen 1 en 2 werken wij met de nieuwste versie van de methode Schatkist. Schatkist staat voor leuk en interactief spelen, leren en ontdekken. Op een eigentijdse manier leren, zonder dat je het in de gaten hebt.
Met Schatkist werken we doelgericht aan de brede ontwikkeling van onze kleuters. Van motoriek tot creativiteit, van taal tot sociaal-emotionele ontwikkeling. En van wereldoriëntatie tot rekenen. De kleuters maken een begin met het ontwikkelen van 21st century skills. Bijvoorbeeld door het stimuleren van de vaardigheid ‘probleemoplossend denken en creativiteit’ of de vaardigheid om samen te werken.
Kinderen leren in groep 3 lezen en spellen met behulp van de nieuwste versie van de methode “Veilig Leren Lezen”. Dit is de Kim versie. Stap voor stap leren de kinderen de letters lezen en schrijven. Binnen deze methode kan de leerstof op elk individueel niveau aangepast worden.
Alle groepen werken met de nieuwste versie van Taal actief en Spelling actief. Leerlingen goed leren communiceren dat is het doel van Taal actief. Wie goed kan communiceren, is beter in staat om te leren en te groeien. Taal actief maakt leerlingen bewust van de kracht van taal. Ze passen wat ze geleerd hebben actief toe en groeien zo in taal.
Het vak rekenen wordt in de groepen 1 t/m 4 gegeven met behulp van de nieuwe methode Semsom. Semsom groeit mee met kinderen in de onderbouw en begeleidt hen op een natuurlijke manier van speelse kleuter naar zelfstandige leerling. Doordat bewegend en spelend leren geïntegreerd is in iedere les, is het voor iedere leerkracht mogelijk aansprekende rekenlessen te geven.
Het vak rekenen wordt van groep 5 t/m 8 gegeven aan de hand van de leerlijnen met behulp van Gynzy Rekenen. Gynzy is een online leeromgeving met een leerkracht- en leerlingdeel. In de leerlingomgeving maken leerlingen online opgaven. In het leerkrachtdeel plant de leerkracht de lessen en analyseert die de leerlingresultaten. Tijdens de zelfstandige verwerking kan de leerkracht de leerlingen live volgen en gerichte hulp inzetten op basis van de resultaten.
We werken vanaf groep 4 t/m groep 8 met de wereldoriëntatie methode van Blink. Deze methode sluit goed aan bij de visie van De Vuurvlinder om leerlingen naast zelf ontdekkend leren, meer autonomie en eigen verantwoordelijkheid te geven. De leerlingen gaan aan de hand van een vraaggestuurd lesmodel zelf ontdekken en onderzoeken. In de lessen beleven kinderen de wereld en bepalen ze hun eigen standpunt in de wereld. Bij aardrijkskunde staan daarnaast nog vakspecifieke vaardigheden zoals topografie centraal.
In het Schoolondersteuningsprofiel staat de ondersteuningsdeskundigheid die de school structureel zelf beschikbaar heeft. Ook de deskundigheid die de school van buiten de school beschikbaar heeft voor leerlingen en ouders staat hierin vermeld.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op De Vuurvlinder krijgen we in het schooljaar 2023-2024 extra ondersteuning van:
- De Kindercoach. Zij komt 13 uren per week op De Vuurvlinder om leerlingen te helpen op sociaal emotioneel vlak of op ander gebied.
- Ook de RT komt komend schooljaar extra uren in de school.
- De onderwijsassistentes worden ingezet ter ondersteuning.
Onze school heeft een Vlinderklas.
Dit is een bijeenkomst voor maximaal 10 oudste kleuters die ter voorbereiding op groep 3 op vrijwillige basis naar school komen. De Vlinderklas is op vrijdagmiddag en wordt geleid door een leerkracht. Het doel is om deze oudste kleuters motorisch, emotioneel en sociaal sterk te maken voor groep 3.
Daarnaast is er een visiestuk opgesteld voor de overgang van groep 2 naar groep 3. Dit visiestuk is terug te lezen op de website www.scholenopdekaart.nl. U vindt dit document bij het kopje 'Over de school'.