Dalton Kindcentrum ’t Kompas

Ceresstraat 6 9514 CA Gasselternijveen

  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum ’t Kompas
  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum ’t Kompas
  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum ’t Kompas
  • Schoolfoto van Dalton Kindcentrum ’t Kompas
  • Met kapla plankjes en knopen een kerstboom maken in groep 1-2

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Volgen van ontwikkeling

Van alle kinderen vanaf vier jaar volgen wij de ontwikkeling. In de groepen 1 en 2 volgen wij de ontwikkeling door observaties. Vanaf groep 3 volgen wij de leerresultaten iedere dag in het gemaakte werk, om de zoveel weken met toetsen van de methode en twee keer per jaar met een aantal landelijke toetsen. In groep 8 nemen wij in april de eindtoets af. Ook volgen wij de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Al deze gegevens leggen we vast in een dossier, het zogenaamde leerlingvolgsysteem. Aan de hand van dit systeem zetten wij waar nodig verbetermaatregelen in  

Om de overgang naar de basisschool soepel te laten verlopen, is er regelmatig overleg tussen de leerkracht van groep 1, de intern begeleider en de pedagogisch medewerker van Skid-kinderopvang. Het observatiemodel van de kinderopvang sluit aan op het leerlingvolgsysteem van ons kindcentrum. Voor een doorgaande lijn is het daarvoor wenselijk als informatie over de ontwikkeling van het kind vanuit de opvang mag worden doorgegeven aan het basisonderwijs. Ouders moeten hiervoor toestemming geven.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk om de resultaten van de kinderen te kunnen vergelijken met de landelijke gemiddelden. Daarom gebruiken wij onafhankelijke toetsen (Iep Volgsysteem). Op deze manier is het mogelijk om de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig en objectief te volgen. Voor de eindtoets maken wij gebruik van de IEP eindtoets. Met deze eindtoets worden kennis en inzicht van kinderen onderzocht op het gebied van rekenen, taal en informatieverwerking. 

Ons schooladvies wordt gebaseerd op observaties van de leerkracht rond de sociale en emotionele ontwikkeling en gebruiken wij de plaatsingswijzer, waarin resultaten vanaf groep 6 ons een goed beeld geven van de cognitieve mogelijkheden van elk kind. Wij adviseren kansrijk, dat wil zeggen dat wij zo adviseren dat onze leerlingen zich nog volop kunnen ontwikkelen in het vervolgonderwijs. Hierbij hebben wij hoge verwachtingen van ieder kind. 

Vanaf schooljaar 2021-2022 maken we voor de tussentijdse toetsen gebruik van de IEP Leerlingvolgsysteem. iep geeft ons inzicht in war het kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol te toetsen brengt het IEP LVS de ontwikkeling en de talenten van het complete kind in kaart.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale ontwikkeling

Op 't Kompas werken we de methode Kwink. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. In iedere groep bespreken en herhalen wij deze afspraken en regels.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Zelfstandigheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven