Openbare Basisschool De Steven

Noorderbolwerk 1 8801 KK Franeker

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Steven
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Steven
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Steven
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Steven
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Steven

Het team

Toelichting van de school

Wij werken op school met specialisten voor ieder vakgebied. Zo geeft onze rekenspecialist alleen maar rekenen aan groep 3 t/m 8. Onze spellingspecialist geeft enkel spelling etc. Iedere specialist geeft dat vakgebied waar hij/zij zelf erg getalenteerd in is. Ook hebben de specialisten opleidingen (HBO+) gevolgd of gaan ze deze volgen welke gericht zijn op hun vakgebied. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een vakspecialist worden de lessen, daar waar mogelijk, overgenomen door een andere leerkracht. Vervanging doen wij zelf. In sommige gevallen komt een leerkracht een dag extra werken, in andere gevallen neemt directie of IB de lessen over. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In plaats van klassen met kinderen van dezelfde leeftijd hebben wij ‘stamgroepen’. Een stamgroep bestaat uit ongeveer 25 kinderen met een leeftijdsverschil van maximaal vier jaar. De stamgroepen worden door de leerkrachten zorgvuldig samengesteld. Daarbij wordt goed gekeken naar de persoonlijke eigenschappen, talenten en mate van ontwikkeling van de kinderen ten opzichte van elkaar. Er zijn zes stamgroepen: twee kleutergroepen (groep 0-1-2), twee stamgroepen onderbouw (groep 3-4-5) en twee stamgroepen bovenbouw (groep 6-7-8). Na de stamgroeptijd gaan de kinderen uiteen in niveaugroepen. Zij krijgen in workshoprondes van 30 tot 90 minuten les van een vakspecialist in het speciaal daarvoor ingerichte atelier. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de kleuters wordt er gespeeld in twee verschillende lokalen. De leerlingen leren al dat ieder lokaal een functie heeft. In het ene lokaal staat taal en fantasiespel centraal, het andere lokaal is gericht op rekenen, bouwen en creëren. De lokalen worden rijk ingericht, passend bij het thema waar de kinderen aan werken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De invulling van de onderwijstijd verschilt bij de basisvakken zoals rekenen, taal en spelling. Binnen ons onderwijssysteem kunnen wij flexibel zijn in het toewijzen van het aantal workshops per vakgebied. Wij kijken naar wat het kind nodig heeft en passen dit per leerling aan. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met dit schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in de schoolgids. Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor de vakspecialisten blijft ontwikkeling binnen het eigen vakgebied prioriteit. Daarnaast zal er op schoolniveau ontwikkeling plaats blijven vinden op onderdelen, passend bij het jaarplan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven