Basisschool De Biekorf

Elisabethstraat 5 4931 BD Geertruidenberg

  • Ouders versieren de school en sluiten hierbij aan op de thema's.
  • Samen....
Samen met de kinderen
Samen met de ouders
Samen "de leerkrachten onderling"
  • Hier kunnen kinderen individueel of in groepjes werken.
  • Prikkels zoeken of prikkels vermijden, naast actieve werkplekken, beschikt de school ook over chillhuisjes en een Time-out ruimte.
  • Van spelend leren in de onderbouw naar onderzoekend en ontwerpend leren in de bovenbouw, waarin zelfsturing steeds belangrijker wordt.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Biekorf is trots op de eindresultaten. We scoren ruim boven de signaleringswaarden van de inspectie en laten een hogere score zien dan vergelijkbare scholen. Toch blijven we altijd kritisch en stellen we, passend bij onze visie, de doelen nog hoger en gaan we voor 100% 1F en 72 % 2F/1S.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Jaarlijks worden op de Biekorf de tussenresultaten beoordeeld d.m.v. het opstellen van een trendanalyse.
De resultaten worden bekeken en vergeleken met de inspectienormen en onze eigen schoolstandaarden.
Samen met het team worden zorgsignalen geformuleerd en interventies opgesteld. Aan de hand van de eindtoetsen van cito wordt bepaald of interventies voldoende effect hebben behaald en of ze gecontinueerd worden of aangepast.

Jaarlijks worden ouders op de hoogte gesteld middels een brief waarin de school verantwoording aflegt over de resultaten en een samenvatting geeft van de trendanalyse van dat schooljaar.  Deze samenvatting vindt u terug op "scholen op de kaart" of is op te vragen bij de directie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen van groep 8 verlaten aan het eind van het schooljaar onze school om door te stromen naar het voortgezet onderwijs. Er wordt veel aandacht besteed aan het advies dat de Biekorf uitbrengt. In september vindt er een oriënterend gesprek plaats met de ouders. In dit gesprek wordt een richtinggevend advies besproken. In februari vindt er een uitgebreid gesprek plaats met ouders en kind waarin het definitieve advies gegeven wordt. Hierbij wordt, naast het didactisch functioneren, ook rekening gehouden met de leerhouding en de sociale/emotionele ontwikkeling van het kind. De leerkracht van groep 8 stelt het onderwijskundig rapport op waarin gegevens en onderwijsbehoeften worden opgenomen.

In april vindt de afname van de cito eindtoets plaats. Tot slot vindt een warme overdracht plaats met de scholen voor voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Positief
  • Respectvol

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven