Openbare Basisschool De Dobbe

Achter de Brinken 6 C 9462 RH Gasselte

  •      De Dobbe: "natuurlijk goed!"
  • Echt uniek is de aan de natuurlijke omgeving grenzende speelgelegenheid.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school heeft een schoolweging van 29 en er is een duidelijk overzicht van de eindresultaten. Voor het maken van de eindtoets krijgen de leerlingen al een voorlopig advies en de afgelopen jaren hebben wij maar bij twee leerlingen ons advies bijgesteld. In 2023 hebben 11 leerlingen meegedaan aan de eindtoets en bijna alle leerlingen hebben naar verwachting gescoord. Een aantal leerlingen hoger dan verwacht en twee leerlingen onder de verwachting vanwege faalangst/ spanning. We voldoen aan de signaleringswaarden conform het onderwijsresultatenmodel. Zowel op fundamenteel als op streefniveau zijn de normen gehaald. Wij scoren op alle onderdelen voldoende behalve op het rekenen op 1S niveau. Het rekenen is een aandachtspunt, waarbij we de eerste verbeteringen nu al zien. In het schooljaar 2023- 2024 is het rekenonderwijs een actieplan.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door met regelmaat te toetsen waar een kind staat, kan de groepsleerkracht op momenten dat dat nodig is, ingrijpen.

Op De Dobbe toetsen wij door middel van methode gebonden toeten en toetsen van het leerlingvolgsysteem. De methode gebonden toetsen vinden plaats na afronding van een blok uit de methode. Bijvoorbeeld na 4 weken rekenen, taal of geschiedenis. Met de toetsen van het leerlingvolgsysteem (IEP) worden vaardigheden getoetst over een langere periode. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen.

Na afname weet de groepsleerkracht welke vaardigheden de leerling bezit, welke herhaling geboden moet worden en welke nieuwe doelen gesteld kunnen worden. Hieruit kan blijken dat stof extra geoefend moet worden of extra en andere leerstof aangeboden moet worden. Door een kind te volgen tijdens de hele basisschoolperiode, krijgen de school, de ouders en het kind een helder beeld van wat het kind kan en kent en waar de mogelijkheden en uitdagingen liggen. Eens per zes weken worden de leerlingen in de leerlingenbespreking besproken. Het belang van de besprekingen is dat het team zorg kan dragen voor de continuïteit van de zorg. Daarnaast wordt gezamenlijk geprobeerd eventuele problemen te verhelpen.

De resultaten van IEP worden in de bovenbouw ook met leerlingen besproken. Daarnaast werken wij met de talentenkaarten van IEP, hierbij is in een makkelijk overzicht te zien welke leergroei kinderen hebben doorgemaakt. Ook het sociaal welbevinden wordt hierin meegenomen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Samen leven, samen leren, samen werken en samen verder is ons motto. Kinderen opvoeden tot gelukkige, verstandige en sociale mensen, die vol (zelf) vertrouwen hun leven vormgeven en op een prettige manier communiceren met anderen, is een taak van alle volwassenen aan wie het kind is toevertrouwd. Het gezin en de opvoeding in het gezin zijn daarbij van wezenlijk belang. Als het kind naar school gaat, levert ook de school een grote bijdrage aan deze opvoeding. Afstemming en overleg tussen ouders en school is daarom nodig.

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. 

Ieder kind is uniek en moet zich kunnen ontwikkelen op cognitief en sociaal emotioneel vlak. Wij zorgen er voor dat onze leerlingen na de basisschoolperiode klaar zijn om een nieuwe stap richting volwassenheid te kunnen zetten!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • (zelf) Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Dobbe zit in het basisarrangement. 

Terug naar boven