Basisschool De Biekorf

Elisabethstraat 5 4931 BD Geertruidenberg

  • Ouders versieren de school en sluiten hierbij aan op de thema's.
  • Samen....
Samen met de kinderen
Samen met de ouders
Samen "de leerkrachten onderling"
  • Hier kunnen kinderen individueel of in groepjes werken.
  • Prikkels zoeken of prikkels vermijden, naast actieve werkplekken, beschikt de school ook over chillhuisjes en een Time-out ruimte.
  • Van spelend leren in de onderbouw naar onderzoekend en ontwerpend leren in de bovenbouw, waarin zelfsturing steeds belangrijker wordt.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Biekorf heeft een aantal flexpoolers in dienst voor kortdurende vervangingen. Ook zijn wij aangesloten bij Leswerk. Leswerk regelt voor diverse schoolbesturen in de regio West-Brabant de organisatie van korte en tijdelijke vacatures die ontstaan door ziekte en afwezigheid van personeel.

Mocht er vanuit leswerk geen geschikte kandidaat beschikbaar zijn, dan zijn er intern nog de verschillende opties:

  • Een part-time leerkracht die extra wil werken.
  • De leerkracht van een LIO-stagiaire in de betreffende groep plaatsen.       
  • Overname door de onderwijsassistent, onder toezicht van een bevoegde leerkracht. Op school hebben we zelfstandig werkpakketten per groep klaar liggen, die dan aangeboden kunnen worden.        
  • Daarnaast kunnen we denken aan een stagiair(e) die we, in incidentele gevallen, onder verantwoordelijkheid van de directie, voor een groep kunnen plaatsen. 
  • Een ouder van de school met een onderwijsbevoegdheid voor de groep.        
  • De groep verdelen over andere groepen als dit redelijkerwijs mogelijk is.

Geeft het voorafgaande geen oplossing, dan zullen we de betreffende groep naar huis moeten sturen. Er is geen meldingsplicht meer om afwijkingen van het jaarrooster te melden bij de onderwijsinspectie. De inspectie gaat er wel vanuit dat we onze uiterste best hebben gedaan om de leerlingen zo goed mogelijk op te vangen en de ouders voldoende hebben ingelicht. De ouders van leerlingen waarvoor thuis geen opvang mogelijk is, kunnen contact opnemen met de buitenschoolse opvang (Trema), die in het naastgelegen gebouw gesitueerd is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 op de Biekorf werken wij a.d.h.v. thema's die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. We gaan uit van spelend en ontdekkend leren. De leerkracht zorgt voor uitdagingen in een prikkelende omgeving, observeert, speelt mee met de leerlingen, helpt hen hun gedachten te formuleren om zo activiteiten op een hoger niveau te brengen, oftewel, zoeken naar “de zone van de naaste ontwikkeling”.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Kinderen leren in groep 3 lezen en spellen met behulp van de nieuwste versie van de methode “Veilig Leren Lezen”. Dit is de Kim versie. Stap voor stap leren de kinderen de letters lezen en schrijven. Binnen deze methode kan de leerstof op elk individueel niveau aangepast worden.

Vanaf groep 4 wordt er met de nieuwste versie van "Taal Actief" gewerkt.  Bij taal is er elk leerjaar ruim aandacht voor de vier taaldomeinen: woordenschat, spreken/luisteren, schrijven (stellen) en taalbeschouwing. Bij spelling is er aandacht voor de juiste spellingswijze, maar ook voor het spellingsproces: waarom wordt een woord zo gespeld?

Voor rekenen wordt de methode Pluspunt gebruikt. Er zijn leerkrachtgebonden lessen, waar de leerkracht de instructie geeft en differentieert op niveau. De zelfstandige verwerking gebeurt vanaf groep 6 digitaal en is adaptief.

Naast de verwerking vanuit de methodes wordt er in de groepen 3 en 4 ook geleerd door spelend te leren. De kinderen onderzoeken en ervaren het geleerde d.m.v. thema's.

Het thematisch werken op De Biekorf wordt vanaf groep 5 vormgegeven aan de hand van de geïntegreerde methode Blink. De kinderen werken 6 weken aan een thema, waar ze in de eerste 2 weken actief bezig zijn met verschillende onderzoekslessen. Na deze twee weken gaan ze zelf onderzoek doen en presenteren ze hun werk op verschillende manieren. Er wordt daarbij rekening gehouden met de verschillende talenten van de kinderen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:

·         een korte typering van onze school

·         de kwaliteit van onze basisondersteuning

·         de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt

·         de voorzieningen die onze school heeft om leerlingen extra ondersteuning te bieden

·         de voorzieningen in de fysieke omgeving

·         de samenwerkende ketenpartners

Het schoolondersteuningsprofiel van de Biekorf is op te vragen bij de directeur en terug te vinden op "scholen op de kaart." 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school heeft ervaring met met het verzorgen van onderwijs aan kinderen met een visuele of auditieve beperking. Begeleid vanuit het betreffende regionale expertise centrum (Auris en Bartiméus) en ondersteuning van een gespecialiseerde (externe) onderwijsassistente. Hierdoor beschikt de school over de kennis en de vaardigheden om deze kinderen te begeleiden bij het aanleren van braille en het omgaan met kinderen die slecht zien of horen. Deze kennis concentreert zich nu voornamelijk in de onder/middenbouw daar waar nu ook de kinderen zitten die deze specifieke onderwijsbehoeften hebben. Komende jaren zullen we ons verder verdiepen en tegemoet willen komen aan de onderwijsbehoeften horende bij het oudere kind.     

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven