Christelijke Basisschool De Wrâldpoarte

Master Lubwei 2 9263 PG Garyp

  • samenwerking en ontdekkend leren zijn een onderdeel van ons onderwijsconcept
  • automatiseren van reken strategieën worden o.a. in spelvorm aangeboden
  • Kunst en Cultuur is een onderdeel van ons vaste aanbod.
  • Naast de wekelijkse gymlessen bieden we de kinderen ook andere bewegingslessen aan zoals o.a. swim-to-play, schaatsles en klimles
  • Voor sociale/emotionele vorming gebruiken we de Kanjertraining

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school maakt gebruik van de DIA-eindtoets. De school monitort haar resultaten in het nieuwe onderwijsresultatenmodel. Het driejaarlijks gemiddelde van de Wrâldpoarte ligt boven de signaleringswaarde van de inspectie. De ambitie van de school is om de eindresultaten op het niveau van het landelijke gemiddelde te brengen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in het onderwijsproces. Dit wordt gerealiseerd door een professionele leergemeenschap in de school. Leerkrachten leren van en met elkaar en wisselen 'good practice' met elkaar uit. Elke dag zijn de leerkrachten met hun leerlingen bezig om doelen voor de basisvaardigheden te realiseren. Alle leerkrachten zijn zich bewust van de schooldoelen en streven die na. We willen zo effectief mogelijk met de leertijd om gaan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat de kinderen later volwaardig kan deelnemen aan de maatschappij. Op school doen de leerlingen niet alleen vakkennis op vaardigheden op, maar de school is ook een plek waar zij kennis maken met de samenleving, met normen en waarden. Leerlingen worden aangemoedigd om positief gedrag te laten zien. Bij grensoverschrijdend gedrag wordt er adequaat opgetreden. We hebben een schoolbrede aanpak en de interventies die we doen staan in samenhang met elkaar. Pestgedrag kan gemeld worden op de website van de school, zodat we inzicht krijgen wie pest en wie slachtoffer is en waar het pesten zich afspeelt. We hopen de nagatieve ontwikkeling van de pester in de kiem te smoren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In juni 2011 heeft de inspecteur onze school bezocht. De onderdelen die als onvoldoende beoordeeld zijn, waren in de twee schooljaren die volgden speerpunten in de schoolontwikkeling. We hebben er het volste vertrouwen in dat de school nu voldoende scoort op desbetreffende onderdelen.

Terug naar boven