Openbare Basisschool De Dobbe

Achter de Brinken 6 C 9462 RH Gasselte

  •      De Dobbe: "natuurlijk goed!"
  • Echt uniek is de aan de natuurlijke omgeving grenzende speelgelegenheid.

Het team

Toelichting van de school

Het schooljaar 2023-2024 starten wij met een wijziging in het team. Door een groeiend leerlingenaantal en vertrek van een leerkracht starten wij het schooljaar met een nieuwe leerkracht voor groep 3/4 en 6/7.

Het team van de Dobbe bestaat uit leerkrachten, directie, administratie, intern begeleider, conciërge, gymdocent, stagiaires, onderwijs assistent, muziekdocent en een GVO/ HVO docent.

Iedere groep heeft maximaal 2 leerkrachten en wordt ondersteunt door een onderwijsassistent en eventueel een stagiaire.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet vervanging van leerkrachten geregeld worden, bijvoorbeeld bij ziekte of als een leerkracht verlof heeft aangevraagd voor studie of andere bezigheden. De groepsleerkracht kan vervangen worden door een andere leerkracht van de school, oor een leerkracht uit de vervangerspool van Stichting PrimAH of door een externe invaller. Hiervoor maken we gebruik van de diensten van SLIM Personeelsbemiddeling.  

Op obs de Dobbe is het in het schooljaar 2022-2023 niet voorgekomen dat we een groep geen les konden geven. Dit komt door een laag ziekteverzuim en doordat collega's voor elkaar werken bij afwezigheid. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 verdelen wij onze groepen over 6 klassen. De verdeling ziet er als volgt uit:

  • Groep 1/2 maandag, dinsdag, woensdag juf Inge en donderdag, vrijdag juf Pien
  • Groep 1/2 maandag tot en met vrijdag juf Janet
  • Groep 3/4 maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag juf Rianne en woensdag juf Cherianne. Iedere dag wordt de groep tot 11.00 uur gesplitst en krijgt dan les van meester Jantinus en juf Nienke. Juf Nienke is ook iedere dag van 11.00 uur tot 14.00 uur aanwezig voor extra ondersteuning. 
  • Groep 5 maandag tot en met vrijdag juf Annemieke
  • Groep 6/7 maandag, dinsdag, woensdag juf Janet en donderdag, vrijdag juf Cherianne
  • Groep 7/8 maandag tot en met vrijdag juf Ulka

Daarnaast bestaat het team uit een intern begeleider, onderwijsassistent, administratief medewerker, conciërge en directeur.

Naast het vaste team krijgen leerlingen ook te maken met externe (vak) leerkrachten:

Lichamelijke oefening

In de groepen 1 en2 staat bewegingsonderwijs dagelijks op het rooster. Voornamelijk jonge kinderen hebben veel behoefte aan beweging. Hiervoor maken zij gebruik van de gymzaal van het dorpshuis. Bij mooi weer gaan de kinderen meestal buitenspelen. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen twee keer per week gymles in de gymzaal. Eén van de twee lessen wordt verzorgd door een vakleerkracht lichamelijke opvoeding. Sinds dit schooljaar krijgt groep 1/2 ook 1 keer per week les van de vakleerkracht gym..

Bevordering actief burgerschap en integratie

In alle groepen staat actief burgerschap centraal. Naast de lessen in de klas en vanuit de methode, bieden we ook lessen aan vanuit de praktijk en zoeken we naar een samenwerking met andere organisaties, bedrijven en ouders. 

Humanistische vormingsonderwijs (HVO)

Doel van het HVO is kinderen spelenderwijs te leren omgaan met vragen, die betrekking hebben op waarden en normen van morele aard, ze te stimuleren tot zelfstandig oordelen en handelen, voor die keuzes rekening te houden met anderen en daarvoor verantwoordelijk te zijn. In de uren HVO maken de kinderen spelenderwijs kennis met humanistische uitgangspunten als; respectvol omgaan, gevoel voor rechtvaardigheid, verdraagzaamheid en verbondenheid met je medemens, ontwikkeling van zelfvertrouwen en zelfrespect. De HVO lessen worden aangeboden in groep 7.

Godsdienst (GVO)

Godsdienst wil kinderen helpen hun blik te verruimen naar elkaar en de wereld. Daarom is de sfeer, waarin de les beleefd wordt, zeer belangrijk. Een sfeer waarin ieders mening wordt gerespecteerd. Leerlingen van groep 6 krijgen les over de 5 belangrijke wereldgodsdiensten, staan stil bij vieringen met een Christelijk karakter en leren over de godsdienstige geschiedenis. 

Muziek

In groep 5 krijgt iedere leerling van een vakdocent muziekles. Wij hebben in die groep een blazersklas waarbij iedere leerling van de groep een instrument leert te bespelen en noten kan lezen. Ook in alle andere groepen wordt muziekonderwijs aangeboden door middel van een muziekmethode.


Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij werken via het 5-gelijkedagenmodel. Het eten voor de middagpauze valt onder lestijd. Leerlingen kijken Schooltv, er wordt voorgelezen of er vindt bijvoorbeeld een groepsgesprek plaats. De activiteiten die plaatsvinden vallen onder burgerschap.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Door onze zorgstructuur kunnen we veel leerlingen passend onderwijsgeven, maar als “gewone basisschool” zijn onze mogelijkheden uiteraard niet onuitputtelijk. 

Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een SOP op te stellen. In het SOP staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden bij de verschillende orthobeelden. Stichting PrimAH heeft een algemeen 'Schoolondersteuningsplan (SOP)' opgesteld. De Dobbe heeft het SOP aangevuld met schoolspecifieke onderdelen.

De extra hulp is verschillend per school, daarom is een leerling soms beter op haar of zijn plek op een andere school. De school waar het kind is aangemeld gaat, samen met IB'er en directie op zoek naar de beste plek voor het kind. Dit is de zorgplicht die de school heeft. Het SOP is een groeidocument (een leer- en ontwikkeldocument).

Samenwerkingsverband 

Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs.

Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.  

In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband.  

Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het?Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende schooljaren bekijken wij welke extra onderwijsbehoeften er op onze school zijn. Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) is opnieuw beschreven en de methoden zijn up-to-date. De extra NPO gelden zijn ingezet om leerlingen beter te begeleiden. We maken gebruik van extra uren onderwijsassistent en de groepen 3 en 4 zijn gesplitst. Naast extra personele inzet is er ook geld om extra ontwikkelingsmateriaal aan te schaffen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Jaarlijks hebben we meerdere keren een overleg met de leidsters van de peuter afdeling van "De Hasselbraam". De peuterspeelzaal is gevestigd in het dorpshuis biedt een VVE traject aan. Dit dorpshuis is verbonden met de school. Er is sprake van een goede samenwerking. daarnaast is er ook een goed overleg met "Zoblij" kinderopvang. Samen met " De Hasselbraam" zijn dit twee organisaties die de voor- en naschoolse opvang regelen. "Zoblij" heeft inmiddels ook een peuterafdeling en werkt aan een VVE predicaat. 

Beide organisaties verzorgen de tussenschoolse opvang voor onze school. 

Terug naar boven