Dalton Kindcentrum 't Kompas

Ceresstraat 6 9514 CA Gasselternijveen

Schoolfoto van Dalton Kindcentrum 't Kompas

In het kort

Toelichting van de school

Wij zien elke leerling als uniek individu. We leren je jouw kwaliteiten en eigenschappen gebruiken om je eigen veilige en betrouwbare koers te varen.

BEKWAAM

Onze leerlingen leren hun eigen talenten ontdekken en ontwikkelen. Leerlingen van onze school zijn zich bewust van hun eigen kwaliteiten. Ze zijn zelfstandig, ondernemend en hebben samenwerking en sociale omgangsvormen hoog in het vaandel.

BETROKKEN

Wij hechten er aan leerlingen in vrijheid te laten werken, nieuwsgierigheid aan te wakkeren, zelfwerkzaamheid te stimuleren en om leerlingen, vanuit een open houding naar ouders en maatschappij, op te voeden tot morele, sociale, verantwoordelijke en democratische burgers die gericht zijn op samenwerking.

BETROUWBAAR

De identiteit van onze school laat zien hoe wij als onderwijzend personeel, kinderen en ouders vorm willen geven aan christelijke waarden: deze worden zichtbaar in de sfeer zowel binnen als buiten de school, in de omgang met elkaar, maar vooral ook hoe we er samen voor elkaar willen zijn. Dalton is kleurrijk, het geeft een beeld van ruimte, vrijheid en vergezichten. Er zijn regels waar je je aan moet houden en dan kun je van je vrijheid genieten.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Bekwaam
  • Betrokken
  • Betrouwbaar

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Wij hebben op onze school 4 combinatiegroepen. Groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8. 

Het leerlingenaantal is stabiel rond de 87 leerlingen en de verwachting is dat dit de komende jaren zo blijft.



Wij werken op school met het expliciete directe instructiemodel (EDI).



Leerkrachten creëren in hun lessen een pedagogisch en didactisch passend en stimulerend leerklimaat, waardoor leerlingen zich veilig voelen en actief betrokken zijn. De leerkrachten tonen daarbij hoge verwachtingen van alle leerlingen. Ze zorgen voor een ordelijk verloop van de les en benutten hun lestijd efficiënt. De leerkrachten maken het lesdoel duidelijk. Zij monitoren tijdens de les of de leerlingen het lesdoel al dan niet halen en passen hun onderwijs waar nodig aan. De lesstof wordt duidelijk uitgelegd en de leerlingen krijgen voldoende tijd om te oefenen met deze lesstof. De instructie, de verwerking en het tempo wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van individuele – en groepen leerlingen. Er wordt gerichte feedback gegeven op zowel het gemaakte werk als het leerproces. Leerlingen worden tevens gestimuleerd om na te denken over hun eigen ontwikkeling.



Lesgeven volgens het EDI-model helpt ons om onze didactische vaardigheden te vergroten. In het schooljaar 2023 hebben we als schoolteam hier een scholing in gevolgd. Hoe wij lesgeven volgens het EDI-model hebben we ook verankerd in in een kwaliteitskaart. Gedurende het schooljaar blijven we van elkaar leren tijdens teamvergaderingen om ideeën, tips en ervaringen uit te wisselen. 


Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
90
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Klachtenregeling



Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook bij ons kunnen klachten voorkomen. We gaan ervan uit dat de ‘lichtere’ klachten zoveel mogelijk binnen de muren opgelost worden via de leerkracht, pedagogisch medewerker of de directie. Voor klachten waar geen oplossing voor wordt gevonden hebben wij een klachtenregeling opgesteld, die op het kindcentrum ter inzage ligt. Indien de klacht, gelet op de aard van de klacht, niet met iemand op het kindcentrum afgehandeld kan worden, of als de aandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep gedaan worden op de eigen klachtencommissie van CKC Drenthe. Klachtencommissie CKC Drenthe, t.a.v. De voorzitter, Postbus 167 9400 AD Assen, [email protected] Naast de eigen klachtencommissie zijn er de volgende commissies: 1. De Commissie van beroep funderend onderwijs voor behandeling van klachten van werknemers tegen besluiten van hun werkgevers. 2. De Landelijke commissie voor geschillen WMS voor behandeling van medezeggenschapgeschillen. 3. De Geschillencommissie passend onderwijs voor behandeling van geschillen betreffende het passend onderwijs. Meer informatie is te vinden op www.onderwijsgeschillen.nl


Terug naar boven