Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schooljaar 2023-2024 verdelen wij onze groepen over 6 klassen. De verdeling ziet er als volgt uit:
- Groep 1/2 maandag, dinsdag, woensdag juf Inge en donderdag, vrijdag juf Pien
- Groep 1/2 maandag tot en met vrijdag juf Janet
- Groep 3/4 maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag juf Rianne en woensdag juf Cherianne. Iedere dag wordt de groep tot 11.00 uur gesplitst en krijgt dan les van meester Jantinus en juf Nienke. Juf Nienke is ook iedere dag van 11.00 uur tot 14.00 uur aanwezig voor extra ondersteuning.
- Groep 5 maandag tot en met vrijdag juf Annemieke
- Groep 6/7 maandag, dinsdag, woensdag juf Janet en donderdag, vrijdag juf Cherianne
- Groep 7/8 maandag tot en met vrijdag juf Ulka
Daarnaast bestaat het team uit een intern begeleider, onderwijsassistent, administratief medewerker, conciërge en directeur.
Naast het vaste team krijgen leerlingen ook te maken met externe (vak) leerkrachten:
Lichamelijke oefening
In de groepen 1 en2 staat bewegingsonderwijs dagelijks op het rooster. Voornamelijk jonge kinderen hebben veel behoefte aan beweging. Hiervoor maken zij gebruik van de gymzaal van het dorpshuis. Bij mooi weer gaan de kinderen meestal buitenspelen. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen twee keer per week gymles in de gymzaal. Eén van de twee lessen wordt verzorgd door een vakleerkracht lichamelijke opvoeding. Sinds dit schooljaar krijgt groep 1/2 ook 1 keer per week les van de vakleerkracht gym..
Bevordering actief burgerschap en integratie
In alle groepen staat actief burgerschap centraal. Naast de lessen in de klas en vanuit de methode, bieden we ook lessen aan vanuit de praktijk en zoeken we naar een samenwerking met andere organisaties, bedrijven en ouders.
Humanistische vormingsonderwijs (HVO)
Doel van het HVO is kinderen spelenderwijs te leren omgaan met vragen, die betrekking hebben op waarden en normen van morele aard, ze te stimuleren tot zelfstandig oordelen en handelen, voor die keuzes rekening te houden met anderen en daarvoor verantwoordelijk te zijn. In de uren HVO maken de kinderen spelenderwijs kennis met humanistische uitgangspunten als; respectvol omgaan, gevoel voor rechtvaardigheid, verdraagzaamheid en verbondenheid met je medemens, ontwikkeling van zelfvertrouwen en zelfrespect. De HVO lessen worden aangeboden in groep 7.
Godsdienst (GVO)
Godsdienst wil kinderen helpen hun blik te verruimen naar elkaar en de wereld. Daarom is de sfeer, waarin de les beleefd wordt, zeer belangrijk. Een sfeer waarin ieders mening wordt gerespecteerd. Leerlingen van groep 6 krijgen les over de 5 belangrijke wereldgodsdiensten, staan stil bij vieringen met een Christelijk karakter en leren over de godsdienstige geschiedenis.
Muziek
In groep 5 krijgt iedere leerling van een vakdocent muziekles. Wij hebben in die groep een blazersklas waarbij iedere leerling van de groep een instrument leert te bespelen en noten kan lezen. Ook in alle andere groepen wordt muziekonderwijs aangeboden door middel van een muziekmethode.
Wij werken via het 5-gelijkedagenmodel. Het eten voor de middagpauze valt onder lestijd. Leerlingen kijken Schooltv, er wordt voorgelezen of er vindt bijvoorbeeld een groepsgesprek plaats. De activiteiten die plaatsvinden vallen onder burgerschap.
Door onze zorgstructuur kunnen we veel leerlingen passend onderwijsgeven, maar als “gewone basisschool” zijn onze mogelijkheden uiteraard niet onuitputtelijk.
Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een SOP op te stellen. In het SOP staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden bij de verschillende orthobeelden. Stichting PrimAH heeft een algemeen 'Schoolondersteuningsplan (SOP)' opgesteld. De Dobbe heeft het SOP aangevuld met schoolspecifieke onderdelen.
De extra hulp is verschillend per school, daarom is een leerling soms beter op haar of zijn plek op een andere school. De school waar het kind is aangemeld gaat, samen met IB'er en directie op zoek naar de beste plek voor het kind. Dit is de zorgplicht die de school heeft. Het SOP is een groeidocument (een leer- en ontwikkeldocument).
Samenwerkingsverband
Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs.
Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.
In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband.
Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het?Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende schooljaren bekijken wij welke extra onderwijsbehoeften er op onze school zijn. Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) is opnieuw beschreven en de methoden zijn up-to-date. De extra NPO gelden zijn ingezet om leerlingen beter te begeleiden. We maken gebruik van extra uren onderwijsassistent en de groepen 3 en 4 zijn gesplitst. Naast extra personele inzet is er ook geld om extra ontwikkelingsmateriaal aan te schaffen.
Jaarlijks hebben we meerdere keren een overleg met de leidsters van de peuter afdeling van "De Hasselbraam". De peuterspeelzaal is gevestigd in het dorpshuis biedt een VVE traject aan. Dit dorpshuis is verbonden met de school. Er is sprake van een goede samenwerking. daarnaast is er ook een goed overleg met "Zoblij" kinderopvang. Samen met " De Hasselbraam" zijn dit twee organisaties die de voor- en naschoolse opvang regelen. "Zoblij" heeft inmiddels ook een peuterafdeling en werkt aan een VVE predicaat.
Beide organisaties verzorgen de tussenschoolse opvang voor onze school.